Slik blir prosessen
-
Rapporteringsfrist (2020-tilskudd):
12. mars 2021
Statsforvalteren forvalter tilskuddet på vegne av Helsedirektoratet, søknad og rapportering sendes dit. Når søknadene er ferdig behandlet tentativ slutten av april, sendes et vedtaksbrev.
Ekstra bevilgning:
Tiltak for å avdempe konsekvensene av smittevernstiltakene for barn og unge.
Med forbehold om stortingets godkjenning. Flere barn og unge har opplevd negative konsekvenser på grunn av smittevernstiltak mot covid-19, dette er blant annet beskrevet gjennom rapporter fra ekspertgruppen som er nedsatt for å følge situasjonen for sårbare barn og unge. Det foreslås derfor å øke bevilgningen til tilskuddsordningen Tilbud til barn og unge med behov for langvarig oppfølging og sammensatte tjenester med 10 mill. kroner i 2021, for å avdempe konsekvensene smittevernstiltakene har for barn og unge med psykiske plager og lidelser. Tiltaket foreslås innrettet slik at kommuner kan søke støtte til:
- tiltak for å etablere og opprettholde lavterskeltilbud
- og tilpasset, oppsøkende hjelp for barn og unge med psykiske plager og lidelser gjennom pandemien.
Regelverk
Målet for ordningen er å styrke tilbudet til barn og unge som har behov for langvarig, tilpasset og/eller sammensatt oppfølging. Tilskuddet skal stimulere til helhetlige tjenester og forpliktende samhandling mellom ulike nivåer og sektorer: mellom kommune og spesialisthelsetjenester, mellom kommunale tjenester og gjennom interkommunalt samarbeid.
Tjenestetilbud skal utvikles og iverksettes sammen med brukere/pasienter.
Delmål
- Bidra til at flere kommuner og helseforetak etablerer og iverksetter kunnskapsbaserte metoder, modeller og tiltak for målgruppen.
- Bidra til omstilling av eksisterende tjenester innen psykisk helse og rus, i retning mer oppsøkende og fleksible tjenester i kommuner og helseforetak.
- Bidra til at tjenesteutviklingen skjer på barn og unges arena og premisser, med vekt på tidlig og riktig innsats, livsmestring og sosial inkludering.
- Bidra til fortsatt utprøving og evaluering av nye metoder/arbeidsformer og modeller på psykisk helse-, rus- og voldsfeltet.
Målgruppe
Barn og unge med psykiske problemer og/eller rusrelaterte problemer som har behov for utredning, behandling og oppfølging, samt de som lever med høy risiko for å utvikle alvorlig funksjonsnedsettelse og deres familier.
- Kommuner, Statlige foretak (f.eks. RHF/HF)
- Kommuner og helseforetak i fellesskap
Tillegg og presiseringer
Søkere kan velge å utvikle tiltak gjennom kommunale tiltak/tjenester, interkommunalt samarbeid eller i samarbeid med helseforetak og kommune. Det er kommunen som står som hovedsøker, også når det søkes om midler til tiltak sammen med helseforetak. Søknaden bør da utarbeides i fellesskap mellom deltakende kommuner og helseforetaket. Sammen med søknaden skal det vedlegges samarbeidsavtale for det tiltaket/prosjektet det søkes midler til. Som en overgangsordning kan HF stå som søker sammen med kommunen der det har vært gjort tidligere og da med samarbeidsavtale.
Helse Nord ved Universitetssykehuset i Nord-Norge kan søke om tilskudd til Svalbard over tilskuddsordningen, jf. Prop 129 S (2016 – 2017).
- Søkerens mål med tilskuddet
- Prosjektbeskrivelse/beskrivelse av tiltak det søkes om tilskudd til
- Budsjett (skal kunne sammenliknes på samme nivå med regnskap dersom regnskap kreves)
- Delfinansiering/tilskudd fra andre instanser
- Egenfinansiering
- Søkerens vurdering av risiko ved prosjektet
Statsforvalteren forvalter tilskuddet på vegne av Helsedirektoratet, søknad og rapportering sendes dit: søknadsskjema 2021 (word).
For kommuner skal søknaden undertegnes av rådmannen eller den som har signeringsfullmakt. For helseforetak skal søknaden undertegnes av styreleder eller den som har signeringsfullmakt.
Tillegg og presiseringer
I søknaden må det beskrives tydelig hvordan tildelingskriteriene skal oppfylles.
Ved søknad om tverrfaglige og oppsøkende behandlings- og oppfølgingsteam rettet mot barn og unge og deres familier (f.eks. etter modell av FACT-ung) og andre organisatoriske forpliktende samhandlingstiltak, skal det utarbeides felles søknad og samarbeidsavtale mellom kommune(r) og helseforetak. Samarbeidsavtalen skal vedlegges søknaden, eventuelt ettersendes.
Ledelsesforankring i kommune og helseforetak må framgå av søknaden som underskrives av partene.
Ubrukte midler
- Hvis dere skal søke om ytterligere tilskudd på samme ordning for påfølgende tilskuddsår, skal ubrukte midler fra fjoråret inngå i søknaden. Det totale søknadsbeløpet skal inkludere både ubrukt tilskudd og ønske om nytt tilskudd.
- Dersom dere ikke har tenkt å søke ytterligere midler på denne ordningen for tilskuddsåret, skal dere sende en søknad om overføring av de ubrukte midlene.
Følgende kriterier blir vektlagt ved vurdering av søknad:
- Skjønnsmessig vurdering med utgangspunkt i forventet måloppnåelse
Det gis tilskudd til
Det kan søkes om midler på til sammen 4. år med gradvis reduksjon av tilskuddet. Ut fra en skjønnsmessig vurdering kan det i tillegg gis tilskudd i 1 år til forprosjekt, der søker skal arbeide eksempelvis med samarbeidsavtale, finansieringsavtale, lokaler, egne ressurser inn i tiltaket/teamet, iverksettelse mm. I søknaden skal det beskrives hvordan omstilling og styrking av eksisterende tjenester planlegges gjennomført.
For FACT-ung og andre samhandlingstiltak anbefales det å gjennomføre et forprosjekt.
Tillegg og presiseringer
Ledelsesforankring i kommunen og helseforetak må beskrives i søknaden.
I søknadsbehandlingen vil det bli lagt vekt på:
- Beskrivelse av tiltaket, tiltakets mål og målgruppe(r), og i hvilken grad tiltaket er innenfor tilskuddsordningens prioritering.
- Rapportering på måloppnåelse fra forrige tilskuddsår.
- Beskrivelse av hvordan tiltaket skal iverksettes i ordinær drift og forankring i forpliktende samarbeidsavtaler, planer og budsjetter.
- Beskrivelse av hvordan tiltaket skal evalueres.
- Rapportering på i hvilken grad tiltaket ivaretar brukers behov for helhetlige og samtidige tjenester på ulike områder.
- Rapportering på i hvilken grad brukermedvirkning og bruker- og pårørendeperspektivet er ivaretatt,
- samt hvordan dette vil bli målt/kartlagt i tiltaket.
- Beskrivelse av samarbeidet mellom kommunale helse- og omsorgstjenester, spesialisthelsetjenesten, barnevern, NAV og/eller andre aktører.
Prioritert tiltak 1
Det gis tilskudd til delfinansiering av etablering og drift av tverrfaglig oppsøkende behandlings- og oppfølgingsteam for barn og unge etter modell av FACT-ung.
Tilskuddet skal bidra til en omstilling og styrking av eksisterende tjenester for barn og ungdom 12-24 år der målet er å utvikle en ny modell for integrert samhandling mellom spesialisthelsetjenesten og kommunale tjenester. Partene må vurdere hvordan egne ressurser og eksisterende tjenester kan benyttes sammen med tilskuddet det søkes om.
Tilskuddet skal benyttes primært til lønnsutgifter, opplæring av teamansatte og forankring, også i andre lokale tjenester og administrasjon.
Helsedirektoratet vil legge til rette for opplæring og annen implementeringstøtte for FACT-ung team i samarbeid med Statsforvalteren og kompetansemiljøer. Kostnader knyttet til deltakelse i opplæring/ implementeringstøtte forutsettes dekket av teamene gjennom egne midler og maksimum kr. 20.000 fra tilskuddsmidler per stilling som innvilges.
Søkere til FACT-ung team må sette seg grundig inn i FACT-modellen.
En fidelity-skala måler i hvilken grad en behandlingsmodell gjennomføres i samsvar med den forskningsbaserte modellen. Det kreves fidelitymåling hvert 1. og hvert 3. år og evt. justering til FACTung-modellen.
Sentrale komponenter i FACT-ung:
- Bruker/erfaringskompetanse legges betydelig vekt på i oppstart og drift
- Bygger på barn/ungdommers ønsker, behov og ressurser for egeninnsats
- Forpliktende- integrerte samhandlingsteam mellom kommune og spesialisthelsetjeneste
- Bygge opp fullverdige team som yter flere tjenester/kompetanseområder
- Oppsøkende arbeid på barna/ungdommers arena
- Tilby behandling i tråd med faglige retningslinjer og normer
- Støtte opp under sosial inkludering og nettverksbygging
- Legge til grunn langvarig, tilpasset og sammensatt oppfølging
- Trofasthet til FACT-ung modellen ved fidelity-måling
Prioritert tiltak 2
Det gis tilskudd til utvikling og etablering av kunnskapsbaserte metoder, modeller og tiltak i lokale lavterskeltilbud f.eks. etter modell av Ung Arena og annen modellutprøving for tilgjengelige og helhetlige lavterskeltilbud.
Tilskuddet skal benyttes primært til lønnsutgifter og Statforvalter kan etter en skjønn vurdere opplæring/kurs og andre nødvendige tiltak.
Sentral komponenter vil være:
- Lavterskeltilbud
- Tiltaket har ansvar for å gi et helhetlig tilbud fra flere tjenester og er tverrfaglig
- Bruker/erfaringskompetanse legges betydelig vekt på i oppstart og drift
- Oppsøkende virksomhet der høy andel av kontaktene skjer på barn/unges arena
- Stor grad av fleksibilitet og tilgjengelighet ut fra behov i målgruppen
- Psykiater/ psykolog bør være innlemmet i tiltaket/teamet eller samarbeidsavtale med Helseforetak
- Legge til grunn langvarig, tilpasset og sammensatt oppfølging/tjenester
Tilskuddsberegning
Det gis tilskudd på inntil 600.000 kroner til forprosjekt. Tilskuddsperioden vil da bli maksimalt fem år.
Det gis tilskudd i inntil fire år til nye tiltak/prosjekter, med gradvis nedtrapping og økt grad av egenfinansiering.
Det gis et tilskudd på inntil 500.000 kroner per 100 % stillingsressurs de to første årene, deretter en gradvis nedtrapping.
Det gis tilskudd til inntil 10 x 100 % stillinger for FACT-ung, maksimalt 5 mill. kroner i tilskudd per team.
For andre tilskuddsmottakere gis det maksimalt tilskudd til inntil 5 x 100 % stillingsressurser de to første årene, maksimalt 2.5 mill. kroner.
Som et ledd i implementering i ordinær drift, reduseres midlene som beskrevet under:
- År 1: Kr 500.000 pr stilling (inkl. midler til opplæring/annen implementeringstøtte)
- År 2: Kr 500.000 pr stilling (inkl. midler til opplæring/annen implementeringstøtte)
- År 3: Kr 300.000 pr stilling (inkl. midler til opplæring/annen implementeringstøtte)
- År 4: Kr 200.000 pr stilling (inkl. midler til opplæring/annen implementeringstøtte)
Statsforvalter beregner hvor på stigen den enkelte tilskuddsmottaker skal plasseres basert på hvor lenge de har mottatt tilskudd over ordningen og tidligere mottatt beløp. Kommunens eller spesialisthelsetjenestens egenfinansiering må økes i takt med at tilskuddsmidlene avkortes. Kommunen/spesialisthelsetjenesten må sørge for en gradvis innarbeiding av stillinger i budsjett/økonomiplan slik at tiltaket det søkes midler til kan selvfinansieres når tilskuddsperioden er over.
Statsforvalteren forvalter tilskuddet på vegne av Helsedirektoratet, søknad og rapportering sendes dit: rapporteringsskjema 2020 (word).
Rapporteringsfrist for rapportering på måloppnåelse er 01.03 og for revisorattestert regnskap 01.04 året etter at tilskuddsmidlene ble tildelt. Det skal rapporteres for kalenderåret, dvs. per 31.12 det året tilskuddet ble tildelt.
Måloppnåelse
Tilskuddsmottakers vurdering av gjennomførte tiltak og hvordan/i hvilken grad dette har bidratt til at målene for tilskuddsordningen er oppnådd.
Rapporten skal belyse:
- Om valgt modell for samhandling gir helhetlige og samtidige tjenester for målgruppen.
- I hvilken grad etterleves modeller, metoder og tiltak.
- I hvilken grad tiltaket er iverksatt slik det er beskrevet i prosjektsøknad.
- I hvilken grad tiltaket er forankret i kommune/spesialisthelsetjenesten.
- Hvilke samarbeidsaktører som inngår i tiltaket.
- I hvilken grad valgt modell er flerfaglig sammensatt og hvilken kompetanse som inngår i tjenesten.
- Innholdet i tjenester brukere/pasienter mottar.
- Brukernes erfaringer og opplevd nytte av tiltaket.
- Pårørendes erfaringer og opplevd nytte av tiltaket.
- Samarbeidsaktørenes erfaringer og opplevd nytte av tiltaket og samhandling.
- Faglig vurdering av forbedringer av tiltaket og ev. plan for dette.
Se også eventuelle rapporteringskrav beskrevet i tilskuddsbrevet.
Fra andre kilder:
- Questback-rapportering på ordningen fra Statsforvalter til Helsedirektoratet
- Rapportering IS 24/8: Kommunalt psykisk helse- og rusarbeid: Årsverk, kompetanse og innhold i tjenestene v/ SINTEF
- Data fra BrukerPlan v/ Helse Stavanger og Ungdata v/ NOVA og Oslo Met
Regnskap
Budsjett og regnskap fra tilskuddsmottaker skal kunne sammenlignes på samme nivå
Revisorattestasjon
Krav for revisorkontroll og attestasjon er spesifisert i tilskuddsbrevet.
Avtalte kontrollhandlinger
Spesifisert i tilskuddsbrevet.