Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 1Innledning

Frisklivssentraler er en helsetjeneste som gir støtte til endring av levevaner og mestring av helseutfordringer. Frisklivssentralens tilbud kan både benyttes for å forebygge eller begrense utvikling av sykdom, og være en del av behandling og rehabilitering i helhetlige forløpet.

Målgruppen for frisklivssentraler er personer med sammensatte og langvarige helseplager som trenger hjelp til å endre levevaner og mestre sykdom. I tillegg er det en målsetning at frisklivssentraler skal bidra til helhetlige, koordinerte helsetjenester samt motvirke sosiale forskjeller i levevaner og helse i befolkningen.

Helsedirektoratet anbefaler kommunene å etablere helsefremmende og forebyggende helsetjenester i tråd med Veileder for kommunale frisklivssentraler. Anbefalingene i Veileder for kommunale frisklivssentraler for organisering av denne helsetjenesten og det strukturerte oppfølgingstilbudet tjenesten tilbyr, er utviklet i kommunene og bygger på modellforsøk og evaluering i flere kommuner og regioner[1]. Modellen gir kommunene stor fleksibilitet når det gjelder organisering og innhold. Tjenesten kan også organiseres som et interkommunalt samarbeid. Organisering, tittel på tjenesten og hvilke tilbud som legges til denne utover det strukturerte oppfølgingstilbudet, tilpasses lokalt med utgangspunkt i innbyggernes behov for tjenester og eksisterende tilbud.

Formålet med arbeidet ved frisklivssentralen er å fremme fysisk og psykisk helse og forebygge eller begrense utvikling av sykdom. Frisklivssentralen skal bidra til økt helsefremmede og forebyggende innsats i helse- og omsorgstjenesten. Tjenesten skal:

  • Gi støtte til å endre levevaner og mestre helseutfordringer gjennom individuell veiledning og gruppebaserte tilbud
  • Gi veiledning som retter oppmerksomheten mot friskressurser for helse og livskvalitet
  • Understøtte brukerens egen læringsprosess
  • Gi tilbud så tidlig som mulig ved økt risiko for sykdom
  • Gi hjelp til å finne frem til lokale tilbud og aktiviteter som passer for den enkelte bruker
  • Styrke innbyggernes helsekompetanse med vekt på levevaner og mestring
  • Være en samarbeidspartner i kommunens folkehelsearbeid

Frisklivssentralene bidrar til å løse lovpålagte kommunale oppgaver gitt i helse- og omsorgstjenesteloven og i folkehelseloven. Kommunene skal tilby helsefremmende og forebyggende helsetjenester til befolkningen[2]. Tilbudene i helseforetak, kommuner og NAV (arbeids- og velferdsforvaltningen) skal til sammen utfylle hverandre slik at brukeren opplever helhetlige, sammenhengende og koordinerte tjenester. Frisklivssentralene har også andre oppgaver enn det strukturerte, tidsavgrensede og individuelt tilpassede oppfølgingstilbudet[3]. Tjenesten samarbeider med andre tjenester innen privat, frivillig og offentlig sektor, formidler informasjon om helse og helsetjenester rettet mot innbyggerne og beslutningstakere og rapporterer til kommunens ledelse. Data fra tjenesten inngår også i grunnlaget for kommunale helseprofiler.

Tilgjengelighet til tjenesten kartlegges årlig gjennom Kostra-skjema 1 Personell og virksomhet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Kartleggingene av frisklivssentraler som ble gjennomført av SSB for rapporteringsårene 2013, 2016, 2019 og 2022, gjør det i tillegg mulig å se nærmere på denne helsetjenesten både når det gjelder etablering, organisering, personellressurser, aktivitet og tilbud, samarbeid med andre aktører og hvordan utviklingen har vært i perioden.

Siste faglige endring: 20. desember 2024