Gå til hovedinnhold
ForsidenAkutthjelperordningenDrift av akutthjelperordningen

Varsling av akutthjelpere skal skje etter vurdering fra AMK-sentralen uten unødig tidstap

Akutthjelperorganisasjonen bør være synlige i kartverket til AMK-sentralene der dette er mulig. Synlighet for AMK-sentralene og utalarmering ivaretas ved at akutthjelpere er tilgjengelig i nødnett, nettbrettløsning eller dedikert applikasjon for mobiltelefon (FORF). Det avklares i dialog mellom partene hvordan dette gjøres, og hvordan varsling skal foregå bør avtalefestes. 

Ved utalarmering bør AMK-sentralen ta i bruk egen samvirketalegruppe i nødnett der dette er tilgjengelig for involvert helsepersonell og akutthjelpere

Varsling fra AMK skal foregå slik:

  • Personell i frivillige rednings- og beredskapsorganisasjoner, eller andre frittstående akutthjelpergrupper varsles direkte fra AMK etter varslingsvei spesifisert i avtale og prosedyre for akutthjelperordningen.
  • AMK-sentralen skal gi akutthjelpere tilstrekkelig informasjon om oppdraget og eventuelle spesielle forhold, samt tilgangsbeskrivelse til pasientens adresse. Gi oppdatert informasjon løpende om nødvendig. 
  • AMK skal være tilgjengelig for å yte veiledning til akutthjelperen.
  • AMK-sentralen varsler personell fra brann- og redningstjenesten via 110-sentralen:
    • AMK skal opplyse 110-sentralen om at oppdraget defineres som akutthjelperoppdrag, og eventuelt hvilken talegruppe som benyttes for hendelsen.
    • Det forutsettes at 110-sentralen utalarmerer akutthjelper fra brann- og redning omgående.
    • 110-sentralen bør utalarmere egnet akutthjelperressurs med kortest utrykningstid, uavhengig av brann- og redningsvesenenes geografiske grenser.
    • Dersom det oppstår samtidighetskonflikter som påvirker brann- og redningstjenestens primærfunksjoner, kan 110-sentralen avslå anmodning om å bistå AMK-sentralen på akutthjelperoppdrag, og de kan tilbakekalle innsatspersonell som er ute på akutthjelperoppdrag.

Normalt medfører ikke en akutthjelperhendelse behov for varsling av politi. I noen tilfeller vil en politipatrulje være nærmeste ressurs, og livreddende førstehjelp kan iverksettes raskere ved at denne politipatruljen benyttes.

Det presiseres at nødsentralene AMK og 110 ikke skal varsle 112 med mindre det er behov for politiets assistanse. Behov for politiassistanse må vurderes ut ifra hendelsens art. 
 

Talegrupper i nødnett

Samvirketalegrupper uten politi (SAMVUP xx) i Nødnett er tiltenkt blant annet akutthjelperoppdrag. Dette for at akutthjelper på utrykning skal få tilstrekkelig informasjon til å finne frem til hendelsen. Involverte enheter og personell kan kommunisere med hverandre, melde fra om ankomst på hendelsesstedet, gi statusrapport til annet involvert helsepersonell, og akutthjelper kan innhente råd fra annet kvalifisert helsepersonell.

Oppdragsinformasjon som navn, adresse, medisinsk problemstilling m.m. må alltid kommuniseres i sikker kommunikasjonsløsning. Kommunikasjon av person- og helseopplysninger kan også gjøres via det ordinære mobilnettet når dette er avtalt.

Rettslig grunnlag 113-sentral

Helsegevinsten ved bruk av akutthjelpere er knyttet til tidsbruken til første ordinære akuttmedisinske ressurs som kan være fremme hos pasienten. 

De regionale helseforetakene har ansvar for etablering og drift av AMK-sentraler (akuttmedisinforskriften §§ 14 og 15) (lovdata.no). AMK-sentralenes hovedoppgave er å motta og håndtere medisinske nødmeldinger via medisinsk nødnummer 113. Ved mottak av medisinsk nødmelding skal AMK-sentralene vurdere alvorlighet,
hastegrad og behov for akuttmedisinsk behandling, utalarmere relevante helseressurser (for eksempel ambulanse, legevaktlege, luftambulanse,), og behovet for andre ressurser (f.eks. politi eller brannvesen), samt gi medisinsk faglige råd/veiledning (f.eks. veiledning i livreddende førstehjelpstiltak).

AMK-sentralene skal også styre og koordinere ambulanseressursene innen eget ansvarsområde.

Rettslig grunnlag 110-sentralene

Det er kommunene innenfor en fastsatt region som er ansvarlig for å etablere og drifte nødsentral for mottak av meldinger om brann og andre ulykker jamfør brann og eksplosjonsvernloven § 16 (lovdata.no) (110-sentral). 110-sentralens hovedoppgave er å kunne ta imot meldinger om brann- og andre ulykker og iverksette nødvendige tiltak. 110-sentralen skal til enhver tid sørge for at melding blir forsvarlig mottatt, registrert og fulgt opp, inkludert utalarmering av brannpersonell, gi faglig råd og støtte til nødstilte og brann- og redningspersonell i innsats. 

Tjenesten skal være samordnet med øvrige nødetaters nødalarmeringssentraler (112-sentral og AMK-sentral).

Ved at 110-sentralene er ansvarlig for alarmering og utkalling av tilstrekkelig innsatsstyrke og ledelse fra brann- og redningsvesenet innenfor eget ansvarsområdet, så er det avgjørende at all alarmering og utkalling av ressurser gjøres gjennom 110-sentralen. Annet skal ikke avtales ettersom utalarmering fra egen nødmeldesentral gir nødvendige oversikt, kommando og kontroll over ressursene, og følger av fagkyndighetsprinsippet som ligger til grunn for den tredelte nødmeldetjenesten i Norge.

Det forutsettes at ved behov for akutthjelper fra brann- og redning, blir disse varslet omgående.


Siste faglige endring: 01. desember 2023 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2023). Varsling av akutthjelpere skal skje etter vurdering fra AMK-sentralen uten unødig tidstap [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 01. desember 2023, lest 11. juli 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/akutthjelperordningen/drift-av-akutthjelperordningen/varsling-av-akutthjelpere-skal-skje-etter-vurdering-fra-amk-sentralen-uten-unodig-tidstap

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: