Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Nasjonal ALIS og veiledning

Tilskuddsordningen skal bidra til å dekke kommunenes merkostnader ved inngåelse av ALIS-avtale. Ordningen bidrar også til å dekke kommunenes utgifter til forskriftsfestet veiledning til leger som er under spesialisering i allmennmedisin, og som ikke velger å inngå en ALIS-avtale

Søknadsskjemaet vil bli gjort tilgjengelig i Helsedirektoratets nye tilskuddsportal så snart det er klart

Slik blir prosessen

  • Søknadsfrist:
    31. august 2025
  • Forventet ferdigbehandling av søknader:
    30. november 2025
  • Rapportering revisorattest 2024:
    01. april 2026

Dette er en refusjonsordning der det kan søkes om tilskudd for perioden 01.09.24 - 31.05.25.

Helsedirektoratet vil komme tilbake til informasjon om regelverk for perioden fra 01.06.2025.

 Dersom ALIS er ansatt eller tilknyttet vikarbyrå eller annen privat kommersiell aktør innen medisinsk virksomhet bortfaller retten til ALIS-tilskudd. Dette gjelder uavhengig av om ALIS på deltid har kommunal avtale eller er ansatt i kommunen.

Mer informasjon om ALIS og veiledning om tilskuddsordningen finnes hos ALIS kontorene

Før en søknad kan sendes inn må organisasjonen og de som skal representere organisasjonen registreres i tilskuddsportalen. Søkerorganisasjonen må benytte et kontonummer som er registrert på sitt organisasjonsnummer i bankenes felles kontoregister (KAR). For mange kommuner innebærer dette at søknaden må sendes inn via hovedorganisasjonsnummeret. Les mer om organisasjon, roller og tilganger.

Regelverk

Se fullstendig regelverk (PDF) | Standardvilkår for tilskudd fra Helsedirektoratet

Kontakt

Først publisert: 18.04.2024 Siste faglige endring: 16.05.2025 Se tidligere versjoner