Meldeplikt i forbindelse med pasientens kritiske informasjon

Meldeplikt skal sikre at pasientens kritiske informasjon blir registrert og tilgjengelig i kjernejournal. Det skal sikre at helsepersonell alltid har tilgang til nødvendig informasjon når de trenger den, for å kunne gi forsvarlig helsehjelp.

Når helsepersonell kan melde kritisk informasjon til kjernejournal fra eget pasientjournalsystem får de også plikt til å melde. Meldeplikten er beskrevet i kjernejournalforskriftens §5 (lovdata.no)

  • Plikt til å melde informasjon som nevnt i § 4 nr. 5 og 6, inntrer fra det tidspunkt teknisk løsning for automatisert innmelding er tilgjengelig for den enkelte virksomheten. 
  • Opplysningene skal meldes i det formatet og etter de rutinene som er fastsatt av den dataansvarlige. 

Hva menes med teknisk løsning for automatisert innmelding?

Automatisert innmelding er pålagt hvis virksomheten er klar for dette: 

  • Helsepersonell kan logge inn med HelseID fra egen arbeidsflate (dette er en forutsetning for punktet under). 
  • Det er mulig for helsepersonell å gjøre oppslag, lese og registrere kritisk informasjon i kjernejournal fra egen arbeidsflate med bruk av kritisk informasjon API. 
  • Risiko og sårbarhetsanalyse er gjennomført, og det er vurdert om det trengs en personvernkonsekvensvurdering (DPIA). Dersom det er vurdert at det er nødvendige tiltak, så må disse iverksettes. 

Hvem i helsevirksomheten omfattes av meldeplikten? 

Helsevirksomheten avgjør hvem som skal melde kritisk informasjon til kjernejournal. Ofte vil det være de samme som dokumenterer informasjonen i lokal pasientjournal som også skal melde det til kjernejournal.  

Nasjonal veileder for deling av kritisk informasjon om pasienter i kjernejournal fra Helsedirektoratet gir råd til hvordan kritisk informasjon bør deles i kjernejournal, og hvem som bør ha ansvar for det. Utkast til veilederen er på høring med høringsfrist 8. september 2025. 

Begrensninger i meldeplikten 

Ikke all kritisk informasjon skal deles automatisk i kjernejournal.  Det er helsepersonell som avgjør om og når det er faglig forsvarlig å dele pasientens kritiske informasjon i kjernejournal. Helsevirksomheten kan også lage egne rutiner basert på egne risikovurderinger. 

Eksempler på situasjoner hvor det må gjøres en vurdering før eventuell melding: 

  1. Pasienten har reservert seg mot kjernejournal eller har adressesperre: Vær oppmerksom på at dette kan være endret siden forrige kontakt. 

  2. Dersom det er grunn til å tro at pasienten ikke ønsker informasjonen delt. 

  3. Begrensning av livsforlengende behandling. 

  4. Når helsepersonell ikke får lest opplysninger i kjernejournal, og det er risiko for at melding av kritisk informasjon fører til flere registreringer om informasjon som er meldt inn tidligere. 

  5. Kritisk informasjon i pasientjournal som ikke er meldt til kjernejournal, for eksempel fordi den ble registrert før virksomheten tok i bruk API-et, eller fordi den er registrert lokalt av andre, vil det kreve kvalitetssikring av den som melder inn. 

Først publisert: 01.09.2025 Siste faglige endring: 20.10.2025 Se tidligere versjoner