Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Helsedirektoratets selvbetjeningsløsning på eInnsyn midlertidig stengt

Illustrasjonsbilde. Foto: Unsplash

Først publisert: 07.06.2021 Siste faglige endring: 07.06.2021

Torsdag 27. mai ble det oppdaget problemer knyttet til Helsedirektoratets selvbetjeningsløsning på eInnsyn.

Artikkelen er 2 år gammel, informasjonen kan være utdatert.

Løsningen på eInnsyn er nå midlertidig stengt, men de som har behov kan bestille innsyn ved å sende e-post til postmottak@helsedir.no.

Foreløpig undersøkelser viser at det i noen tilfeller har kommer frem taushetsbelagte personopplysninger.

Gjennomgår journalposter

Norsk helsenett og Helsedirektoratet går nå gjennom 1,4 millioner journalposter tilbake til 2011 for å fastslå hvor mange som kan være berørt.

Etter å ha gått gjennom årene 2016-2021 er det identifisert 3500 journalposter som kan inneholde mulige avvik. Disse journalposter vil nå bli gjennomgått manuelt for å vurdere om dette er reelle avvik og hvem som eventuelt må varsles.

Iverksettes tiltak

Samtidig jobber Helsedirektoratet sammen med Norsk helsenett for å finne årsaken til hendelsen og iverksette tiltak for å unngå at dette skal skje i fremtiden.

Helsedirektoratet håper at journalpostene for 2021 og 2020 vil bli åpnet for vanlig søk i løpet av de nærmeste dagene. Deretter vil de øvrige årene bli gjort tilgjengelige så snart de er gjennomgått.

Datatilsynet er rutinemessig varslet om hendelsen.

Abonner på nytt eller oppdatert innhold