Gå til hovedinnhold
ForsidenGode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemmingSamarbeid og kompetanse

Kommunen skal sørge for kommunikasjons- og relasjonskompetanse hos tjenesteytere

All tjenesteyting innebærer kommunikasjon, samspill og relasjoner. God kommunikasjon er en forutsetning for gode relasjoner. Trygghet, tillit og trivsel i relasjoner skaper mulighet for læring, mestring og livskvalitet.

Profesjonell kommunikasjons- og relasjonskompetanse krever blant annet å:

  • ha nødvendige språkkunnskaper for forsvarlig yrkesutøvelse
  • ha empati, oppfatte og forstå ulike situasjoner og kulturer
  • kunne etablere en god og stabil relasjon
  • kunne skape trygghet, tillit og trivsel hos tjenestemottaker
  • kunne være forutsigbar og tydelig
  • ha selvinnsikt og bevissthet om hvordan egen væremåte påvirker samspill

Kommunen skal sørge for rammevilkår som tid, stabilitet og kontinuitet i tjenester til personer med utviklingshemming. Antall tjenesteytere må være begrenset slik at det er mulig å etablere og opprettholde relasjoner mellom tjenestemottakeren og tjenesteyterne.

Virksomhetsledere i helse- og omsorgstjenesten skal sørge for at tjenesteytere har grunnleggende kommunikasjonskompetanse. Nødvendige kompetansetiltak og rutiner for opplæring må være på plass.

Tjenesteytere må videre ha nødvendig kommunikasjonsferdigheter i møtet med den enkelte tjenestemottakeren. Tjenesteyter må få opplæring i den enkeltes personlige språk og kommunikasjonsferdigheter, enten det er talespråk, tegnspråk, eller alternativ supplerende kommunikasjon (ASK).

I all kommunikasjon må tjenesteytere ta utgangspunkt i tjenestemottakers individuelle forutsetninger, som kommunikasjonsferdigheter, interesser, alder, grad av utviklingshemming, helsetilstand, livssituasjon og livshistorie. Tjenesteyter må ta tjenestemottaker på alvor, tilpasse kommunikasjonen og sette av tid til å lytte og observere personens følelser og uttrykk gjennom ord, handling og atferd. Tjenesteytere må aktivt tilstrebe for å forstå hva tjenestemottakeren formidler.

NAV's kartleggingsverktøy ved overganger - skjema for kartlegging av kommunikasjonsvansker, uavhengig av alder.

Sentralt lovverk

Helsepersonelloven § 4 Forsvarlighet

Helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1 Forsvarlighet

Pasient og brukerrettighetsloven § 3-5 Informasjonens form


Siste faglige endring: 02. juni 2021 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2021). Kommunen skal sørge for kommunikasjons- og relasjonskompetanse hos tjenesteytere [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 02. juni 2021, lest 16. juni 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming/samarbeid-og-kompetanse/kommunen-skal-sorge-for-kommunikasjons-og-relasjonskompetanse-hos-tjenesteytere

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: