Resultater
Andelen fristbrudd for pasienter som stod på venteliste ved utgangen av 2023 var 9,4 prosent. Det er samme nivå som 2022, men en økning fra 2021 og tidligere år. Til sammenligning var andelen 4,4 prosent i 2021.
Det er nokså store variasjoner mellom regionene. Helse Nord RHF hadde høyest andel ved utgangen av 2023 med 11,9 prosent, mens Helse Vest RHF lå lavest med 3,1 prosent.
Resultatene har tidligere vært publisert tertialvis. Fra og med 2022 publiserer vi kun en gang i året for denne kvalitetsindikatoren. Resultatene publiseres i mai for alle tertialer det forutgående året. Hos FHI finner du månedlig oppdatert ventelistestatistikk fra spesialisthelsetjenesten med informasjon om ventetider, frister og henvisninger, se lenke.
Forbehold ved tallene
Behandlingssteder som ikke har fristbrudd, eller som ikke har pasienter på venteliste, vises ikke i statistikken.
Det kan være forskjeller mellom behandlingssteder når det gjelder rutiner ved mottak av henvisninger, samt ulik registreringspraksis og innrapportering av data til Norsk pasientregister.
Dersom det mangler tall for noen behandlingssteder så kan det skyldes personvernhensyn. Dersom totalt antall pasienter (nevneren) er under 5 vil enheten ikke vises i statistikken. Hvis antall i teller er < 3 vises fortsatt andel i tilfeller der nevner er >= 5.
Innføringen av Helseplattformen gjør at det knytter seg usikkerhet til dataene for St. Olavs Hospital HF 2022 og 2023. Data for Helse Midt-Norge RHF og landet kan være påvirket av dette.
Flere behandlingssteder er inkludert i statistikken fra og med 2022.
Plikten til å fastsette frist og varsle Helfo ved fristbrudd bortfalt i store deler av 2020, som følge av utbruddet av covid-19. Dette tas det ikke høyde for i datagrunnlaget, og resultatene for 2020 viser derfor ikke en reell andel fristbrudd.
Det knytter seg usikkerhet til dataene for 2018 og første tertial 2019 for behandlingsstedene og helseforetakene i Helse Midt-Norge på grunn av omlegging av datasystem i regionen.
Om indikatoren
Et fristbrudd oppstår når helsehjelpen starter etter at frist for nødvendig helsehjelp har passert. Indikatoren gir et øyeblikksbilde av andel fristbrudd for pasienter i TSB, som står på venteliste per siste dato i perioden (utgangen av hvert tertial), og der fristdato har passert.
Som pasient med rett til nødvendig helsehjelp skal du få en frist for når helsehjelpen i spesialisthelsetjenesten senest skal være startet. Behandlingsfristen er en pasientrettighet, og skal sikre at ingen pasienter venter på helsehjelp lengre enn det som er forsvarlig. Målet er at ingen ventende pasienter skal oppleve fristbrudd.
Indikatoren inkluderer kun planlagt behandling, og ikke øyeblikkelig hjelp. Henvisinger med medisinske eller pasientbestemte utsettelser av behandlingsstart ekskluderes fra beregningene. Du finner mer informasjon om ventetider og pasientrettigheter hos FHI.