Multidose krever god samhandling mellom kommune, lege og apotek for riktig legemiddelbehandling til den enkelte pasient. For at dette skal fungere best mulig bør kommunen i samarbeid med apoteket og leger jevnlig gå igjennom samhandlingsavvik og mulige forbedringsbehov av multidoseordningen.
Kommunen bør ha jevnlig kontakt med leger og apotek om rutinene og samarbeidet om multidose
Eksempler på hvordan dette kan fungere:
- Regelmessige samarbeidsmøter med apoteket og leger om hvordan multidoseordningen fungerer.
- Registrere og gjennomgå samhandlingsavvik og forbedringsbehov.
- Gå igjennom felles skriftlige rutiner og gjøre nødvendige oppdateringer av disse.
- Gjennomgå tilbakemeldinger på hvordan ordningen fungerer hos den enkelte pasient som grunnlag for bedre rutiner.
I rapporten Gjennomgang og forbedring av arbeidet med multidose i Larvik kommune (fhi.no) er det anbefalinger på hvordan og hvorfor det er viktig med jevnlig kontakt med alle som er involvert i multidoseordningen.
Se også forskriften ledelse og kvalitetsforbedring (lovdata.no) om krav til helsetjenesten og tiltak for å levere tjenester av god kvalitet.
Siste faglige endring: 19. september 2019 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2019). Kommunen bør ha jevnlig kontakt med leger og apotek om rutinene og samarbeidet om multidose [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 19. september 2019, lest 07. november 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/multidose/evaluering-og-tiltak/kommunen-bor-ha-jevnlig-kontakt-med-leger-og-apotek-om-rutinene-og-samarbeidet-om-multidose