Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

14. Om helsepersonelloven

Hensikten med en egen lov for helsepersonell, er å bidra til sikkerhet for pasienter og kvalitet i helse- og omsorgstjenesten, samt å ivareta allmennhetens tillit til helse- og omsorgstjenesten og helsepersonell. Helsepersonell er som alle andre arbeidstakere underlagt arbeidsmiljøloven, arbeidsavtaler osv. I tillegg stiller helsepersonelloven særskilte krav til alt helsepersonell.

Helsepersonelloven regulerer yrkesutøvelsen gjennom krav til blant annet faglig forsvarlig opptreden, dokumentasjon og taushetsplikt og regler om meldeordninger, autorisasjon og sanksjonssystem mv. 

Dette rundskrivet inneholder kommentarer til de enkelte bestemmelsene i helsepersonellloven og er oppdatert pr. 4. september 2019.

Forholdet til annet regelverk

Helsepersonelloven er bare én av mange lover som regulerer plikter, rettigheter, ansvar og organisering i helse- og omsorgstjenesten. Helsepersonelloven regulerer først og fremst helsepersonells plikter og ansvar.

Bestemmelser om ansvar, plikter og organisering for virksomheter i helsetjenesten, dvs. bestemmelser på systemnivå, finner vi i tjenestelovene; helse- og omsorgstjenesteloven, spesialisthelsetjenesteloven og tannhelsetjenesteloven. Også helseforetaksloven, pasientjournalloven og helseregisterloven regulerer plikter og ansvar på systemnivå.

En rekke av helsepersonellovens og tjenestelovenes pliktbestemmelser reflekterer eller henviser til rettighetsbestemmelser for pasienter, brukere og pårørende som finnes i pasient- og brukerrettighetsloven. Dette gjelder for eksempel helsepersonells informasjonsplikt etter helsepersonelloven § 10 som gjenspeiler pasienters, brukeres og pårørendes krav på informasjon etter pasient- og brukerrettighetsloven §§ 3-2 til 3-5.

Lovverkenes gjenspeiling av og henvisning til hverandre krever at helsepersonell også har en viss kunnskap om og tilgang til andre lovverk enn helsepersonelloven. Lenkene og henvisningene i dette rundskrivet er ment som en hjelp til helsepersonell til å finne fram.

Ledere i helse- og omsorgstjenesten må etablere systemer som oppfyller kravene i forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten og veilederen til denne.

Målgruppe

Alt helsepersonell, uavhengig av profesjon, arbeidssted eller funksjon, må kjenne de grunnleggende kravene til yrkesutøvelsen som stilles i helsepersonelloven. Dette rundskrivet skal være et praktisk oppslagsverk for helsepersonell og ledere i helsetjenesten og saksbehandlere i helseforvaltningen som har spørsmål om innholdet i helsepersonelloven.

Loven om kommunale helse- og omsorgstjenester trådte i kraft 1. januar 2012. Det er viktig å merke seg at helsepersonelloven som hovedregel får anvendelse for alt personell som yter tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven, uavhengig av om personellet er autorisert eller yter tjenester som faller inn under begrepet helsehjelp.

Leseveiledning

Rundskrivet gjengir forløpende hver enkelt paragraf i helsepersonelloven med tilhørende kommentarer nedenfor. I kommentarene finnes henvisninger til aktuelle forskrifter, rundskriv og retts- og forvaltningsavgjørelser samt andre relevante nettsteder. Lovbestemmelsene og kommentarene må ses i sammenheng. Dersom de leses isolert, kan dette gi et ufullstendig bilde av hvordan en bestemmelse skal forstås.

Kommentarene i rundskrivet gir nærmere forklaring på det som er regulert i lov eller forskrift. Kommentarene gir altså en fortolkning av lovbestemmelsene. 

Siste faglige endring: 28. juni 2018