Forenklet rapportering fra 2026
Fra 2026 innføres forenklet rapportering i tråd med revidert kodeveileder. Endringene innebærer:
- redusert antall registreringspunkter
- endret tidspunkt for start av nasjonalt pasientforløp
- klinisk beslutning registreres kun én gang etter endt utredning
- målinger videreføres for generelle forløp innen psykisk helse og rus
- forenklede tilbakemeldinger og visninger i rapporteringssystemene
Redusert antall registreringspunkter
Som grunnlag for videre målinger beholdes følgende seks hendelser for rapportering:
- Nasjonalt pasientforløp start
- Første fremmøte i nasjonalt pasientforløp
- Klinisk beslutning
- Evalueringspunkt
- Utført aktivitet – Pasient og/eller foreldre og eventuelt pårørende er involvert i utarbeidelse av behandlingsplan
- Avslutning av nasjonalt pasientforløp

Tabell nederst i artikkelen viser disse hendelsene med tilhørende utfall.
Startpunkt for pasientforløp endres
Fra 2026 starter nasjonale pasientforløp når henvisningen er vurdert, og pasienten er gitt rett til nødvendig helsehjelp i spesialisthelsetjenesten. Tidligere startet forløpet ved mottak av henvisning, uavhengig av om pasienten fikk rett til helsehjelp. Endringen gjør at man unngår å registrere forløp for pasienter som ikke skal ha videre oppfølging.
Klinisk beslutning registreres én gang
Klinisk beslutning registreres én gang, etter at utredningen er fullført. Det betyr at beslutninger om behov for utvidet utredning, som for eksempel ved ADHD, ikke lenger skal registreres separat.
Reduksjon i antall forløpstyper
Antall forløpstyper reduseres fra åtte til tre. De tre generelle forløpene beholdes, mens tilstandsspesifikke forløp tas ut av rapporteringen.
Alle pasienter skal etter endringen kodes inn i ett av de generelle forløpene:
- Tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB)
- Utredning og behandling i psykisk helsevern, voksne
- Utredning og behandling i psykisk helsevern, barn og unge
Fokusområder for monitorering
I videre monitorering prioriteres tid til oppstart av behandling, og brukermedvirkning i planlegging og evaluering av behandlingen. I de reviderte pasientforløpene videreføres tre indikatorer:
- Forløpstid for utredning
- Brukermedvirkning i planlegging av behandlingen
- Brukermedvirkning i evaluering av behandlingen

Forløpstid for utredning og involvering i evaluering
Tiden som trengs for å utrede en pasient varierer. Det vises gjennomsnittlig utredningstid, og ev. utredningstid gruppert, for å gi et bedre bilde av utredningstiden. I målingen er skillet mellom døgn og poliklinikk fjernet. Alle forløp med første fremmøte og klinisk beslutning inkluderes.
Involvering ved evaluering måles med en aktivitetsindikator. Indikatoren viser om det er gjennomført evaluering i forløpet.
Forløpene gir anbefalinger om hvor lang tid en maksimalt skal bruke på ulike faser av forløpet. Anbefalte forløpstider videreføres som veiledende, men det måles ikke lenger opp mot disse.
Involvering i planlegging av behandling
Måling av andel som har utarbeidet behandlingsplan i samråd med behandler videreføres. Indikatoren beregnes for pasienter hvor det er tatt klinisk beslutning om behov for behandling innen psykisk helsevern eller TSB. Målingen viser pasienter hvor det er registrert involvering i utarbeidelsen av behandlingsplan før, eller innen seks uker etter klinisk beslutning.
Tilbakemelding til rapporterende enheter
Forløpsdata hentes automatisk fra enhetenes journalsystemer og sendes til NPR hver måned. NPR sammenstiller og kontrollerer dataene, og sender tilbakemelding til enhetene.
Tilbakemeldingene viser
- hvilke hendelser som er rapportert
- forløpstider og aktivitetsindikatorer for hvert forløp
- indikatorer per institusjon
Tilbakemeldingene blir tilpasset indikatordefinisjoner for utredningstid, involvering i behandlingsplan og ved evaluering.
Dashboard
Et overordnet dashboard viser indikatorer for ulike forløp. Ny visning viser utredningstid, involvering i behandlingsplan og ved evaluering. Målinger kan vises for det enkelte helseforetak, og oppdateres tertialvis.
Mer detaljerte styringsdata leveres ved behov.
Tabell med oversikt over hendelser og utfall
Hendelse: Kode | Hendelse: Beskrivelse | Utfall: Kode | Utfall: Kodetekst |
---|---|---|---|
A | Nasjonalt pasientforløp start | ||
M | Første fremmøte i nasjonalt pasientforløp | ||
C | Klinisk beslutning | P | Behov for behandling innen psykisk helsevern |
T | Behov for behandling innen TSB | ||
S | Behov for behandling fra annen spesialisthelsetjeneste (ikke Psykisk helsevern eller TSB) | ||
K | Behov for behandling og/eller oppfølging fra fastlege, kommunal helse- og omsorgstjeneste | ||
A | Behov for oppfølging fra andre instanser som NAV, PPT, arbeidsgiver, skole, barnevern mm. | ||
I | Ikke behov for videre behandling og/eller oppfølging | ||
E | Evalueringspunkt | ||
U | Utført aktivitet | U | Pasient og/eller foreldre og eventuelt pårørende er involvert i utarbeidelse av behandlingsplan |
X | Avslutning av nasjonalt pasientforløp | M | Avbrudd fordi pasienten ikke har møtt |
P | Avbrudd etter pasientens/foresattes eget ønske | ||
G | Avslutning av gjennomført nasjonalt pasientforløp | ||
A | Avslutning av andre årsaker | ||
L | Skal ikke i nasjonalt pasientforløp | ||
N | Overført til annet nasjonalt pasientforløp for psykisk helse eller rus | ||
O | Overført til annet helseforetak/ privat behandlingssted for videreføring av pågående nasjonalt pasientforløp | ||
S | Overført til avtalespesialist for ferdigbehandling og avslutning av nasjonalt pasientforløp |

Utarbeidet av FHI i samarbeid med Helsedirektoratet, oktober 2024.