Kontaktreduserende tiltak – råd for barneskoler
Grønt nivå
Fysisk kontakt
- Behovet for nærhet og omsorg må ivaretas. Ansatte skal vaske hender etter kos og trøsting.
- Unngå håndhilsning, klemming og unødvendig fysisk kontakt i den grad det er mulig.
Organisering av kohorter
-
Det er ikke behov for kohortinndeling.
For ansatte
- Unngå håndhilsning og klemming.
- Hold avstand til andre ansatte.
- Følg nasjonale smittevernanbefalinger.
Gult nivå
Det overordnede målet ved gult og rødt nivå er at elever og ansatte har et begrenset antall kontakter og holder oversikt over disse.
På gult nivå må man være spesielt oppmerksom på fellesarealer og friminutt der elever fra ulike kohorter kan samles. Økt bemanning kan bidra til bedre etterlevelse av smittevern.
Økt bruk av utetid og uteskole anbefales.
Den enkelte skole bør tilstrebe å oppfylle så mange tiltak som mulig innenfor gult nivå, slik at summen av tiltak blir best mulig.
Fysisk kontakt
- Unngå håndhilsning og klemming.
- Elevers behov for nærhet og omsorg må ivaretas.
Organisering av kohorter
- Klassen regnes som en kohort.
- For baseskoler bør elevene deles inn i grupper tilsvarende størrelsen på en vanlig klasse.
- Blanding av elever på tvers av kohorter begrenses så langt det er mulig.
- To kohorter kan imidlertid samarbeide for praktisk gjennomføring av skoledagen. Samarbeid kan foregå utendørs der det er mulig.
- Hvilke kohorter som samarbeider kan endres ukentlig etter en helg.
- Unngå samlinger med mer enn to samarbeidende kohorter.
- Innendørs kan kohorter som ikke samarbeider passere hverandre og være kortvarig i samme område (inntil 15 minutter).
- Det anbefales ulike lekeområder ute for kohortene som ikke samarbeider. Enten kan de bruke uteområder etter hverandre, eller så kan uteområder deles inn i soner. Det er ikke nødvendig å rengjøre uteområdene.
Avstand
- Faste pulter/arbeidsplasser anbefales for elevene.
- Det er ikke nødvendig å begrense elevers vanlige bevegelser i klasserommet.
- Unngå trengsel på vei inn og ut av undervisningslokalene, i garderober og på toaletter.
- Elevene kan stille opp klassevis/kohortvis ute og hentes inn puljevis.
- Vurder å merke gulvet for å sikre avstand mellom elever i grupperom/klasserom, garderober og andre områder der det kan oppstå trengsel.
Lek, friminutt og fellesarealer
- Ha ekstra antall voksne ute i friminutt for å hjelpe elevene å holde avstand.
- Ulike tidspunkt for friminutt anbefales for å begrense antall elever som er ute samtidig (avhengig av antall elever og størrelse på skolegård).
Begrens deling av mat og gjenstander
- Elevene skal ikke dele mat og drikke.
- Mat kan tilberedes og serveres etter vanlige retningslinjer for mat og måltider i skolen. Det er ikke vist at covid-19 smitter gjennom mat.
- Barna bør spise i sine kohorter. Ved felles spiserom, bør kohortene spise til forskjellig tid. Bord og stoler vaskes av etter hver gruppe.
- Begrens deling av skrivesaker, nettbrett og annet materiell.
- Skolebøker kan fraktes mellom hjem og skole. Dette gjelder også skriftlige innleveringer.
- Læringsmateriell og lignende kan deles mellom kohorter etter rengjøring eller når det det har ligget i 24 timer etter bruk.
- Leker tas ikke med hjemmefra.
Transport og skoleskyss
- Bruk av offentlig transport til og fra skolen begrenses der det er mulig.
- Skoleskyss til og fra skolen: Elever som er avhengige av skoleskyss kan ta buss eller annen transport for å komme seg til og fra skolen. Følg gjeldende nasjonale retningslinjer eller lokale retningslinjer for kollektivtransport.
- Skoleturer som innebærer samling av elever på tvers av kohorter/klasser og på offentlige transportmidler bør begrenses.
- Ved drosjetransport bør det tilstrebes faste elevgrupper per drosje.
- Ved transport i skoletiden kan elevene sitte sammen innen kohorten.
For ansatte
- Unngå håndhilsning og klemming.
- Hold avstand (minst en meter) til kolleger i alle situasjoner.
- Hold avstand til elever i andre kohorter der det er mulig.
- Ved bruk av ulike faglærere, kan lærere ambulere på tvers av kohorter, mens kohortene har faste klasserom der det lar seg gjøre.
- Digitale møter i stedet for fysiske møter så langt det er mulig.
- Begrens bruk av offentlig transport i rushtid til og fra arbeidsplassen når det er mulig. Følge lokale anbefalinger for bruk av munnbind.
- Vikarbruk og omrokkering av personell mellom kohorter bør begrenses, men ikke på bekostning av opplæring på skolen.
- Vikarer bør ikke jobbe på flere ulike skoler samme dag. Dersom det er ansatte/vikarer som arbeider på flere skoler, må de få opplæring i gjeldende lokale rutiner i hver skole.
- Studenter i praksis følger samme rutiner som vikarer. Det anbefales at en student er på samme praksissted over tid.
Rødt nivå
Det overordnede målet ved gult og rødt nivå er at elever og ansatte har et begrenset antall kontakter og holder oversikt over disse.
På rødt nivå bør antall kontakter halveres i forhold til gult nivå. Dette organiseres etter lokale behov og hensyn. For å få til en reduksjon i antall kontakter må skolene være spesielt bevisste på oppmøtetid, tidspunkt for friminutt og annen bruk av fellesarealer.
Fysisk kontakt
- Unngå håndhilsning og klemming.
- Elevers behov for nærhet og omsorg må ivaretas.
Organisering av kohorter
- Elevene organiseres i mindre kohorter. For 5.-7. trinn bør klassen halveres i forhold til normal størrelse (gjelder ikke for klasser som normalt er på 15 elever eller færre). Elever på 1.-4. trinn skal ha et heldagstilbud og man kan organisere i henhold til norm for lærertetthet (maksimalt 15 elever per lærer).
- Kohortene bør i minst mulig grad bytte klasserom.
- I utgangspunktet bør en ansatt følge sin kohort.
- To kohorter kan imidlertid samarbeide for praktisk gjennomføring av skoledagen og ved behov for pauser for ansatte, helst utendørs.
- Ansatte fra kohort 1 kan avhjelpe i kohort 2, og motsatt.
- Unngå samlinger med mer enn to samarbeidende kohorter.
- Hvilke kohorter som samarbeider kan endres ukentlig etter en helg.
- Innendørs kan kohorter som ikke samarbeider passere hverandre og være kortvarig i samme område (inntil 15 minutter).
- Kohortene (som ikke samarbeider) bør ha ulike lekeområder ute. Enten kan de bruke uteområder etter hverandre, eller så kan uteområder deles inn i soner. Det er ikke nødvendig å rengjøre uteområdene.
- Økt bruk av utetid og uteskole anbefales.
- Kohortene kan om nødvendig bytte sammensetning ukentlig etter en helg.
Avstand
- Alle elever har egen pult/arbeidsplass i klasserommet for å sikre avstand mellom elever.
- Det er ikke nødvendig å begrense elevers vanlige bevegelser i klasserommet.
- Unngå trengsel på vei inn og ut av undervisningslokalene, i garderober og på toaletter.
- Elevene kan stille opp klassevis/kohortvis ute og hentes inn puljevis.
- Vurder å merke gulvet for å sikre avstand mellom elever i grupperom/klasserom, garderober og andre områder der det kan oppstå trengsel.
- Det tilstrebes at foresatte ikke blir med inn på skolen/ i garderoben hvis ikke det er nødvendig. Hvis foresatte må bli med inn, skal de holde minst én meters avstand til andre foreldre, barn og ansatte.
Spesielt for 5.–7. trinn
- Elever og ansatte oppfordres til å holde avstand til hverandre også innen kohorten, helst en meter.
- Vurder ulik oppmøtetid, oppmøte alternerende dager og/eller bruk av alternative lokaler.
Lek og friminutt
- Ha ekstra antall voksne ute i friminutt for å hjelpe elevene å holde avstand.
- Vurder ulike tidspunkt for friminutt for å begrense antall elever som er ute samtidig (avhengig av antall elever og størrelse på skolegård).
Begrens deling av mat og gjenstander
- Elevene skal ikke dele mat og drikke.
- Mat kan tilberedes og serveres etter vanlige retningslinjer for mat og måltider i skolen. Det er ikke vist at covid-19 smitter gjennom mat.
- Barna spiser i sine kohorter. Ved felles spiserom, spiser kohortene til forskjellig tid. Bord og stoler vaskes av etter hver gruppe.
- Begrens deling av skrivesaker, nettbrett og annet materiell.
- Skolebøker kan fraktes mellom hjem og skole. Dette gjelder også skriftlige innleveringer.
- Læringsmateriell og lignende kan deles mellom kohorter etter rengjøring eller når det det har ligget i 24 timer etter bruk.
- Leker tas ikke med hjemmefra.
Transport og skoleskyss
- Bruk av offentlig transport til og fra skolen begrenses der det er mulig.
- Skoleskyss til og fra skolen: Elever som er avhengige av skoleskyss kan ta buss eller annen transport for å komme seg til og fra skolen. Følg gjeldende nasjonale retningslinjer eller lokale retningslinjer for kollektivtransport.
- Skoleturer som innebærer samling av elever på tvers av kohorter/klasser og på offentlige transportmidler må avlyses.
- Ved drosjetransport bør det tilstrebes faste elevgrupper per drosje.
- Ved annen transport i skoletiden kan elevene sitte sammen innen kohorten.
For ansatte
- Unngå håndhilsning og klemming.
- Hold avstand (minst en meter) til kolleger i alle situasjoner.
- Hold avstand til elever i andre kohorter.
- Der det er nødvendig med ulike faglærere, kan lærere ambulere på tvers av kohorter, mens kohortene har faste klasserom så langt det lar seg gjøre.
- Digitale møter i stedet for fysiske møter så langt det er mulig.
- Begrens bruk av offentlig transport i rushtid til og fra arbeidsplassen når det er mulig. Følg lokale anbefalinger for bruk av munnbind.
- Vikarbruk og omrokkering av personell mellom kohorter bør begrenses, men ikke på bekostning av opplæring på skolen.
- Vikarer skal ikke jobbe på flere ulike skoler samme dag. Dersom det er ansatte/vikarer som arbeider på flere skoler, må de få opplæring i gjeldende lokale rutiner i hver skole.
- Studenter i praksis følger samme rutiner som vikarer. Det anbefales at en student er på samme praksissted over tid.
Hvordan tilrettelegge for så mye tilstedeværelse som mulig på rødt nivå
Ved fysisk plassmangel på skolen vil det ofte være nødvendig med delvis digital undervisning for de eldste elevene (5–7. trinn). Dette kan løses med alternerende dager eller ulik oppmøtetid i løpet av samme dag for å begrense antall elever/kohorter som er på skolen samtidig.
For økt tilstedeværelse kan alternative lokaler tas i bruk, for eksempel gymsal og andre spesialrom. Også lokaler utenfor skolen bør benyttes der det er mulig. Tilrettelegg gjerne for økt bruk av uteaktiviteter/undervisning ute.
Skolehelsetjeneste, bibliotek og andre tjenester (gjelder alle tiltaksnivå)
Skolehelsetjenesten
- Helsesykepleiere har viktige roller som rådgivere i det smittevernfaglige arbeidet på skolen, og bør involveres ved spørsmål om organisering og tilrettelegging lokalt.
- Ansatte i skolehelsetjenesten er viktige samtalepartnere for elever, og gir helsemessig og psykososial støtte. Tjenesten bør derfor være lett tilgjengelig under pandemien. Se nasjonal faglig retningslinje for helsestasjons og skolehelsetjenesten.
- Skolehelsetjenesten bør være fysisk til stede på alle tiltaksnivå, inkludert rødt nivå, for å ivareta elever. Det er særlig viktig at helsesykepleier er tilgjengelig i perioder med mindre tilstedeværende undervisning. Bruk av digitale løsninger må vurderes utfra elevens behov. Se Råd til helsestasjons- og skolehelsetjenesten (FHI).
- Undervisning, samtaler, undersøkelser, oppfølging og vaksinasjon av elever kan gjennomføres, følg smittevernanbefalinger beskrevet i Råd til helsestasjon og skolehelsetjenesten (FHI).
Andre tjenester
- Støttetjenester (PPT, logoped og andre) skal følge grunnleggende smittevernrutiner etter gjeldende anbefalinger (god hånd- og hostehygiene, ikke møte opp ved sykdom, osv.), men kan ellers utføre sitt arbeid som normalt.
- De skal holde minst én meters avstand til andre ansatte og til elever så langt det lar seg gjøre.
Skolebibliotek:
- Sørg for mulighet for håndhygiene ved ankomst skolebiblioteket.
- Antall besøkende bestemmes av muligheten til å holde avstand mellom personer.
- Innlevering av bøker etter sykdom: Elever skal holdes seg hjemme ved sykdom, og bøker kan innleveres når eleven selv kan komme tilbake på skolen.
Helsedirektoratet (2020). Kontaktreduserende tiltak – råd for barneskoler [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 25. mars 2021, lest 14. april 2021). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/smittevern-for-skoletrinn-1-7-covid-19/smitteforebyggende-tiltak/kontaktreduserende-tiltak