Mattilsynet

Bakgrunn, formål, status 

Mattilsynet jobber med videreutvikling av Smilefjesordningen. De jobber med å bygge nye systemer som støtter inspektørenes arbeidsprosesser og effektiviserer deres arbeid. Hovedfokuset er planlegging og gjennomføring av tilsyn i serveringsbransjen, hvor det kreves gode data og oversikt over alle relevante spisesteder. Dagens registreringssystem og relevante skjemaer er veldig lite brukervennlige og trenger omfattende oppdatering. 

Mattilsynet har opprettet et produktteam som har som oppdrag å:

  • Legge til rette for å bruke mer data for å planlegge og gjennomføre tilsyn. Dette er viktig for å bruke ressursene der de gir mest verdi og å gi mulighet for å ta inn flere typer spisesteder i ordningen.​ 
  • Opprettholde og øke effekten av ordningen, inkludert forbrukertillit og synlighet, blant annet gjennom å tilgjengeliggjøre data i andre digitale tjenester. 
  • Gjøre det enklere å gjøre rett – dette innebærer å gjøre det enklere for spisesteder å følge relevant regelverk og å hjelpe inspektører å følge regelverket i sine arbeidsprosesser.  ​ 
  • Å gi inspektørene et arbeidsverktøy som støtter dem i prioritering, planlegging og gjennomføringen av tilsyn, og som gir effektiv saksbehandling og dokumentasjonn.

Produktteamet jobber smidig og har ikke en milepælsplan slik et prosjekt har. I løpet av første halvår 2025 er planen å lage nye skjemaer for bekymringsmeldinger på serveringsbransjen og nytt skjema for registrering av serverings-virksomheter. Disse to tingene vil øke kvaliteten på dataene Mattilsynet sitter på om serveringsbransjen vesentlig bedre enn de er i dag.

Relevans

Mattilsynets utviklingsarbeid er sentralt både når det gjelder forenkling av oppstart av serveringssteder, og også når det gjelder tilsyn og kontroll.