93,5 millioner til legetjenesten i distriktskommuner

Først publisert: 25.06.2026 Siste faglige endring: 25.06.2026

89 distriktskommuner får støtte fra Helsedirektoratet for å styrke allmennlegetjenesten.

Ved fordeling av midler har Helsedirektoratet særlig lagt vekt på:

  • innovasjon og utvikling av arbeidsdeling mellom personellgrupper
  • stabilitet i bemanning og at flere innbyggere skal få fast lege
  • tiltak som blir satt i verk raskt

Målet for tilskuddsordningen "Styrking av allmennlegetjenesten i distriktskommuner" er å styrke allmennlegetjenesten i distriktskommuner gjennom å legge til rette for innovasjon, tjenesteutvikling og sterke fagmiljøer.

Ordningen skal bidra til rekruttering, økt stabilitet i bemanning og redusert vikarbruk, økt kvalitet i pasientbehandlingen og bedre mulighet for å gi helsehjelp nær der folk bor.

Tilskuddsordningen er styrket med ca. 20 millioner kroner fra i fjor.

Tilskuddsordningen er en utvidelse av ordningen "Styrking av legevakttjenesten i distriktskommuner". Det er kun kommunene i SSBs sentralitetsklasser 5 og 6 som kan søke om tilskudd gjennom denne ordningen.

Abonner på nytt eller oppdatert innhold

Til toppen