Resultat
I 2024 fikk 10,5 prosent av pasientene med rett til nødvendig helsehjelp først startet helsehjelpen etter utløp av fastsatt frist. Det er så å si uendret fra 2023, da andelen var 10,3 prosent. Det er forskjeller mellom helseregionene hvor andel fristbrudd i 2024 varierer fra 8,5 prosent i Helse Vest til 11,9 prosent i Helse Midt-Norge. Det er også variasjon mellom landets helseforetak, både innad i og mellom regionene.
Det publiseres kun årsdata for denne kvalitetsindikatoren. Hos FHI finner du månedlig oppdatert ventelistestatistikk fra spesialisthelsetjenesten med informasjon om ventetider, frister og henvisninger, se lenke.
Forbehold ved tolkning
Andelen fristbrudd publisert av Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet (FHI) kan avvike noe fra hverandre. Dette skyldes at Helsedirektoratet kun inkluderer pasienter med en gyldig frist i nevneren. Det vil si at pasienter som mangler dato for frist, eller med fristdato før vurderingsdato, er ekskludert fra beregningen av indikatoren. Eventuelle avvik vil være marginale (desimalnivå).
Innføring av nytt pasientjournalsystem ved helseforetakene i Helse Midt-Norge i perioden november 2022 til november 2024 har ført til mangler og feil i datagrunnlaget innrapportert til NPR. Innføringen har også innvirket på aktiviteten i sykehusene. Tallene for perioden 2022-2024 for Helse Midt-Norge RHF og landet kan påvirkes av dette.
Det kan være forskjeller mellom behandlingssteder når det gjelder rutiner ved mottak av henvisninger, samt ulik praksis for registrering og innrapportering av data til Norsk pasientregister.
Plikten til å fastsette frist og varsle Helfo ved fristbrudd bortfalt i store deler av 2020, som følge av utbruddet av covid-19. Dette tas det ikke høyde for i datagrunnlaget, og resultatene for 2020 viser derfor ikke en reell andel fristbrudd.
Om indikatoren
Kvalitetsindikatoren viser andel fristbrudd for pasienter i somatisk helsetjeneste, som har fått påbegynt helsehjelpen etter at frist for oppstart av nødvendig helsehjelp har passert.
Som pasient med rett til nødvendig helsehjelp skal du få en frist for når helsehjelpen i spesialisthelsetjenesten senest skal være påbegynt. Et fristbrudd oppstår når pasienten har påbegynt helsehjelpen først etter fristen. Behandlingsfristen er en pasientrettighet, og skal sikre at alle pasienter får påbegynt helsehjelp innen forsvarlig tid.
Indikatoren inkluderer kun planlagt behandling, og ikke øyeblikkelig hjelp. Henvisinger med medisinske eller pasientbestemte utsettelser av behandlingsstart ekskluderes fra beregningene. Du finner mer informasjon om ventetider og pasientrettigheter hos FHI.