Gå til hovedinnhold
ForsidenGode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemmingSamarbeid og kompetanse

Kommunen skal sørge for at tjenesteyterne har kompetanse på etisk refleksjon

Grunnleggende verdier i helse- og omsorgstjenesten er blant annet trygghet, verdighet, integritet, retten til selvbestemmelse, helse, faglig kvalitet, omsorgsfull hjelp, toleranse, rettferdighet og god ressursutnyttelse. Tjenesteyting til mennesker med utviklingshemming kan innebære etiske utfordringer når de ulike grunnleggende verdiene kommer i konflikt med hverandre.

Formålet med etisk refleksjon er å kunne å identifisere en verdikonflikt og å kunne ta gode begrunnede faglige avgjørelser basert på etisk skjønn, fremfor synsing. Etisk refleksjon innebærer systematisk utforsking av situasjonen fra flere sider, for å få frem nye perspektiver og mulige løsninger.

Virksomhetsledere i helse- og omsorgstjenesten må sørge for nødvendig etisk kompetanse og bevissthet hos tjenesteyterne, og legge til rette for praktisk og systematisk etikkarbeid. Tjenesteyterne må kunne gjøre etiske avveininger i hverdagen. Virksomhetsleder må sørge for en kultur der det er åpent for å stille spørsmål og drøfte faglige og etiske utfordringer. Tjenesteytere må gis tid, møteplasser og mulighet til å ta opp etiske dilemmaer som oppstår i hverdagen. Møteplasser kan f.eks. være personalmøter, rapportmøter, fagdager, refleksjonsgrupper, mm.

Tiltak for kompetanseheving kan være:

  • opplæring i regelverk, herunder menneskerettighetene
  • kurs og fagdager
  • opplæring og øvelse i etisk refleksjon og bruk av metoder og verktøy

Etisk kompetanseheving (ks.no) – en satsing på etisk kompetanseheving. Satsingen skal bidra til å øke ansattes etiske kompetanse og etablere et systematisk etikkarbeid. Den inneholder verktøy, blant annet «Den lille etikkveilederen (ks.no)» og «Refleksjonshefte om etiske utfordringer i arbeidet med mennesker med utviklingshemming (ks.no)».

Veileder til 6-trinnsmodellen for etisk refleksjon (ks.no)

SME-modellen (uio.no) – en etisk refleksjonsmodell. Refleksjonsmodellen skal være et hjelpemiddel ved systematisk gjennomgang av vanskelige problemstillinger i helse- og omsorgstjenesten.

Sentralt lovverk

Helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1 Forsvarlighet

Helsepersonelloven § 4 Forsvarlighet

Forskrift om kvalitet i pleie og omsorgstjenestene

Forskrift om en verdig eldreomsorg


Siste faglige endring: 02. juni 2021 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2021). Kommunen skal sørge for at tjenesteyterne har kompetanse på etisk refleksjon [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 02. juni 2021, lest 16. juli 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming/samarbeid-og-kompetanse/kommunen-skal-sorge-for-at-tjenesteyterne-har-kompetanse-pa-etisk-refleksjon

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: