Virksomheten skal sørge for at virksomhetens behandlinger av helse- og personopplysninger har et egnet sikkerhetsnivå i tråd med Normens minimumskrav til informasjonssikkerhet og eventuelt egne informasjonssikkerhetsmål. Normen stiller følgende overordnede minimumskrav til informasjonssikkerhet (konfidensialitet, integritet, tilgjengelighet og robusthet):
Krav for å sikre konfidensialitet
Virksomheten skal ivareta taushetsplikten og for øvrig sikre mot at uvedkommende får kjennskap til opplysninger.
- hindre uautorisert tilgang til helse- og personopplysninger og annen informasjon med betydning for informasjonssikkerheten
- avgrense tilgang for autorisert personell iht. tjenstlig behov
- ha oversikt (logger) over alle som har hatt tilgang til helse- og personopplysninger og annen informasjon med betydning for informasjonssikkerheten
Krav for å sikre integritet
Virksomheten skal sikre at helse- og personopplysninger og annen informasjon med betydning for informasjonssikkerheten er sikret mot utilsiktet eller uautorisert endring eller sletting. Integritet er en forutsetning for god og forsvarlig helsehjelp
- logge hvem som har rettet, registrert, endret og slettet
- hindre utilsiktet eller uautorisert endring eller sletting
- sikre at helse- og personopplysninger registreres på rett person
- sikre at helse- og personopplysninger føres i henhold til relevant kodeverk og terminologi
- sikre at helse- og personopplysninger er korrekte og om nødvendig oppdaterte
- hindre at kopier av data blir en kilde til utdatert informasjon
Krav for å sikre tilgjengelighet og robusthet
Virksomheten skal sikre at helse- og personopplysninger og annen informasjon med betydning for informasjonssikkerheten er tilgjengelig til rett tid.
- sikre at helse- og personopplysninger er tilgjengelig iht. tjenstlig behov
- sikre sikker og stabil drift av nettverks- og informasjonssystemer, inkludert motstandsdyktighet og evne til å gjenopprette normaltilstand ved hendelser.
- sikre at det er etablert tekniske, organisatoriske, fysiske og personellmessige tiltak som muliggjør forebygging, deteksjon, skalerbarhet, håndtering og gjenoppretting
- sikre at informasjonssystemene er tilgjengelig iht. virksomhetens tilgjengelighetskrav
Brudd på kravene skal behandles som avvik.