Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Pasienter får raskere svar i ny søknadløsning for blåresept

Bilde av et stetoskop som ligger ved siden av en laptop.

Illustrasjonsbilde: unsplash.com

Først publisert: 30.03.2021 Siste faglige endring: 30.03.2021

Fra 1. mai må alle leger bruke den nye søknadsløsningen når de søker om legemidler eller næringsmidler på blå resept for pasientene sine.

Artikkelen er 2 år gammel, informasjonen kan være utdatert.

I den nye elektroniske søknadsløsningen, som Helsedirektoratet og Helfo har utviklet, vil 70 prosent av søknadene bli behandlet automatisk. Dermed får pasientene svar umiddelbart og slipper å vente på svar fra Helfo. I 2020 mottok Helfo nesten 170 000 søknader om individuell stønad på blå resept.

Hvorfor må legene bruke den nye søknadsløsningen?

Den gamle, elektroniske søknadsløsningen er utdatert, vanskelig å vedlikeholde og gir i liten grad mulighet for automatisk saksbehandling. Stor grad av manuell saksbehandling har ført til at saksbehandlingstiden har vært inntil åtte uker.

– Den nye søknadsløsningen ble lansert i februar 2020 og er tilgjengelig for alle leger. Løsningen gir viktige besparelser for pasient og samfunn. Derfor er løsningen gjort tilgjengelig i en sikker tjenesteportal for helseaktører. Legene som har begynt å bruke den, har gode erfaringer, sier divisjonsdirektør Sissel Husøy i Helsedirektoratet.

Hvordan virker blå resept?

Når en pasient får et legemiddel på blå resept, betyr det at pasienten bare betaler en egenandel, og staten tar resten av regningen. Mange av disse legemidlene er forhåndsgodkjent og kan dermed skrives direkte på blå resept av legen.

Hvis legemidlene ikke er forhåndsgodkjent, kan legen sende en søknad til Helfo. Dette gjelder også for næringsmidler. Hvis søknaden blir innvilget får pasienten et vedtak som benyttes som dokumentasjon når legemidlet eller næringsmidlet skal hentes ut på apotek eller hos bandasjist.

Hvorfor ny søknadsløsning?

  • Den nye søknadsløsningen vil gi tilbakemelding hvis pasienten allerede har et gyldig vedtak, og legen slipper å sende inn unødvendige søknader.
  • Med den nye søknadsløsningen får legen og pasienten umiddelbart svar på om søknaden er innvilget, avslått eller har gått videre til manuell saksbehandling i Helfo.
  • 70 prosent av søknadene blir behandlet automatisk. Ved innvilget stønad kan pasienten starte legemiddelbehandlingen umiddelbart.
  • Apoteket har fått en egen elektronisk spørretjeneste, som opplyser om pasienten har et gyldig vedtak om legemidler eller næringsmidler på blå resept. Pasienten kan gå rett på apoteket og hente legemidlet/næringsmidlet på blå resept uten å måtte vente på at vedtaket fra Helfo kommer i posten.
  • Gjennom søknadsløsningen mottar Helfo bedre søknader fordi legen får veiledning til å fylle ut relevant informasjon underveis. Dette bidrar til å sikre likebehandling.

Kontakt:

Sissel Husøy, divisjonsdirektør helseøkonomi og kompetanse.

Relevant informasjon:

Abonner på nytt eller oppdatert innhold