Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 3Metode

Utvalg

Følgende tilskuddsordninger inngikk i Helsedirektoratets kontroll:

  • Aktivitetstilbud for personer med rusmiddelproblemer, psykiske helseproblemer og/eller erfaring fra salg og bytte av seksuelle tjenester 
  • Bruker- og pårørendearbeid innen rus, psykisk helse- og voldsfeltet 
  • Frivillig rusmiddelforebyggende og spilleavhengighetsforebyggende innsats
  • Seksuell helse 
  • Spisevenner

De mottakerne som inngikk i utvalget for kontroll var:

  • A-larm Bruker og Pårørende organisasjon (kontroll av to tilskuddsordninger)
  • Arbeiderbevegelsens rus- og sosialpolitiske forbund 
  • Helseutvalget  
  • Medisinernes seksualopplysning Oslo 
  • PitStop Norge AS 
  • Skeiv Ungdom 
  • Tryggere ungdom 
  • Spiseforstyrrelsesforeningen 
  • Ungdom mot narkotika
  • Vest-Agder Bygdekvinnelag (kontroll av to tilskuddsordninger)

De kontrollerte organisasjoner var av ulik størrelse og hadde mottatt tilskudd i 2021 fra en eller flere av ordningene nevnt over. Opprinnelig var Foreningen for barnepalliasjon (Andreas hus) med i utvalget. Denne tilskuddsmottakeren ble imidlertid tatt ut på grunn av en kontroll gjennomført av PWC. Det foreligger egen rapport fra denne.

De fleste organisasjonene var lokalisert i Oslo. Det var likevel en viss geografisk spredning med organisasjoner lokalisert i Bergen, Kristiansand og Sarpsborg. Kontrollen omfattet tilskudd både til prosjekt/tiltak og drift i 2021.

Metode og gjennomføring

For å belyse problemstillingene har vi gjennomført stedlige kontroller med intervjuer og regnskapsgjennomgang. I forkant av kontrollene gjennomgikk vi relevant dokumentasjon som direktoratet hadde tilgang til. Kontrollbesøkene ble gjennomført i september og november 2022, og ytterligere informasjon ble samlet inn september til desember 2022.

Vi analyserte følgende dokumenter for årene 2021:

  • Regelverk for tilskuddsordningen
  • Søknad om tilskudd fra mottakerne
  • Tilskuddsbrev med standardvilkår
  • Rapportering (inkl. regnskap og måloppnåelse)
  • Andre relevante dokumenter

Dokumentene ble gått igjennom i forkant av kontrollbesøkene.

Det ble utformet et spørreskjema for å få ensartethet i svarene i den stedlige kontrollen, noe som også forenklet analysen av data i etterkant. Organisasjonene i utvalget var av forskjellige størrelser og profesjonalitet. I noen tilfeller ble spørsmål tilpasset eller utelatt, fordi spørreskjemaet ikke passet helt til organisasjonens egenart. 

I første del av de stedlige kontrollene ble det gjennomført intervju om organisasjonens internkontroll. Følende temaer ble blant annet gjennomgått i intervjuet:

  • Oppfølgingen av tilskudd underveis og ved rapportering 
  • Kompetanse og kapasitet for gjennomføring og rapportering på tiltak 
  • Tiltak organisasjonen ser som hensiktsmessig for å forbedre søknads-, gjennomførings- og rapporteringsprosessen 

I andre del av del av den stedlige kontrollen ble organisasjonens systemer for å følge opp og rapportere på tilskuddet gått igjennom. Organisasjonene hadde på forhånd blitt bedt om å ha følgende tilgjengelig: 

  • All relevant dokumentasjon for tilskuddet, eksempelvis deltakerlister, kontrakter, informasjon om gjennomføring av aktiviteter, timelister, korrespondanse, brukerundersøkelser o.l. 
  • Tilgang til regnskapssystem/økonomisystem og nettbank for gjennomgang av bilag og regnskap for tiltaket.
  • Annen relevant dokumentasjon/systemer knyttet til organisasjonens internkontroll.

Det ble skrevet referat fra hver av kontrollene. Alle referatene ble sendt til virksomhetene for gjennomgang og korrigering. Vi mottok tilbakemelding fra alle organisasjonene bortsett fra en.

Siste faglige endring: 28. april 2023