Helsedirektoratet satser på trygge helseråd med kunstig intelligens

Først publisert: 27.11.2025 Siste faglige endring: 27.11.2025

Helse- og omsorgsdepartementet har bedt Helsedirektoratet å starte arbeidet med en offentlig KI-tjeneste som gir kvalitetssikrede og persontilpassede helseråd. Målet er å redusere feilinformasjon, styrke egenmestring og avlaste helsetjenesten.

-  Mange bruker internasjonale KI-assistenter som ChatGPT fordi de er enkle å bruke, føles anonyme og gir raske svar som virker nyttige. Derfor må en offentlig tjeneste være et tryggere og mer relevant alternativ, med helseråd folk kan stole på og veiledning til riktig helsehjelp når det trengs, sier helsedirektør Cathrine M. Lofthus.

Gode modeller for samarbeid

Arbeidet med en offentlig KI-tjeneste for målrettede helseråd er i gang. Tjenesten skal utvikles trinnvis, bygge på innbyggernes behov, legge grunnlag for innovasjon og bidra til en bærekraftig helsetjeneste. Den skal være forankret i norsk språk, kultur og verdier og basert på oppdatert, anerkjent medisinsk og helsefaglig kunnskap.

- Vi er i en tidlig fase og ønsker å gå i dialog med aktører som vil tenke nytt sammen med oss. For å lykkes, må vi ha gode modeller for samarbeid og innovasjon. Derfor starter vi med å utarbeide rammer og insentiver som skal gjøre det attraktivt og enkelt for aktører å bidra i arbeidet sammen med oss, sier helsedirektøren.

Starter med små og trygge tjenester

Målet er at flere aktører skal kunne bidra med ulike deler av tjenesten. Helsedirektoratet peker på mulige deltjenester som kan gi stor nytte.

Eksempler er:

  • Forklaring av prøvesvar og epikriser i klart språk
  • Råd om vaksiner og kosthold
  • Hjelp til å vurdere om man bør kontakte helsetjenesten (triagering)
  • Målrettet forebygging 
  • Oppfølging for enkelte pasientgrupper

Bygger på kunnskap av høy kvalitet

For at en offentlig KI-tjeneste skal gi trygge helseråd, må den bygge på kvalitetssikret og oppdatert kunnskap.

- En god og relevant KI-tjeneste må bygge på data av høy kvalitet. Det er her vi kan tilby noe internasjonale aktører ikke kan som åpenhet, kvalitet og trygg behandling av data. Derfor må vi også prioritere arbeidet med å gjøre data tilgjengelige og klare for KI, sier helsedirektøren.


Økt helsekompetanse og egenmestring 


En offentlig KI-tjeneste kan bli en viktig del av en tenkt “digital førstelinje” i helsetjenesten, tilgjengelig via Helsenorge. For at helsetjenesten skal være bærekraftig, må innbyggerne få økt helsekompetanse og mulighet til å mestre mer selv. 

- Det betyr at vi må tilby folk gode digitale verktøy som KI-baserte helseråd, selvhjelpsløsninger og trygge helseapper. Slike tjenester gjør det enklere å forstå egen helse, mestre mer selv, ta gode valg og finne veien videre til riktig helsehjelp når det trengs, sier Cathrine M. Lofthus før hun avslutter:

- Det er et utrolig spennende initiativ som Helse- og omsorgsdepartementet har satt i gang. Ja, det er fortsatt noen viktige juridiske, etiske og medisinske og helsefaglige spørsmål som må avklares, men vi har alle forutsetninger for å bli et foregangsland i trygg og verdiskapende bruk av kunstig intelligens i helsetjenesten, også for innbyggerne.

Abonner på nytt eller oppdatert innhold