Avsluttende samtale
I avsluttende samtale skal tilbakemelding fra pasient og eventuelt pårørende om hvordan de har opplevd tilbudet de har fått gjennomgås.
Behandler og ev. andre som har vært involvert i utredningen eller behandlingen deltar sammen med pasienten. Hensikten med en avsluttende samtale er at pasienten kan beskrive sine erfaringer med behandlingen. Dersom pasient ønsker det, kan behandler tilby en oppfølgingssamtale 3-6 mnd. etter utskriving
I tillegg bør følgende gjennomgås og inngå i epikrisen:
- Plan for videre tiltak og ansvar for dem, inkludert ivaretakelse av somatisk helse
- Kriseplan som er forankret hos involverte aktører
- Aktuelle avtaler, henvisninger og søknader
- Oppdatert legemiddelliste
- Eventuelt sykemelding
- Risikovurdering der det er behov, med beskrivelse av aktuelle tiltak
Henviser og fastlege bør informeres om aktuelle suicidvurderinger/voldsrisikovurderinger og eventuelle igangsatte tiltak.
Pasienten og eventuelt pårørende bør få kontaktinformasjon til relevante bruker- og pårørendeorganisasjoner gis (se oversikt på helsenorge.no).
Forløpet bør ikke avsluttes før det er sendt epikrise til henviser og fastlege.
Se innsatsområde for trygg utskrivning (itryggehender24-7.no).
Sist faglig oppdatert: 30. september 2022 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2019). Avsluttende samtale [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 30. september 2022, lest 01. desember 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/nasjonale-forlop/psykiske-lidelser-voksne/avslutning-og-videre-oppfolging-psykiske-lidelser-pakkeforlop-voksne/avsluttende-samtale