Ved fordeling av midler har Helsedirektoratet særlig lagt vekt på:
- innovasjon og utvikling av arbeidsdeling mellom personellgrupper
- stabilitet i bemanning og at flere innbyggere skal få fast lege
- tiltak som blir satt i verk raskt
Målet for tilskuddsordningen "Styrking av allmennlegetjenesten i distriktskommuner" er å styrke allmennlegetjenesten i distriktskommuner gjennom å legge til rette for innovasjon, tjenesteutvikling og sterke fagmiljøer.
Ordningen skal bidra til rekruttering, økt stabilitet i bemanning og redusert vikarbruk, økt kvalitet i pasientbehandlingen og bedre mulighet for å gi helsehjelp nær der folk bor.
Tilskuddsordningen er styrket med ca. 20 millioner kroner fra i fjor.
Tilskuddsordningen er en utvidelse av ordningen "Styrking av legevakttjenesten i distriktskommuner". Det er kun kommunene i SSBs sentralitetsklasser 5 og 6 som kan søke om tilskudd gjennom denne ordningen.