Hopp til hovedinnholdet

Fortsatt viktig å forebygge røyking

En svak økning i røyketallene viser at det fortsatt er viktig å jobbe med tobakksforebyggende arbeid, sier helsedirektør Bjørn Guldvog.

12 prosent av befolkningen røyker daglig, viser nye tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Dette er en oppgang fra 11 prosent i 2017.

– Vi er mest opptatt av de lange trendene. Den lange trenden er at andelen dagligrøykere går ned, men vi er litt bekymret for den lille økningen, sier helsedirektør Bjørn Guldvog.

Tobakksfri generasjon

– Men dette viser nødvendigheten av å fortsette det viktige arbeidet med å forebygge røykestart blant unge, og samtidig hjelpe dem som ønsker å slutte, understreker Guldvog. Han er glad for at ny tobakksstrategi med mål om en generasjon uten tobakksavhengighet er et eget punkt i den nye regjeringsplattformen.

Andelen dagligrøykere i alderen 16–74 år har gått ned fra 21 til 12 prosent den siste tiårsperioden, og andelen som snuser daglig har doblet seg fra 6 til 12 prosent i samme periode. Det er nå like mange som snuser som røyker i befolkningen. I alderen 16–24 år er tallene uendret.

Statistikk fra SSB

Mange ønsker å slutte

Nesten halvparten av dem som røyker ønsker å slutte. Egen motivasjon er viktigst for å klare det, viser en undersøkelse gjennomført for Helsedirektoratet av Opinion høsten 2018.

– Selv om mange både vil og klarer å slutte på egen hånd, anbefaler vi å bruke de hjelpetilbudene som finnes. Snakk med fastlegen eller frisklivssentralen, og få råd om legemidler som kan være til god hjelp. Eller last ned Slutta-appen. Den gir blant annet en fin oversikt over hvor mye man sparer, sier Guldvog. 

Tips som kan gjøre det enklere å slutte

  • Tenk gjennom hvorfor du har lyst til å slutte å røyke eller snuse. Skriv det gjerne ned.
  • Bestem deg for å gjøre et forsøk, og sett en dato.
  • For de fleste er det enklere med litt hjelp. Finn noen å snakke med, og bruk gjerne nikotinlegemidler.
  • Snakk med fastlegen eller frisklivssentralen. Da kan du blant annet få råd om legemidler som kan være til god hjelp. Eller du kan laste ned appen «Slutta».
  • Legg en plan for hvordan du skal oppføre deg de første dagene etter at du har sluttet, i risikosituasjoner eller når du får snus- eller røyksug. En god metode er å se for seg forskjellige situasjoner. Gå gjennom de forskjellige situasjonene trinn for trinn, og se for deg hvordan du kan holde deg snus- eller røykfri.
  • Ta en dag av gangen. Det blir bedre!
  • Gjør hyggelige ting, gi deg selv en belønning og fokuser på de positive tingene du oppnår!

Mer om snus- og røykeslutt på helsenorge.no

Først publisert: 18.01.2019

Skriv ut/Lag PDF er midlertidig deaktivert