Helsepersonell sitter rundt et bord og ser på statistikk- visninger på papir

Pasienterfaringer er en viktig del av kvaliteten på helsetjenester. Illustrasjonsbilde: Mostphotos.

Om nasjonale brukererfaringsundersøkelser

Helsedirektoratet har det nasjonale ansvaret for å gjennomføre pasient- og brukerundersøkelser for å støtte arbeidet med å forbedre tjenestene, samt styring og ledelse.

Undersøkelsene er en del av direktoratets ansvar for å følge med på utviklingen i helse- og omsorgstjenesten. Kvalitetsindikatorer kan bli utviklet basert på erfaringene, opplevelsene og vurderingene pasientene har rapportert gjennom spørreskjema.  

Resultatene fra brukererfaringsundersøkelsene blir publisert på Helsedirektoratets nettsider i en egen statistikkvisning. 

Hva er undersøkelser om brukererfaringer? 

Pasienterfaringer er en viktig del av kvaliteten på helsetjenester. Bedre pasienterfaringer har sammenheng med sterkere etterlevelse av behandlingsanbefalinger, bedre kliniske resultater, bedre pasientsikkerhet og mindre bruk av helsetjenester.  

Undersøkelsene måler pasientenes erfaringer med helsetjenesten og hva som er viktig for dem, ikke forventninger, tilfredshet eller klinisk kvalitet.

Pasienters og brukeres tilbakemeldinger kan hjelpe helsetjenesten med å identifisere forbedringsområder, som igjen kan øke kvaliteten på helsetjenestene. De er også nødvendige for å avdekke variasjon i kvalitet mellom behandlingssteder. De kan vise endringer i pasienterfaringer over tid.

Hvem er målgruppen

Målgruppen for resultatene av undersøkelsene er pasienter og brukere, offentlige beslutningstakere, ledere i helsetjenesten og helsepersonell som arbeider med kvalitetsutvikling. Målgruppen for undersøkelsene er pasienter, brukere eller pårørende som har mottatt helsetjenester

Hvorfor måler vi? 

Formålet med å gjennomføre brukererfaringsundersøkelser er å fremskaffe systematisk informasjon om brukeres, pasienters og pårørendes erfaringer med helsetjenestene, som ledd i: 

  • Å bidra til å forbedre kvaliteten på helsetjenestene 
  • Støtte effektiv styring og ledelse  
  • Gi innsikt i brukernes og pasientenes erfaringer med helsetjenestene 
  • Hjelpe brukere og pasienter med å velge behandlingssted 

Hva måler vi ikke? 

Resultatene fra brukererfaringsundersøkelser viser en del av kvalitetsbilde i den aktuelle helsetjenesten som undersøkelsen måle. Dette betyr at undersøkelsene våre er lite egnet til å få kunnskap om: 

  • Ekstraordinære eller individuelle erfaringer som gjelder mindre pasientgrupper i utvalget 
  • Årsaker til variasjon i kvalitet:
    Brukererfaringsundersøkelser sier noe om hva pasientene opplever, men ikke nødvendigvis hvorfor kvaliteten er høy eller lav. For eksempel kan dårlige pasienterfaringer skyldes forhold som spørreundersøkelsen ikke fanger opp (som bemanning og strukturelle forhold).
  • Detaljerte kliniske resultater:
    Brukererfaringsundersøkelser måler ofte opplevd kvalitet (f.eks.  kommunikasjon, informasjon, ventetid) og er mindre egnet til å si noe direkte om klinisk kvalitet eller resultater (som f. eks. komplikasjoner etter operasjoner). 
  • Dynamiske endringer:
    Fordi data samles inn på bestemte tidspunkter (ofte årlig eller sjeldnere i tverrsnittmålinger), kan fortløpende endringer i kvalitet være vanskelig å fange opp. 
  • Representativitet på små enheter:
    Hvis få personer svarer fra en liten avdeling eller kommune, kan resultatene være usikre og ikke generaliserbare. 

Lovverk 

Brukermedvirkning er en lovfestet rettighet i Norge. Pasient- og brukerrettighetsloven gir enkeltpersoner rett til informasjon og medbestemmelse i egen behandling. I tillegg stiller både helseforetaksloven (§ 35) og helse- og omsorgstjenesteloven (§ 3-10) krav til at tjenestene skal ha systemer for å innhente erfaringene til pasienter og brukere. Dette gjelder både i spesialisthelsetjenesten og i de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Formålet er å sikre at brukernes erfaringer blir brukt i utvikling og forbedring av tjenestene.

Pasientrapporterte erfaringer og utfall

Pasientrapporterte erfaringer måles ofte vha. PREMs (Patient-Reported Experience Measures). Pasientrapporterte utfall omhandler ethvert aspekt av en pasients helsestatus som rapporteres direkte fra pasienten (dvs. uten tolkning av pasientens svar av en lege eller noen andre). Pasientrapporterte utfall måles ofte vha. PROMs (Patient-Reported Outcome Measures).

Først publisert: 17.06.2025 Siste faglige endring: 02.07.2025 Se tidligere versjoner