3. Funksjonelle krav til digitale innbyggertjenester for foreldre

Ekstern høring:

Høringsfrist er 13. juni 2025. Mer informasjon på høringssiden.

Under er en liste med krav knyttet til å gi og unnta foreldre tilgang til informasjon og helseopplysninger gjennom digitale innbyggertjenester fra helse- og omsorgstjenesten. For å sikre at tjenestene som tilbys foreldre er forsvarlige og ivaretar lovens intensjon, må virksomhetene sørge for at det etableres funksjonalitet der det er formålstjenlig i de tekniske løsningene:

Krav knyttet til annen funksjonalitet i de ulike tjenestene er utelatt.

Krav knyttet til å gi og unnta foreldre tilgang til informasjon og helseopplysninger gjennom digitale innbyggertjenester

ID

Type krav

Krav

Begrunnelse

1

Løsningen skal til enhver tid innhente oppdaterte opplysninger om hvem som kan representere barnet fra Persontjenesten som er helsetjenestens berikede kopi av Folkeregisteret.

Sørge for til enhver tid riktig representasjon av barnet, og at helsetjenesten ivaretar informasjon og taushetsplikt.

2

Løsningene skal kunne skille mellom pasienttilgang og tilgang til foreldre eller annen representant

Helsepersonell må kunne gi foreldre og ungdom tilgang til informasjon, innsyn og mulighet til å medvirke i tråd med intensjonen i lovverket.

3

Helsepersonell skal kunne registrere hvem som samtykker til helsehjelpen og dele dette med samarbeidende helsepersonell.

I de tilfellene helsepersonell vurderer at barn mellom 12 og 16 er samtykkekompetent skal dette journalføres, begrunnes og deles med samarbeidende helsepersonell slik at hele behandlingskjeden er informert om vurderingen som er gjort og dermed er i stand til å ivareta taushetsplikt inntil selvstendig vurdering er gjort.

4

Bør

Opplysninger om hvem som samtykker til helsehjelpen bør kunne deles strukturert mellom systemer i verdikjeden gjennom henvisningen.

Dette vil kunne legge til rette for automatisert tilgangsstyring

5

Foreldretilgang skal settes som standardinnstilling frem til barnet er 16 år

I tråd med anbefalingen i veilederen

6

Helsepersonell skal kunne nekte foreldre tilgang til enkeltopplysninger eller alle tjenester for informasjon, innsyn og medvirkning knyttet til ett utrednings- og behandlingsforløp

I tråd med anbefalingen i veilederen skal helsepersonell kunne nekte foreldre tilgang til informasjon og tjenester i tråd med unntaksbestemmelsene i pasient- og brukerrettighetslovens § 3-4.

Opplysningene skal da ikke deles med foreldre. Merkingen av opplysninger som ikke skal deles skal følge når opplysningene deles med annet helsepersonell eller i andre e-helse løsninger. Dette kan for eksempel være samarbeidende helsepersonell, virksomheter som laboratorier, spesialisthelsetjenesten eller kommunale helse- og omsorgstjenester, kjernejournal og reseptformidleren

7

Helsepersonell skal kunne begrunne beslutningen om å nekte foreldre tilgang enkeltopplysninger eller tjenester knyttet til et forløp

Helsepersonell skal begrunne all bruk av unntaksbestemmelsene. Begrunnelsen skal følge ved deling til andre systemer i verdikjeden.

8

Helsepersonell skal kunne nekte foreldre tilgang til digitale helse- og omsorgstjenester når ungdom samtykker til helsehjelpen selv

Når ungdommen samtykker til helsehjelp selv, bortfaller foreldres rett til innsyn og medvirkning. Foreldre skal da ikke ha tilgang til digitale helse og omsorgstjenester knyttet til den aktuelle helsehjelpen, med unntak om ungdommen har samtykket til det.

Ungdommen har i disse tilfellene en selvstendig rett til tilgang til informasjon, innsyn og medvirkning, og bør derfor ha tilgang til digitale tjenester som understøtter dette.

9

Bør

Ungdommen selv bør få tilgang til opplysninger knyttet til helsehjelp hen selv har samtykket til uten at foreldrene får tilgang

10

Bør

I de tilfeller ungdommen har samtykket til helsehjelpen selv, bør ungdommen kunne åpne for foreldretilgang til opplysninger og tjenester selv

11

Timer eller dialog som barn mellom 12 og 16 selv initierer skal unntas foreldreinnsyn inntil helsepersonell har gjort en vurdering av foreldreinnsyn.

For å sikre at helsepersonell har mulighet til å vurdere samtykkekompetanse og ungdommens grunner for å ønske om å ikke informere foreldre, skal timer som ungdommen bestiller selv unntas foreldreinnsyn.

Samtidig bør ungdom kunne velge å gi foreldre innsyn når timer bestilles.

12

Bør

Barn mellom 12 og 16 bør  kunne velge om foreldrene skal kunne se timen når timen bestilles.

13

Må  

Helserettslig myndige pasienter skal ha tilgang til informasjon og innsyn som tidligere er nektet foreldreinnsyn.

Pasienten har rett til informasjon og innsyn uavhengig av om dette tidligere er nektet for foreldrene. Unntaksbestemmelsene for pasientinnsyn må benyttes dersom helsepersonell mener at opplysningene kan være til skade for pasienten eller dennes nærstående.  

14

Helsepersonell skal kunne oppheve nektingen av foreldres tilgang.  Opplysningene skal da frigis til foreldre

I tilfeller helsepersonell ønsker å utsette foreldres tilgang til informasjon eller innsyn kan helsepersonell nekte tilgang for så å oppheve nektingen når det er forsvarlig.  

15

Bør

Helsepersonell bør kunne gi foreldre digital tilgang til informasjon og innsyn når pasienter mellom 16 og 18 år og samtykker til det.

Flere ungdommer har behov for hjelp og bistand fra foreldre etter at de har fylt 16 år. Dersom ungdommen samtykker til det, bør helsepersonell kunne dele nødvendig informasjon om for eksempel timeavtaler, henvisninger og journalnotater eller prøvesvar med foreldre.

 

16

Bør

Helsepersonell bør kunne gi foreldre digital tilgang til informasjon og innsyn når det er nødvendig for å ivareta foreldreansvaret for pasienter mellom 16 og 18 år.

Digitalt førstevalg. Det er enklere for foreldre å få informasjon digitalt enn på papir, og mindre ressurskrevende for helsetjenesten.

 

Siste faglige endring: 20. mars 2025