Mål for ordningen
Mål for tilskuddsordningen er å bidra til bedre rammevilkår for visse virksomheter med offentlig tjenestepensjonsordning ved å gi tilskudd til dekning av historiske pensjonskostnader.
Historiske pensjonskostnader er framtidige kostnader (premier) knyttet til tidligere opptjente pensjonsrettigheter i offentlig tjenestepensjonsordning, som forfaller til betaling etter at opptjeningen er avsluttet.
Tildelingskriterier
Aktuelle tilskuddsmottakere er private virksomheter som betaler årlig pensjonspremie til offentlig tjenestepensjonsordning for opptjeningstid før 1. januar 2019, og som under opptjeningen har levert spesialisthelsetjenester nevnt i spesialisthelsetjenesteloven § 2-1 a eller barneverntjenester staten har finansieringsansvaret for etter barnevernloven § 9-4.
Tilskuddsbeløp beregnes med utgangspunkt i pensjonspremie som virksomheten betaler til offentlig tjenestepensjonsordning for opptjeningstid før 1. januar 2019. Tilskuddet dekker kun pensjonspremie knyttet til tilskuddsberettigede tjenester, og det gjøres fradrag for avkastning og annen oppnådd kompensasjon.
Hvem som kan motta tilskudd og hvordan tilskuddsbeløp beregnes, framgår av lov og forskrift:
Lov om tilskudd til visse private virksomheter med offentlig tjenestepensjonsordning
Søknadens form og innhold
For å skrive en fullstendig søknad er det viktig med god kjennskap til forskriften. Ved å benytte søknadsskjema og vedlegg for ordningen sikrer man at forskriftens krav til søknad innfris
Søknaden og alle vedlegg sendes per e-post som zip-fil til postmottak@helsedir.no
Vedlegg til søknaden:
- Vedlegg 1 Dokumentasjon for at virksomheten har rett på tilskudd
- Vedlegg 2 Bekreftelse på utskilt offentlig tjenestepensjonsordning
- Vedlegg 3 Erklæring om frafallelse av rettskrav
- Vedlegg 4 Dokumentasjon for andel som gjelder tilskuddsberettigede tjenester
- Vedlegg 5 Fullmakt til Helsedirektoratet til å innhente opplysninger
- Vedlegg 6 Opplysninger for å vurdere samsvar med reglene om offentlig støtte
- Vedlegg 7 Fradrag for historiske pensjonskostnader som er dekket i eksisterende avtale
Søknadspakken i denne kunngjøringen er oppdatert 24. oktober 2019 etter at forskriftsendringene ble vedtatt.
Søknadsbehandling
- Innstilling om avgjørelser/vedtak skal fremmes av: Helsedirektoratet
- Innstilling skal godkjennes av: Helsedirektoratet
- Avgjørelser/vedtak skal fattes av: Helsedirektoratet
- Hvordan søker skal opplyses om utfallet av søknadsbehandlingen: Vedtaksbrev