Søke og rapportere i Altinn
MERK: Før du skal søke eller rapportere i Altinn, må du få delegert en rolle i Altinn. Øverste ledd i organisasjonen skal delegere denne rollen.
Søke om tilskudd
Alle kommuner som yter særlig ressurskrevende helse- og omsorgstjenester til enkeltmottakere kan søke om delvis refusjon av direkte lønnsutgifter knyttet til disse tjenestene.
OBS: Fra og med rapporteringen for 2020 skal kommunene fylle ut skjemaet i Altinn, signere og sende det inn gjennom Altinn til signering av revisor. Revisoren kontrollerer, legger ved sin uttalelse, signerer og sender skjemaet inn. Skjemaet sendes dermed til Helsedirektoratet
Følg veiledningen angitt i rundskriv IS-42021 Tilskuddsordning for særlig ressurskrevende helse- og omsorgstjenester (PDF) ved søknad om refusjon.
Benytt skjemaene nedenfor:
• Informasjon om tilskuddsordningen 2021 (PDF)
• Skjema for innrapportering (xlsx)
• Brev til kommunens revisor (PDF)
• Oversikt over vertskommunetilskudd (PDF)
• Vedlegg – Altinn veiledning (PDF)
Tildelingskriterier
Beregningsgrunnlaget for refusjonen er faktisk påløpte direkte lønnsutgifter, fratrukket enkelte øremerkede tilskudd, brukerbetaling, samt et innslagspunkt på 1 430 000 kroner.
Tilskuddet utgjør 80 prosent av restbeløpet. De viktigste elementene i ordningen i 2021 er:
- Innslagspunktet økes til 1 430 000 kroner.
- Kompensasjonsgraden beholdes uendret på 80 prosent.
- Fratrekket for rammetilskuddets andel for kriteriet psykisk utviklingshemmede 16 år og over er beregnet til 744 000 kroner.
- Ved fratrekk for rammetilskuddets andel for kriteriet psykisk utviklingshemmede regnes barn født 2002 eller tidligere som over 16 år.
- Andre statlige, øremerkede tilskudd og inntekter fra brukerbetaling skal trekkes fra.
- Personer over 67 år omfattes ikke av ordningen. Det kan kun søkes refusjon for utgifter til personer født 1953 eller senere.
- Det skal foreligge et gyldig enkeltvedtak for at tjenestemottaker kan tas med i søknaden fra kommunen.
- Det er kun mulig å søke om refusjon for utførte timer. Timer som det foreligger enkeltvedtak på, men som ikke er levert, kan ikke tas med i refusjonsgrunnlaget.
- Ved sykefravær og permisjon skal kun direkte lønnsutgifter til den som til enhver tid utfører arbeidet medtas.
- Beskrivelsen av revisjonens kontroll er utdypet og fremkommer i eget brev, som følger vedlagt.
Utbetaling av tilskuddet skjer i uke 26.
Utgifter som skal medtas i refusjonsgrunnlaget
Det er kun direkte lønnsutgifter som er anført på følgende KOSTRA-funksjoner, som kan medtas i refusjonsgrunnlaget:
Helsetjenester:
- 232 Forebygging, helsestasjons- og skolehelsetjeneste
- 233 Annet forebyggende helsearbeid
- 241 Diagnose, behandling, re-/habilitering
Sosialtjenester:
- 242 Råd, veiledning og sosialt forebyggende arbeid
- 243 Tilbud til personer med rusproblemer
- 273 Arbeidsrettede tiltak i kommunal regi
Omsorgstjenester:
- 234 Aktivisering og servicetjenester overfor eldre og personer med funksjonsnedsettelser.
- 253 Helse- og omsorgstjenester i institusjon.
- 254 Helse- og omsorgstjenester til hjemmeboende.
Unntaksvis (for 2020) kan tjenesteyting gitt gjennom digitale hjelpemidler/ kommunikasjonsformer i både hjemmebaserte tjenester og bofelleskap, og som erstatter fysisk tjenesteyting pga. covid-19, tas hensyn til i beregningen av direkte lønnsutgifter.
Frist for innrapportering
Frist for å sende endelig innrapporteringsskjema og revisjonsuttalelse til Helsedirektoratet er 3. mai 2021.
Skjemaet skal signeres og oversendes digitalt av kommunens revisor.