Gå til hovedinnhold
ForsidenLedelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenestenKorrigere

§ 9a. Lukke avvik

«Rette opp uforsvarlige og lovstridige forhold»

(Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten, § 9a)

Kommentarer

Plikten til å korrigere innebærer at uforsvarlige forhold og andre lovstridige forhold må rettes opp. Ansvaret for å sørge for at uforsvarlige og andre lovstridige forhold rettes opp, ligger hos øverste leder.

Hvordan uforsvarlige og lovstridige forhold rettes opp vil variere avhengig av vanskelighetsgrad og omfang. Å rette opp lovstridige og uforsvarlige forhold kan for eksempel være å fjerne ulovlig overbelegg i en virksomhet, eller å sørge for at rutiner som gir pasienter rett til vurdering innen fastsatt frist følges.

Behovet for å rette opp kan for eksempel oppstå etter:

  • enkelthendelser som plutselig inntreffer eller oppdages
  • planlagte gjennomganger, som for eksempel ledelsens gjennomgang
  • systematisk og regelmessig vurdering av styringsinformasjon gjennom året

Hvilke oppfølgingstiltak som er hensiktsmessige, og hvor tett ulike oppgaver og prosesser bør følges opp, avhenger av oppgavenes og prosessenes art, samt alvorlighetsgraden ved eventuelle feil. Det vil kunne innebære enkelte strakstiltak, men også større systematiske prosesser for å endre eksisterende arbeidsprosesser og rutiner.

Eksempler på relevante interne dokumenter

  • rapporter fra melde- og avvikssystemer
  • rapporter fra risiko- og sårbarhets­analyser
  • målinger av pasientskade, for eksempel Global Trigger Tool
  • gjennomgang av tilbakemeldinger fra pasienter og brukere
  • resultater fra pasientsikkerhetsvisitter
  • resultater fra pasientsikkerhetskulturmålinger
  • resultater fra kartlegging av HMS
  • rutiner for felles risikogjennomgang, for eksempel personalmøte
  • visuell fremstilling av områder med særlig risiko for kvalitetssvikt og pasientskade

Eksempler på relevant ekstern informasjon

  • tilsynsrapporter
  • saker behandlet av Norsk pasientskadeerstatning

Eksempel på uforsvarlige og lovstridige forhold

Eksempel på uforsvarlige og lovstridige forhold kan være svikt i rutiner og arbeidsprosesser, mangel på etterlevelse og prosedyrer. Det kan være relatert til pasientskader, klager fra pasienter eller pårørende, bekymringer som meldes fra ansatte eller informasjon som viser uønsket variasjon i tjenestene.

Andre eksempler på forhold som bør rettes opp, men som ikke nødvendigvis er direkte uforsvarlig eller lovstridig, er sviktende kommunikasjon mellom helsepersonell og pasient/bruker og ventetid.

Eksempler på måter å forstå og systematisere årsaker

  • paretoanalyse (helsebiblioteket.no)
  • fiskebensanalyse (helsebiblioteket.no)
  • statistisk prosesskontroll (helsebiblioteket.no)
  • hendelsesanalyse
  • risiko og sårbarhetsanalyse (helsebiblioteket.no)

Se et konkret eksempel på hvordan analysere problemet, og forbedringsmodellen som verktøy for å utvikle tiltak under kapittelet «Sørge for korrigerende tiltak (§ 9 b)».

Bestemmelsen viderefører og beskriver ytterligere plikten til å korrigere når virksomheten er i strid med lovkrav fra tidligere forskrift. Kravet til å korrigere fremgår også av spesialisthelsetjenesteloven § 2-1 a og helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 tredje ledd.


Siste faglige endring: 17. februar 2017 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2017). § 9a. Lukke avvik [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 17. februar 2017, lest 11. juli 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/ledelse-og-kvalitetsforbedring-i-helse-og-omsorgstjenesten/korrigere/9a-lukke-avvik

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: