Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Reklameforbudet mot alkohol gjelder også i sosiale medier

Bilde: Mostphotos

Først publisert: 10.01.2023 Sist faglig oppdatert: 10.01.2023

De siste dagene har mange mediehus og privatpersoner stilt spørsmål ved vårt tilsyn med alkoholprodusenter i sosiale medier. Bakgrunnen er flere artikler som kan gi inntrykk av Helsedirektoratet stiller produsentene ansvarlig for privatpersoners ytringer.

Artikkelen er 21 dager gammel, informasjonen kan være utdatert.

 – Dette er ikke riktig. Det Helsedirektoratet vurderer som brudd på reklameforbudet, er alkoholaktørers videreformidling av innlegg som inneholder positiv omtale av alkoholaktørens produkter eller av alkohol generelt, sier avdelingsdirektør Øyvind Giæver. 

Alkoholprodusentene har ansvar 

Privatpersoner kan fritt omtale og tagge alkoholprodusenter i sosiale medier. Men det er alkoholprodusentenes ansvar å sikre at dette ikke vises i deres kanaler på sosiale medier. Dette kan gjøres ved å velge bort den funksjonen som gjør at slike innlegg vises automatisk på aktørens profil.

Helsedirektoratet ser alvorlig på alkoholreklame i sosiale medier, siden den lett spres til brukere som ikke selv ønsker den, for eksempel barn og unge. Dersom en alkoholaktør velger å ha en profil i sosiale medier er det deres eget ansvar å sikre at alt innhold på profilen er i tråd med regelverket.

 – Blant de alkoholaktørene som velger å være til stede på sosiale medier, ser det ut til at det er få som overholder alkoholreklameforbudet fullt og helt. Vi ser blant annet at en del aktører bruker sosiale medier til å markedsføre sine alkoholholdige produkter ved å legge ut bilder, filmer og positiv omtale av dem. Vi ser alvorlig på at mange aktører i alkoholbransjen ikke ser ut til å respektere det regelverket som gjelder på deres bransjeområde, avslutter Giæver. 

Faktabasert informasjon på hjemmesider er lov

Alkohollovens hovedregel er at alle former for markedsføring av alkohol overfor forbrukere er forbudt. Utgangspunktet er derfor at importører og produsenter bare kan markedsføre produktene sine overfor andre bransjeaktører, for eksempel salgs- og skjenkesteder. I 2016 ble det gitt et begrenset unntak fra denne hovedregelen, som gjorde det mulig for alkoholaktører å gi faktabasert informasjon om alkohol på egne hjemmesider, for å imøtekomme behovet til de forbrukerne som ønsket å finne slik informasjon. Unntaket gjaldt ikke for profiler i sosiale medier, da sosiale medier normalt sprer innhold til brukere som ikke selv har oppsøkt den, for eksempel barn og unge.

Reklameforbudet kan ikke omgås ved at alkoholaktøren bruker sine profiler i sosiale medier til å videreformidle andres positive omtale av dem eller deres produkter. Dette innebærer for eksempel at det ikke er tillatt å lenke til positiv avisomtale av produkter eller å vise frem privatpersoners innlegg som nevner eller tagger alkoholaktøren. 

Abonner på nytt eller oppdatert innhold