Sammendrag

Rapporten beskriver kontrollkommisjonenes arbeid i 2024 knyttet til bruk av tvang i psykisk helsevern. Det presenteres nasjonale utviklingstrekk for perioden 2016–2024 og geografisk variasjon de siste årene. Rapporten beskriver også statsforvalternes behandling og saksbehandlingstid av klager på vedtak om behandling uten eget samtykke, samt domstolenes overprøving av kontrollkommisjonenes vedtak.

Fortsatt vekst i antall dokumentkontroller av vedtak om etablering av tvungen observasjon og tvungent psykisk helsevern (tvangsinnleggelser):

Psykisk helsevernloven gir adgang til å holde pasienter under tvungen observasjon i inntil ti dager med mulighet for inntil ti dagers forlengelse (§ 3-2) før det må tas stilling til om pasienten skal overføres til tvungent psykisk helsevern (§ 3-3).

Antall dokumentkontroller av vedtak om tvungen observasjon og tvungent psykisk helsevern har, perioden sett under ett, økt med henholdsvis 14 og 27 prosent siden 2018. Totalt antall dokumentkontroller økte med 3 prosent fra 2023 til 2024, en sterkere vekst sammenlignet med året før.

Flere tremånederskontroller og søknader om forlengelse av tvungent vern utover ett år:

Kontrollkommisjonene kontrollerer alle vedtak om tvungent psykisk helsevern etter tre måneder (§ 3-8 andre ledd). Kommisjonene må også godkjenne en eventuell forlengelse av tvungent vern utover ett år (§ 3-8 tredje ledd). Antall tremånederskontroller og søknader om årsforlengelse, som begge gir indikasjon på omfang av tvang som varer over tid, har økt siden 2017/2018 og hatt betydelig vekst i 2024 sammenlignet med året før (hhv. 8 og 18 prosent).

Flere saker som omhandler tvunget vern uten døgnbehandling (TUD):

Tvungent vern kan skje uten døgnopphold i institusjon dersom dette er et bedre alternativ for pasienten. For både tremånederskontroller og søknader om årsforlengelse har det over tid vært en endring i andelen saker som omhandler TUD.

For søknader om årsforlengelse har TUD utgjort majoriteten gjennom hele perioden siden 2016 og stod for 85 prosent av søknadene i 2024. For tremånederskontrollene ser man at TUD i begynnelsen av perioden utgjorde et mindretall, før det i mange år var en omtrentlig jevn og stabil fordeling av TUD og tvungent vern med døgnopphold. Siden 2023 (51 prosent TUD), og med fortsatt vekst i 2024 (57 prosent TUD), er tendensen over tid at TUD nå utgjør majoriteten av både tremånederskontrollene og årskontrollene.

Flere klager på vedtak om tvungent psykisk helsevern, men mange klager ble trukket før behandling og stadig lavere andel får medhold:

Etter en nedgang fra 2016 til 2017, har det i perioden 2018–2024 vært en årlig økning i antall klager på vedtak om tvungent psykisk helsevern. Sammenlignet med året før, økte både antall klager og antall klager som ble trukket i 2024.

Trekker man fra antall klager som ble trukket fra totalt antall klager, får man et estimat på antall behandlede klager. Fra 2023 til 2024 var det en økning i 7 prosent i antall behandlede klager. Andel klager som har blitt gitt medhold har sunket de siste årene, og var i 2024 på sitt laveste nivå i hele perioden (6 prosent av behandlede klager).

Fortsatt betydelig økning antall klager på vedtak om skjerming:

Kommisjonene behandler også klager på vedtak om skjerming, bruk av tvangsmidler og andre restriktive tiltak. Omfanget av denne typen klager har vært lite, men har med unntak av noen årlige variasjoner økt i perioden 2016–2024. For skjerming, som har hatt størst omfang, har antall klager gått opp de fire siste årene og økte i 2024 med 18 prosent sammenlignet med året før.

Kontrollkommisjonene har besøkt institusjonene, kontrollert pasientenes velferd og vært tilgjengelig for individuelle samtaler og veiledning:

Kommisjonene har kontrollert bruken av restriktive tiltak og tvangsmidler. Flere kommisjoner har varslet statsforvalteren om alvorlige forhold ved institusjonene. Det er blant annet varslet om bekymring knyttet til ferdigbehandlede pasienter som ikke kan utskrives grunnet manglende boligtilbud fra kommunen, og bruk av mekaniske tvangsmidler uten tilstrekkelig begrunnelse.

Ellers rapporterer flere kommisjoner om at økende bruk av varetektsurrogat og dom til tvungent psykisk helsevern får konsekvenser for tilbudet til andre pasienter. Det rapporteres også om utfordringer med ressurs- og bemanningssituasjonen ved flere institusjoner.

Flere klager til statsforvalteren på behandling uten eget samtykke (tvangsbehandling):

Pasienter som er underlagt tvungent psykisk helsevern kan undersøkes og behandles uten eget samtykke (§ 4-4). Klager på tvangsbehandling skal rettes til statsforvalteren. Antall klager til statsforvalteren har økt hvert år siden 2017, og fra 2023 til 2024 økte antall klager på tvangsbehandling med 9 prosent. I de fleste klagesaker har vedtaket blitt opprettholdt av statsforvalteren (89 prosent i 2024).

Lang saksbehandlingstid hos statsforvalterne:

Saksbehandling av klager på tvangsbehandling skal prioriteres hos statsforvalteren og bør gjennomføre på fem-syv virkedager. På nasjonalt nivå har omtrent halvparten av klagene til statsforvalteren en behandlingstid på inntil én uke. Saksbehandlingstiden nasjonalt må sees i sammenheng med variasjon i saksbehandlingstiden på regionalt nivå

Stadig flere søksmål om rettslig prøving av kontrollkommisjonens vedtak:

I 2024 var det 567 søksmål som ble brakt inn for tingretten etter psykisk helsevernloven § 7-1. 561 av sakene omhandlet prøving av vilkårene om tvungent psykisk helsevern i psykisk helsevernloven § 3-3. Av disse 561 var det 225 saker som endte med dom i tingretten.

I 11 dommer (5 prosent) fikk pasienten medhold i sin begjæring om opphør av tvungent psykisk helsevern. 122 dommer (54 prosent) ble anket videre til lagmannsretten. Lagmannsretten avsa dom i 64 (52 prosent) av ankesakene. Av disse omgjorde lagmannsretten 5 dommer fra tingretten, ved å gi ankende part medhold i sitt krav om opphør av tvungent psykisk helsevern. Ingen 2024-saker ble fremmet til behandling i Høyesterett.

Siste faglige endring: 14. november 2025