Kapittel 3.9 Heldøgnstjenestetilbud

Heldøgnstjenestetilbud er en relativt ny opplysning (innført fra og med rapporteringsåret 2019). Opplysningen skal angi om tjenestemottakers totale tjenestetilbud er tilsvarende heldøgnstjenestetilbud. Målet med opplysningen er å få frem antallet personer med et omfattende tjenestetilbud hjemme.

Veileder for registrering av helse- og omsorgsdata i KPR definerer heldøgnstjenestetilbud på følgende måte:

«Alle punktene under må være oppfylt for at det totale tjenestetilbudet til en person er å anse som et heldøgnstilbud:

  • Personen har behov for tjenester hele døgnet (dag, kveld natt – gjennom hele uken).
  • Behov for hjelp oppdages raskt, forsvarlige og nødvendige hjelpetiltak iverksettes på kort varsel.
  • Personen må kunne tilkalle bistand eller hjelp hele døgnet enten ved personbistand eller via velferdsteknologiske løsninger.
  • Behovet for hjelp må kunne avdekkes uavhengig av brukers mulighet for å varsle helsepersonell direkte. Det vil si at tjenesteytere må kunne oppdage behov for bistand. 

Hvis punktene over delvis oppfylles ved velferdsteknologiske løsninger, må det kunne gjøres ved toveiskommunikasjon, behov for hjelp må kunne avdekkes uavhengig av at bruker selv varsler og hjelpen må komme raskt avhengig av individuelle behov og være forsvarlig. Det er ikke nok å varsle med trygghetsalarm. Skjer det noe, må personalet kunne oppdage det uten at personen har varslet selv.»

Alle kommuner har rapportert heldøgnstjenestetilbud i 2024, og det er samme nivå som i 2023. Rapporteringene mottatt så langt skaper usikkerhet rundt tolkning av tallene, ettersom mange personer rapportert med heldøgnstjenestetilbud er registrert med for få tjenester eller med få timer tjeneste. Det er rapportert om lag 63 000 personer med heldøgnstjenestetilbud i 2024. Dette er om lag 3 000 færre personer med heldøgnstjenestetilbud enn ved rapportering for 2023.

Siste faglige endring: 26. november 2025