– Digital tilgang til pasientinformasjon gjør en reell forskjell i hverdagen. Helsepersonell kan gi bedre og raskere hjelp, og pasientene slipper å fortelle historien sin på nytt hver gang. I akutte situasjoner kan dette være avgjørende, sier helsedirektør Cathrine M. Lofthus.
Flere virksomheter gjør nå pasientens journaldokumenter tilgjengelig for helsepersonell som trenger informasjonen. Helsepersonell får rask og sikker tilgang til nødvendige helseopplysninger, og innbyggerne får bedre oversikt over egen helse gjennom Helsenorge.
Betydelig nytte for helsepersonell
En fersk evaluering viser at pasientens journaldokumenter gir betydelig nytte for helsepersonell. Løsningen bidrar til raskere informasjonsinnhenting, færre unødvendige prøver og innleggelser, samt økt trygghet i kliniske vurderinger.
Evalueringen, som baserer seg på spørreundersøkelser, intervjuer og arbeidsmøter, viser at:
- 97 % av helsepersonell trenger informasjon fra andre behandlingssteder i løpet av en uke
- 89 % opplever redusert tidsbruk ved innhenting av informasjon
- 70 % mener løsningen bidrar til færre unødvendige prøver og undersøkelser
- 42 % rapporterer at innleggelser er unngått
- 87 % opplever økt trygghet i kliniske vurderinger
- 90 % mener pasientens journaldokumenter gir bedre behandlingskvalitet.
– Når nesten ni av ti sier at løsningen gir økt trygghet i kliniske vurderinger, vet vi at vi er på rett vei. Det er akkurat slik digitale tjenester skal brukes - til å gjøre hverdagen bedre for både pasientene og helsepersonellet, fortsetter helsedirektøren.
Flere må med
Foreløpig har helseforetak i tre regioner gjort journaldokumenter tilgjengelige for oppslag. Fastleger, helsepersonell i enkelte kommuner og i de fleste helseforetakene har allerede tilgang til løsningen.
KS og de regionale helseforetakene arbeider med å legge til rette for at også kommuner og avtalespesialister kan dele journaldokumenter.
– Vi vil samarbeide tettere med KS og kommuner for å få med flere legevakter og akutte døgnenheter. De har særlig nytte av enklere tilgang til journaldokumenter fra andre behandlingssteder, sier hun.
– Når flere virksomheter deler informasjon, blir hverdagen enklere og samhandlingen bedre både for helsepersonell og pasienter, sier Lofthus.