Helseinstitusjoner er arbeidsplassen til helsepersonell og andre. Personer som arbeider i helse- og omsorgstjenesten har – som alle andre – rett til et forsvarlig arbeidsmiljø. Hvis pasienter, brukere eller pårørende tar bilder, film eller lydopptak på en måte eller i situasjoner som gjør at helsepersonell blir forstyrret i sitt arbeid, eller det tilrettelegges for medieproduksjoner el. på en måte som ikke tar tilstrekkelig hensyn til helsepersonellets oppgaver, kan helsepersonell oppleve at arbeidsmiljøet blir forringet på en måte som er i strid med kravet til forsvarlig arbeidsmiljø.
I akutte situasjoner må helsepersonell handle raskt og korrekt, og en opplevelse av at behandlingen blir overvåket av pårørende eller andre med kamera kan føre til at den ansatte blir usikker når hun eller han skal gi behandling. Frykt for å bli hengt ut i sosiale eller konvensjonelle medier om noe skulle gå galt, kan bidra til denne usikkerheten og forringe både arbeidsmiljøet og evnen til å gjøre en best mulig jobb.
Arbeidsgiver har en plikt til å forebygge at ansattes rettigheter etter arbeidsmiljøloven blir krenket. For omgivelsenes fotografering, filming eller lydopptak innebærer det at arbeidsgiver plikter å legge til rette for at opptak skal utgjøre en minst mulig belastning for de ansatte i deres arbeidshverdag. Det innebærer ikke i seg selv at opptak ikke i noe tilfelle kan skje, men at arbeidsgiver må iverksette tiltak som sikrer at slik aktivitet foregår på en måte og innenfor rammer som gjør at ansatte er komfortable med opptakene mv. som gjøres. Vurderinger og beslutninger som gjelder restriksjoner på fotografering, filming og lydopptak i virksomhetens lokaler bør være forankret på øverste virksomhetsnivå, slik at helsepersonellet har nødvendig støtte i linjen der det oppstår krevende situasjoner i møte med pasienter, brukere eller pårørende.
Tiltak forankret på virksomhetsnivå kan for eksempel være:
- oppfordring til at pasienter, brukere, pårørende og andre ber om samtykke før filming, fotografering og lydopptak
- oppfordring til at pasienter, brukere, pårørende og andre opplyser om hva som er formålet med opptaket og hva det skal brukes til
- informasjon til pasienter, brukere, pårørende og andre om at det som hovedregel er ulovlig å dele opptak av gjenkjennelige personer (datatilsynet.no) på sosiale medier el. uten samtykke fra den eller de det gjelder
- bestemmelser om at virksomheten ikke tillater filming, fotografering eller lydopptak på enkelte arealer eller avdelinger, eller at det bare kan filmes, fotograferes eller tas lydopptak av helsepersonell eller andre ansatte hvis de samtykker
- retningslinjer om i hvilke tilfeller tjenesteytingen kan avbrytes fordi forholdene tilsier at rammene knyttet til arbeidsmiljø og kvaliteten på tjenesteytingen ikke er forsvarlige
Slike tiltak gir imidlertid ikke noen garanti mot vanskelige situasjoner, for eksempel der personer ikke vil rette seg etter virksomhetens oppfordringer og bestemmelser, eller bilder eller opptak som er tatt av helsepersonell eller andre ansatte blir delt i sosiale medier uten at den eller de som kan gjenkjennes på bildet eller opptaket har samtykket. Det er arbeidsgivers ansvar å utruste de ansatte med kunnskap om hvordan vanskelige situasjoner kan møtes på arbeidsplassen, for eksempel gjennom opplæring og gode rutiner. Hvis film, lydopptak eller bilder av helsepersonell deles eller publiseres uten helsepersonellets samtykke, bør virksomheten ha rutiner for å bistå helsepersonellet med sletting og annen ev. oppfølging, herunder vurdering av politianmeldelse av forholdet.