Tilgang til digitale tjenester ungdom 12-16
Helse Nord har arbeidet med digitale tjenester for aldersgruppen 12-16 år på vegne av de andre regionene, siden 2016, (Digitale pasienttjenester for aldersgruppen 2-16 år). Dette prosjektet er avgrenset til dagens innsynstjenester (journal, tilgangslogg, henvisningsstatus, timeavtaler og timedialog), dvs tjenester som hentes på forespørsel (pull). Prinsipper for tilgang og brukerhistorier ble utarbeidet i samarbeid med Dips ASA i dialog med brukere og forankret med helsepersonell, ungdom og foreldre:
- Digital tilgang vurderes av behandler i samråd med foreldre og pasienten.
- Pasienten må gi samtykke til at foreldre får tilgang i et møte uten at foreldre(ne) er til stede.
Behandler må ha tilstrekkelig informasjon om pasienten for å kunne vurdere om informasjon knyttet til en henvisning skal være tilgjengelig på Helsenorge.
Andre tiltak/tjenester som har til hensikt å vise informasjon til innbygger, må vurdere konsekvenser for aldersgruppen 12-16 år og ved behov, utvikle tilgangsmekanismer.
Helse Nord venter på veiledning for foreldre overfor helse- og omsorgstjenesten som er under utarbeidelse, og kommer på ekstern høring i januar 2025. Veiledning for tjenester for barn og unge selv, er ikke planlagt.
Alvorlig sykt barn
Livshendelsen Alvorlig sykt barn er en tverrsektoriell innovasjonsportefølje, og det er en bred sammensatt tverrsektoriell gruppe ( Hdir, Udir, Statped, Nav, NHN, KS og Flekkefjord kommune) som jobber i prosjektene i porteføljen. Overordnet mål med Livshendelsen er å gi barn og unge med sammensatte behov og deres foresatte, et sømløst persontilpasset og forutsigbart tilbud.
Tiltaket "Alvorlig sykt barn" hos Helsedirektoratet omfatter to prosjekter som er aktive. "Enklere tilgang til informasjon" (ETI) skal gi brukerne mulighet til å få helhetlig oversikt over relevant informasjon, eksempelvis rettigheter og tjenestetilbud i en gitt situasjon. ETI bygger en løsning basert på kunstig intelligens. Det andre prosjektet "Systemdemonstrator" eksperimenterer på tilbakemeldingssløyfer mellom stat, kommune og statsforvalter. Tilbakemeldingssløyfer skal sikre at læring fra brukere og tjenesteytere formidles til de som er premissgivere i forvaltningen, nemlig fagdirektoratene og departementene. Formålet er å få til nødvendige endringer i sentralforvaltningens innretning og innsatser ved at et mer helthetlig kunnskapsgrunnlag legges til grunn når det utforskes nye løsninger.
Tiltaket "Alvorlig sykt barn" melder nå rød status grunnet manglende finansiering, noe som kan hindre lansering av ETI-løsningen og gevinstuttak. Det følger ikke midler med Livshendelsen Alvorlig sykt barn, så prosjekter i porteføljen er finansiert gjennom medfinansieringsmidler for ETI og stimulab-midler for systemdemonstratoren. Tiltaket jobber aktivt for å finne løsninger for varige strukturer, finansiering og forvaltningsmodeller. ETI prosjektet får overført ca 10 millioner i resterende midler fra medfinansieringsordningen fra 2024 til 2025. I tillegg jobber prosjektet med å få på plass finansiering for 2025-2026 og videre til drift, - videreutvikling- og forvaltningsfase. Systemdemonstratoren har per nå ikke midler i 2025.
Utprøving av triageverktøy
Triageringsløsning er en digital dynamisk løsning. Løsningen inneholder en skjemaløsning med kartleggingsskjemaer både for voksne og barn, 20 for voksne og 13 for barn. Løsningen leder også innbyggerne til å velge riktig type konsultasjon til fastlegen, og bidrar dermed til sortering og prioritering av henvendelser.
Helsedirektoratet har ledet prosjektet, i tett samarbeid med Norsk Helsenett (NHN) og et legeteam. Piloten med utprøvning på fire legekontorer (30 fastleger) med et eksternt verktøy Doctrin integrert på Helsenorge, ble avsluttet i desember 2022. Piloten ble videreført med utvikling av ny triageringsløsning på Helsenorge med midler fra Medfinansieringsordningen og HOD i perioden 2022-2024. Denne løsningen ble prøvd ut på fem fastlegekontorer i 2023. Etter utprøvningen ble avsluttet, har to legekontorer med 21 fastleger fortsatt brukt løsningen.
Evalueringen fra Oslo Econonomics tyder på at det ligger et stort potensial i tidsbesparelser for fastlegene hvis verktøyet utvikles og implementeres. I 2024 er skjemaløsningen ferdigstilt, det er utarbeidet opplæringsmateriell, og det var planlagt bredding til nye fastlegekontorer.
Tiltaket fikk ikke midler i statsbudsjettet for 2025 som ble lagt frem i oktober. Det ble dermed ikke gjennomført den planlagte nye utprøvning med flere legekontorer i 2024 og 2025. Prosjektet vil derfor avsluttes i Helsedirektoratet innen utgangen av 2024. Oslo Economics utarbeider en sluttrapport for hele prosjektperioden som ferdigstilles i desember 2024.
Det vurderes om løsningen kan driftes og forvaltes videre i Norsk helsenett nå som den er ferdig utviklet, slik at fastleger som ønsker det kan bruke løsningen. Norsk helsenett, Helsedirektoratet og Helse og omsorgsdepartementet vil drøfte denne muligheten for å kunne nå hovedmålene for tiltaket.