Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Ventetid på helsetjenester i hjemmet

Indikatoren viser tiden fra vedtak om helsetjeneste i hjemmet er fattet til tjenesten er mottatt.

Resultater 

På landsbasis i 2021 hadde 96 prosent av tjenestemottakerne mottatt helsetjeneste i hjemmet innen 15 dager etter vedtaksdato. Andelen er relativ stabil over tid. I 2009 hadde 96 prosent mottatt helsetjeneste i hjemmet 0-15 dager etter vedtaksdato. 

Det er liten variasjon mellom fylkene. I 2021 hadde Møre og Romsdal høyest andel med 98 prosent, mens Trøndelag hadde lavest andel med 93 prosent.  

I 2021 hadde 2 prosent av alle vedtak om helsetjenester i hjemmet en ventetid på 16-30 dager, og 2 prosent hadde en ventetid på 31 dager eller mer etter vedtaksdato. 

For mer informasjon om helse- og omsorgstjenester i KPR, se her.

Forbehold ved tolkning

Datakilden er Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR). 

Resultatene må tolkes med forsiktighet. Mulige feilkilder kan være at kommuner ikke følger riktig vedtakspraksis i henhold til forvaltningsloven § 11a (2), som forutsetter at saker skal avgjøres uten ugrunnet opphold, og ikke fatter vedtaket før tjenesten er tilgjengelig selv om søker har behov for tjenesten. Iverksettingstiden blir da feilaktig forkortet. Vedtakspraksisen kan skyldes at kommunene ikke har tjenesten tilgjengelig.

Med negativ iverksettingstid menes at dato for start av tjenesten er tidligere enn dato for vedtak. Negativ iverksettingstid kan skyldes:

  • Tjenesten må startes raskt, for eksempel ved nødvendig helsehjelp ved utskrivning fra sykehus
  • Saksbehandler glemmer å sette en vedtaksdato
  • Feilregistreringer

For 2019 rapporterte ikke 13 kommuner inn data til Kommunalt pasient- og brukerregister. Manglende rapportering skyldes i hovedsak at kommunesammenslåinger har gjort det krevende for de nye kommunene å sende inn data.

Om indikatoren

Helsetjenester i hjemmet beskrives i helse- og omsorgstjenesteloven. Eksempel på helsetjenester i hjemmet kan være:

  • Hjemmesykepleie, blant annet hjelp til medisiner/ medikamenthåndtering, sykepleiefaglig hjelp, for eksempel sårstell og helsefaglige observasjoner
  • Fysioterapi
  • Ergoterapi, blant annet tilrettelegging i hjemmet
  • Psykisk helsetjeneste

Ved tildeling vil det gjøres individuelle vurderinger ut fra den enkeltes livssituasjon. Det vil stadig bli tatt en vurdering av hjelpebehov ut fra brukers funksjonsnivå.

Indikatoren viser om kommunen oppfyller vedtak som er fattet og om det er samsvar mellom tjenester og behov. Videre setter den fokus på hvordan brukerens rettssikkerhet blir ivaretatt gjennom kommunens vedtakspraksis.

Først publisert: 21.06.2018 Sist faglig oppdatert: 23.06.2022

Kontakt

kvalitetsindikatorer@helsedir.no