Psykisk helsevern for voksne - fristbrudd for ventende pasienter

Indikatoren viser andelen fristbrudd for voksne i psykisk helsevern (PHV), som fortsatt står på venteliste ved periodeslutt (per siste dag i hvert tertial), og hvor frist for oppstart av helsehjelp er passert.

Indikatoren er under revisjon og statistikken publiseres kun på lands-, RHF-, og HF-nivå.

Resultater

Andelen fristbrudd for pasienter som fortsatt stod på venteliste ved utgangen av 2024 var 3,5 prosent på landsbasis. Andelen har gått ned fra 5,3 prosent ved utgangen av 2023. 

Resultatene viser at det er stor variasjon mellom helseregionene. Andelen fristbrudd ved utgangen av 2024 varierer fra 0,7 prosent i Helse Sør-Øst RHF til 12,9 prosent i Helse Nord RHF. I Helse Nord har det vært en betydelig nedgang i andel fristbrudd sammenlignet med 2023 da andelen var 21,2 prosent. Det er stor variasjon mellom landets helseforetak, både innad i og på tvers av regionene.

Nye resultater publiseres kun én gang i året for denne kvalitetsindikatoren. Resultatene publiseres i mai hvert år for alle tertialer det forutgående året. Hos FHI finner du månedlig oppdatert ventelistestatistikk fra spesialisthelsetjenesten med informasjon om ventetider, frister og henvisninger.

Forbehold ved tallene

Andelen fristbrudd publisert av Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet (FHI) kan avvike noe fra hverandre. Dette skyldes at Helsedirektoratet kun inkluderer pasienter med en gyldig frist i nevneren. Det vil si at pasienter som mangler dato for frist, eller med fristdato før vurderingsdato, er ekskludert fra beregningen av indikatoren. Eventuelle avvik vil være marginale (desimalnivå). 

Innføring av nytt pasientjournalsystem ved helseforetakene i Helse Midt-Norge i perioden november 2022 til november 2024 har ført til mangler og feil i datagrunnlaget innrapportert til NPR. Tallene for perioden 2022-2024 for Helse Midt-Norge RHF og landet påvirkes av dette.

Det kan være forskjeller mellom behandlingssteder når det gjelder rutiner ved mottak av henvisninger, samt ulik registreringspraksis og innrapportering av data til Norsk pasientregister.

Plikten til å fastsette frist og varsle Helfo ved fristbrudd bortfalt i store deler av 2020, som følge av utbruddet av covid-19. Dette tas det ikke høyde for i datagrunnlaget, og resultatene for 2020 viser derfor ikke en reell andel fristbrudd.

Om indikatoren

Et fristbrudd oppstår når helsehjelpen starter etter at frist for nødvendig helsehjelp har passert. Indikatoren gir et øyeblikksbilde av andel fristbrudd for voksne i psykisk helsevern, som står på venteliste per siste dato i perioden (utgangen av hvert tertial), og der fristdato har passert.

Som pasient med rett til nødvendig helsehjelp skal du få en frist for når helsehjelpen i spesialisthelsetjenesten senest skal være startet. Behandlingsfristen er en pasientrettighet, og skal sikre at ingen pasienter venter på helsehjelp lengre enn det som er forsvarlig. Målet er at ingen ventende pasienter skal oppleve fristbrudd.

Indikatoren inkluderer kun planlagt behandling, og ikke øyeblikkelig hjelp. Henvisinger med medisinske eller pasientbestemte utsettelser av behandlingsstart ekskluderes fra beregningene.

Først publisert: 10.04.2019 Siste faglige endring: 08.05.2025

Kontakt

kvalitetsindikatorer@helsedir.no