MERK: Statsforvalteren forvalter tilskuddet på vegne av Helsedirektoratet, søknad og rapportering sendes dit. Når søknadene er ferdig behandlet tentativ slutten av april, sendes et vedtaksbrev.
Regelverk
Målet for ordningen er å styrke tilbudet til barn og unge som har behov for langvarig, tilpasset og/eller sammensatt oppfølging. Tilskuddet skal stimulere til helhetlige tjenester og forpliktende samhandling mellom ulike nivåer og sektorer: mellom kommune og spesialisthelsetjenester, mellom kommunale tjenester og gjennom interkommunalt samarbeid.
Tjenestetilbud skal utvikles og iverksettes sammen med brukere/pasienter.
Delmål:
- Bidra til at tjenesteutviklingen skjer på barn og unges arena og premisser, med vekt på tidlig innsats, livsmestring og sosial inkludering.
- Bidra til målgruppens deltagelse i aktiviteter med sikte på bedret livskvalitet, mestring og mulighet for en aktiv og meningsfull tilværelse
- Bidra til at flere kommuner og helseforetak etablerer og iverksetter kunnskapsbaserte metoder, modeller og tiltak for målgruppen.
- Bidra til omstilling av eksisterende tjenester innen psykisk helse og rus, i retning mer oppsøkende og fleksible tjenester i kommuner og helseforetak.
- Bidra til fortsatt utprøving og evaluering av nye metoder/arbeidsformer og modeller på psykisk helse-, rus- og voldsfeltet.
Målgruppen er barn og unge med psykiske problemer og/eller rusmiddelrelaterte problemer som har behov for utredning, behandling og oppfølging, samt de som lever med høy risiko for å utvikle alvorlig funksjonsnedsettelse og deres familier.
Kommuner
Tillegg og presiseringer:
Ved søknad om tverrfaglige og oppsøkende behandlings- og oppfølgingsteam rettet mot barn og unge og deres familier (f.eks. etter modell av FACT-ung) og andre organisatoriske forpliktende samhandlingstiltak, skal det utarbeides felles søknad og samarbeidsavtale mellom kommune(r) og helseforetak. Når kommuner og helseforetak søker sammen skal kommunen stå som hovedsøker. Søknaden bør da utarbeides i fellesskap mellom deltakende kommuner og helseforetaket og underskrives av begge parter.
Søkere kan velge å utvikle tiltak gjennom kommunale tiltak/tjenester, interkommunalt samarbeid eller i samarbeid med helseforetak og kommune. Det er kommunen som står som hovedsøker, også når det søkes om midler til tiltak sammen med helseforetak. Som en overgangsordning kan HF stå som hovedsøker sammen med kommunen der det har vært gjort tidligere og da med samarbeidsavtale. En part søker på vegne av samarbeidspartnere, og er økonomisk og administrativt ansvarlig for gjennomføringen av tiltaket/prosjektet ovenfor Helsedirektoratet.
Helse Nord ved Universitetssykehuset i Nord-Norge kan søke om tilskudd til Svalbard over tilskuddsordningen jf. Prop 129 S (2016 – 2017).
- Søkerens mål med tilskuddet
- Prosjektbeskrivelse/beskrivelse av tiltak det søkes om tilskudd til
- Budsjett (skal kunne sammenliknes på samme nivå med regnskap dersom regnskap kreves)
- Delfinansiering/tilskudd fra andre instanser
- Egenfinansiering
- Søkerens vurdering av risiko ved prosjektet
Søknaden undertegnes av rådmannen eller den som har signeringsfullmakt. Søknad sendes til Statsforvalter, som forvalter tilskuddsordningen på vegne av Helsedirektoratet.
Tillegg og presiseringer:
Søknaden skal gjenspeile ordningens formål og beskrive behovet for tiltaket det søkes tilskudd til. Søknaden må spesifikt belyse tildelingskriteriene i regelverkets punkt 4 og vise til en gjennomføringsplan med milepæler.
Ved søknad om tverrfaglige og oppsøkende behandlings- og oppfølgingsteam rettet mot barn og unge og deres familier (f.eks. etter modell av FACT-ung) og andre organisatoriske forpliktende samhandlingstiltak, skal det utarbeides felles søknad og samarbeidsavtale mellom kommune(r) og helseforetak. Samarbeidsavtalen skal vedlegges søknaden, eventuelt ettersendes.
Ledelsesforankring i kommune og helseforetak må framgå av søknaden som underskrives av partene.
Ubrukte midler
- Hvis dere skal søke om ytterligere tilskudd på samme ordning for påfølgende tilskuddsår, skal ubrukte midler fra fjoråret inngå i søknaden. Det totale søknadsbeløpet skal inkludere både ubrukt tilskudd og ønske om nytt tilskudd.
- Dersom dere ikke har tenkt å søke ytterligere midler på denne ordningen for tilskuddsåret, skal dere sende en søknad om overføring av de ubrukte midlene.
Skjønnsmessig vurdering med utgangspunkt i forventet måloppnåelse
For å styrke tilbudet gis det tilskudd til to typer tiltak:
Prioritert tiltak 1
Delfinansiering av etablering og drift av tverrfaglig oppsøkende behandlings- og oppfølgingsteam for barn og unge etter modell av Flexible Assertive Community Treatment ung (FACT-ung).
Tilskuddet skal bidra til en omstilling og styrking av eksisterende tjenester for barn og ungdom 12-25 år der målet er å utvikle en ny modell for integrert samhandling mellom spesialisthelsetjenesten og kommunale tjenester. Partene må vurdere hvordan egne ressurser og eksisterende tjenester kan benyttes sammen med tilskuddet det søkes om.
Tilskuddet skal benyttes primært til lønnsutgifter, opplæring av teamansatte og forankring, også i andre lokale tjenester og administrasjon.
Helsedirektoratet vil legge til rette for opplæring og annen implementeringstøtte for FACT-ung team i samarbeid med Statsforvalteren og kompetansemiljøer. Kostnader knyttet til deltakelse i opplæring/ implementeringstøtte forutsettes dekket av teamene gjennom egne midler og maksimum kr. 20.000 fra tilskuddsmidler per stilling som innvilges.
Søkere til FACT-ung team må sette seg grundig inn i FACT-modellen.
En fidelity-skala måler i hvilken grad en behandlingsmodell gjennomføres i samsvar med den forskningsbaserte modellen. Det kreves fidelitymåling hvert 1. og hvert 3. år og evt. justering til FACT-ung-modellen.
Sentrale komponenter i FACT-ung:
- Bruker/erfaringskompetanse skal involveres i organisering, oppstart og drift av FACT-ung.
- Bygger på barn/ungdommers ønsker, behov og ressurser for egeninnsats
- Forpliktende, - integrerte samhandlingsteam mellom kommune og spesialisthelsetjeneste
- Bygge opp fullverdige team som yter flere tjenester/kompetanseområder
- Oppsøkende arbeid på barna/ungdommers arena
- Tilby behandling i tråd med faglige retningslinjer og normer
- Støtte opp under sosial inkludering og nettverksbygging
- Legge til grunn langvarig, tilpasset og sammensatt oppfølging
- Trofasthet til FACT-ung modellen ved fidelity-måling
Prioritert tiltak 2
Utvikling og etablering av kunnskapsbaserte metoder, modeller og tiltak i lokale lavterskeltilbud f.eks. etter modell av Ung Arena og annen modellutprøving for tilgjengelige og helhetlige lavterskeltilbud.
Tilskuddet skal benyttes primært til lønnsutgifter og Statsforvalter kan etter en skjønnsmessig vurdering dekkeopplæring/kurs og andre nødvendige tiltak.
Sentral komponenter vil være:
- Lavterskeltilbud
- Tiltaket har ansvar for å gi et helhetlig tilbud fra flere tjenester og er tverrfaglig
- Bruker/erfaringskompetanse legges betydelig vekt på i oppstart og drift
- Oppsøkende virksomhet der høy andel av kontaktene skjer på barn/unges arena
- Stor grad av fleksibilitet og tilgjengelighet ut fra behov i målgruppen
- Psykiater/ psykolog bør være innlemmet i tiltaket/teamet eller samarbeidsavtale med Helseforetak
- Legge til grunn langvarig, tilpasset og sammensatt oppfølging/tjenester
Tillegg og presiseringer:
For FACT-ung og andre samhandlingstiltak anbefales det å gjennomføre et forprosjekt.
Statsforvalter beregner hvor på stigen den enkelte tilskuddsmottaker skal plasseres basert på hvor lenge de har mottatt tilskudd over ordningen og tidligere mottatt beløp (se nedtrappingsmodell i punktet om tilskuddsberegning under).
Kommunens eller spesialisthelsetjenestens egenfinansiering må økes i takt med at tilskuddsmidlene avkortes. Kommunen/spesialisthelsetjenesten må sørge for en gradvis innarbeiding av stillinger i budsjett/økonomiplan slik at tiltaket det søkes midler til kan selvfinansieres når tilskuddsperioden er over.
I søknadsbehandlingen vil det bli lagt vekt på:
- Beskrivelse av tiltaket, tiltakets mål og målgruppe(r), og i hvilken grad tiltaket er innenfor prioritert tiltak 1 og 2 som oppgitt over.
- Tydelig ledelsesforankring i kommune(r) og helseforetak.
- Beskrivelse av hvordan tiltaket skal iverksettes i ordinær drift og forankring i forpliktende samarbeidsavtaler, planer og budsjetter.
- Dokumentert samarbeid mellom kommunale helse- og omsorgstjenester, spesialisthelsetjenesten, barnevern, NAV og/eller andre aktører.
- Beskrivelse av hvordan tiltaket skal evalueres lokalt.
- I hvilken grad tiltaket ivaretar brukers behov for helhetlige og samtidige tjenester på ulike områder.
- I hvilken grad brukermedvirkning og bruker- og pårørendeperspektivet er ivaretatt, samt hvordan dette vil bli målt/kartlagt i tiltaket.
Tilskuddsberegning:
Det gis tilskudd i inntil fire år til nye tiltak/prosjekter, med gradvis skjønnsbasert nedtrapping og økt grad av egenfinansiering.
Som et ledd i tiltakets implementering i ordinær drift reduseres midlene etter følgende modell:
• År 1: Kr 500.000 pr stilling (inkl. midler til opplæring/annen implementeringstøtte)
• År 2: Kr 500.000 pr stilling (inkl. midler til opplæring/annen implementeringstøtte)
• År 3: Kr 300.000 pr stilling (inkl. midler til opplæring/annen implementeringstøtte)
• År 4: Kr 200.000 pr stilling (inkl. midler til opplæring/annen implementeringstøtte)
Ut fra en skjønnsmessig vurdering kan det i tillegg innvilges tilskudd på inntil 600.000 kroner i et år til forprosjekt (år null), der søker skal arbeide eksempelvis med samarbeidsavtale, finansieringsavtale, lokaler, egne ressurser inn i tiltaket/teamet, iverksettelse mm. Total tilskuddsperiode vil da bli maksimalt fem år. I søknaden skal det beskrives hvordan omstilling og styrking av eksisterende tjenester planlegges gjennomført.
Det gis tilskudd på inntil 500.000 kroner per 100 % stillingsressurs de to første årene (år 1 og 2), deretter en gradvis nedtrapping som beskrevet over.
Det gis tilskudd til inntil 10 x 100 % stillinger for FACT-ung, maksimalt 5 mill. kroner i tilskudd per team.
For prioritert tiltak 2 gis det maksimalt tilskudd til inntil 5 x 100 % stillingsressurser de to første årene (år 1 og 2), maksimalt 2.5 mill. kroner per år.
For FACT- ung må kommunen og helseforetaket sørge for en gradvis innarbeiding av stillinger i økonomiplaner slik at kapasitet i tjenestene blir av varig karakter etter at tilskudd opphører. Kommunen og helseforetaker skal i søknaden beskrive hvordan dette skal ivaretas.
Rapporteringsfrist er 01.04. året etter tilskuddsmidlene ble tildelt. Det skal rapporteres for kalenderåret, dvs. per 31.12 året tilskuddet ble tildelt. Rapporten sendes Statsforvalter.
Måloppnåelse: Tilskuddsmottakers egen vurdering av gjennomførte tiltak og hvordan/i hvilken grad dette har bidratt til at målene for tilskuddsordningen (se punkt 1) er oppnådd.
Rapporteringen fra tilskuddsmottaker skal spesifikt belyse:
- Om valgt modell for samhandling gir helhetlige, integrerte og samtidige tjenester for målgruppen.
- Hvordan er brukererfaring ivaretatt i organiseringen av tilbudet.
- Hvordan etterleves modeller, metoder og tiltak.
- Om tiltaket er forankret i kommune og spesialisthelsetjenesten.
- Om valgt modell er flerfaglig sammensatt og hvilken kompetanse som inngår i tjenesten.
- Innholdet i tjenester brukere/pasienter mottar.
- Brukertilfredshet, nytteverdi for deltakerne, herunder:
- Beskrivelse av hvordan brukererfaring, erfaringskompetanse og pårørendes erfaring er tatt i bruk i tiltaket/modellen.
- Beskrivelse av hvordan brukertilfredshetsundersøkelser er gjennomført, herunder fremvisning av aggregerte resultater.
- Beskrivelse av hvilket tilbakemeldingsverktøy som er tatt i bruk og hvilke verktøy som ble anvendt.
Er det gjennomført Fidelitymåling slik regelverket sier? Er tiltaket i tråd med modellen.
Rapporteringen fra tilskuddsmottaker bør i tillegg belyse:
- I hvilken grad tiltaket er iverksatt slik det er beskrevet i prosjektsøknad.
- Hvilke samarbeidsaktører som inngår i tiltaket.
- Pårørendes erfaringer og opplevd nytte av tiltaket.
- Samarbeidsaktørenes erfaringer og opplevd nytte av tiltaket og samhandling.
- Faglig vurdering av forbedringer av tiltaket og ev. plan for dette.
Se også eventuelle rapporteringskrav beskrevet i tilskuddsbrevet.
Statsforvalter rapporterer deretter tilbake til Helsedirektoratet via Questback.
Regnskap: Krav for rapportering er spesifisert i tilskuddsbrevet. Utfylt skjema for økonomirapportering skal vedlegges rapporteringen.
Egenerklæring: Økonomiansvarlig i kommunen, eller annen med tilsvarende myndighet, skal kontrollere at tilskuddsmidlene er benyttet i henhold til spesifiserte kriterier i tilskuddsbrevet.
Rapportering for 2021