Gå til hovedinnhold
ForsidenBruker- og pårørendemedvirkning i rus- og psykisk helsefeltetBruker- og pårørendemedvirkning på tjenestenivå for barn, unge og voksne

Tjenesteledere i rus- og psykisk helsefeltet bør sørge for systematisk bruker- og pårørendemedvirkning for å utvikle helhetlige tjenester tilpasset brukernes behov

Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".

Tjenesteledere i kommunen og i spesialisthelsetjenester som har ansvar for helsetjenester innen rus og psykisk helse bør etablere systemer for innhenting av pasienters, brukeres og pårørendes erfaringer og innspill.

Tjenesteledere bør samarbeide med bruker- og pårørenderepresentanter og andre bruker- og pårørendestemmer om hvordan pasienters, brukeres og pårørendes kunnskap, erfaringer og tilbakemeldinger bør brukes i tjenesteutvikling og kvalitetsforbedring. Brukerkunnskapen som innhentes er likeverdig med forskning og klinisk erfaring og kunnskap.

Systematisk innhenting av pasienters, brukeres og pårørendes erfaringer med tjenestetilbudet bør danne grunnlag for brukerinnsikt. Tjenesteledere bør sørge for bruker- og pårørendemedvirkning i arbeidet med brukerinnsikt og når brukerinnsikten anvendes for å utvikle tjenester tilpasset brukernes behov. Brukerinnsikt kan sammen med bruker- og pårørendemedvirkning bidra til å fremme samhandling og koordinering som gir helhetlige tjenester.

Brukerinnsikt bør anvendes i sammenheng med annen relevant kunnskap for å få til god tjenesteutvikling og kvalitetsforbedring.
 

Sentralt i samarbeid knyttet til tjenesteutvikling og kvalitetsforbedring er felles forståelse for hva man gjør og hvorfor man gjør det. Tjenesteledere har ansvar for å informere om arbeidets innhold, tidsavgrensning, og forventninger til deltakerne. Vedlegg informasjon om mandat og/eller relevante prosjektbeskrivelser for arbeidet.

Eksempler på relevante interne dokumenter som er med og underbygger arbeid med å innhente informasjon om hvordan pasienter, brukere og pårørende opplever tilbudet, tjenesten de mottar og hva de mener bør forbedres:

  • rutiner for innhenting og bruk av pasient-, bruker- og pårørendeerfaringer, herunder erfaringer fra det enkelte opphold/besøk/undersøkelse
  • rapporter fra kartlegginger eller undersøkelser om brukererfaringer
  • rutiner for å inkludere pasienter, brukere eller pårørende i forbedringsgrupper
  • plan for å etablere brukerråd eller brukerutvalg
  • plan for å inkludere pasienter, brukere eller pårørende i styret eller utvalg på øverste nivå administrativt og/eller politisk
  • rutiner for å gå i pasientens fotspor

​​Eksempler på temaer og arbeidsprosesser hvor aktører fra bruker- og pårørendefeltet kan medvirke på tjenestenivå:

  • planlegging av nye tjenester
  • evaluering av tjenester
  • kvalitetsforbedring
  • pasient- og brukersikkerhet
  • omorganisering av tjenestene
  • planlegging, gjennomføring og evaluering av kunnskapsinnhenting
  • utforming av nye bygg, tjenester og lokaler
  • ulike arbeids- og prosjektgrupper
  • undervisning og opplæring i bruker- og pårørendemedvirkning og andre relevante tema

Systematisk bruker- og pårørendemedvirkning i arbeidet med å innhente og anvende brukerinnsikt i tjenesteutvikling og kvalitetsforbedring

Arbeidet med brukerinnsikt gjennomføres i samarbeid med bruker- og pårørenderepresentanter. Tjenestene kan innhente brukerinnsikt ved å spørre et representativt utvalg av brukere, pasienter og pårørende om deres personlige erfaringer og opplevelser med tjenestetilbudet. Ulike metoder for å få brukerinnsikt er for eksempel brukerundersøkelser, brukertesting, fokusgrupper eller lokale brukerpanel.

  • Vurder hvilken bruker- og/eller pårørendeerfaring eller kompetanse som er nødvendig, og hvordan denne kan benyttes før oppstart av arbeidet.
  • Husk at det kan ta tid å finne representanter som kan delta. Rekruttering av bruker- og pårørenderepresentanter kan gjennomføres i samarbeid med bruker- og pårørendeorganisasjoner.
  • Kontakt organisasjonene sentralt hvis det mangler lokale representanter.
  • Inviter deltagerne til et formøte for å avklare gjensidige forventninger til arbeidet.
  • Gi informasjon om arbeidets innhold, varighet, mål og tidsbruk til deltakerne.
  • Involver bruker- og pårørenderepresentanter i formulering av spørsmål.
  • Involver bruker- og pårørenderepresentantene og/ eller representanter fra andre relevante aktører i vurdering av lokale og nasjonale kunnskapskilder.

I tillegg er det hensiktsmessig å vurdere

  • hvordan kunnskap fra pasienter, brukere og pårørende av tjenestene skal innhentes gjennom for eksempel spørreundersøkelser, feedback verktøy, kartlegginger, rapporter
  • om bruker- og pårørendeorganisasjoner, kompetansesentre eller andre har gjennomført bruker- og pårørendeundersøkelser, evalueringer og kartlegginger som kan gi supplerende kunnskap, eksempelvis Ungdata, brukerplan og kvalitetsregistre
  • hvordan man kan benytte den innhentede kunnskapen i forbedringsarbeidet
  • fysiske eller digitale dialogmøter med pasienter og brukere av tjenestene og deres pårørende
  • samarbeid med andre tjenester som er relevant for bruker/pasientgruppen om brukermedvirkning

Innbyggermedvirkning kan i noen tilfeller være formålstjenlig, vurder da åpne innspillsprosesser for innbyggere via digitale og fysiske møter. Noen ganger kan også bruk av sosial media være hensiktsmessig for å nå ut til brukere og pårørende man ellers ikke ville nådd.

Dette rådet har sin bakgrunn i fag- og erfaringskunnskap, i et juridisk rammeverk og i forskning. Etter helse- og omsorgstjenesteloven § 3-10 første ledd og andre ledd (lovdata.no) og helseforetaksloven § 35 (lovdata.no) er det plikt til å sørge for pasient- og brukerinnflytelse på systemnivå/tjenestenivå. Det er opp til kommunen eller det regionale helseforetaket, i samarbeid med bruker- og pårørendeorganisasjonene, å avgjøre hvordan arbeidet skal organiseres, og hvilke systemer som bør etableres for å sikre innhenting av pasienters, brukeres og pårørendes erfaringer og synspunkter. For å sikre at pliktene oppfylles, tilsier kunnskapsbasert praksis at tjenesteledere i rus- og psykisk helsefeltet bør sørge for systematisk bruker- og pårørendemedvirkning på tjenestenivå.

I arbeidet med dette rådet, ble det identifisert forskning som omhandler brukermedvirkning, tjenesteutvikling og kvalitetsforbedring (Adnanes et al., 2013; Henriksen, 2014; Johansen et al., 2021; Sather et al., 2019; 2021). Wenaas et al. (2021) fremhever bruk av tverrfaglige team som positivt for samarbeid med brukerne, mens Sather et al. (2019) understreker informert beslutningstaking som avgjørende for brukermedvirkning. I en svensk studie fremheves utfordringer med organiseringen av psykiske helsetjenester i kommuner, og forfatterne fremhever at behandling ofte skjer i lukkede kontekster, hvor systemene er tradisjonelt forankret, og endringsskeptiske (Markstrom et al., 2015). Det er vanskelig å imøtekomme behovene til en ny generasjon tjenestebrukere, og nasjonale satsninger på recovery- orienterte tjenester oppleves mindre gjennomførbare. Denne forskningen er i samsvar med innsiktsarbeidet i arbeidet med disse faglige rådene, hvor utfordringer med lite brukermedvirkning ute i tjenestene ble fremhevet.

Hvordan tjenestene vurderes av pasienter, brukere og pårørende gir informasjon om utfordringer og hvilke områder det må jobbes med for å bedre kvaliteten og pasient- og brukersikkerheten (Helsedirektoratet, 2017). Evalueringen av opptrappingsplanen for rusfeltet gjennomført av FAFO (Skog Hansen, 2021) pekte på at kun tre av ti kommuner sikret brukermedvirkning på systemnivå i tjenesteutvikling tilstrekkelig. Små kommuner har større utfordringer enn store. Det er behov for økt oppmerksomhet knyttet til brukermedvirkning på tjenestenivå. Dette samsvarer med en kartlegging av psykisk helse og rusarbeid i norske kommuner, gjennomført av Sintef (Ose et al., 2021). Kartleggingen viste at 82 prosent av kommunene/ bydelene i stor grad sikrer brukermedvirkning for den enkelte bruker (på individnivå), mens langt færre svarer at de i samme grad sikrer brukermedvirkning på tjenestenivå (Ose et al., 2021).

Kommuner og helseforetak er pålagt å systematisk involvere brukere med sin kunnskap og sitt perspektiv i arbeidet med å utvikle tjenestetilbudet. Brukerinnsikt og erfaringskompetanse er en viktig kilde til tjenesteutvikling. Imidlertid viser tilsyn og kartlegging også på dette området at det er en stor variasjon i hvor, og hvordan, dette skjer i praksis (Riksrevisjonen, 2021).

Helseforetaksloven § 35 første ledd (lovdata.no) fremhever at regionalt helseforetak skal sørge for at representanter for pasienter og andre brukere blir hørt i forbindelse med utarbeidelse av årlig melding for virksomheten m.v. Bestemmelsen fastsetter prinsippet om at pasienter og andre brukere skal høres, og ha innflytelse på planlegging og drift av spesialisthelsetjenesten. Det regionale helseforetaket har plikt til å sikre at pasienter og andre brukere blir hørt ved utarbeidelse av planer.

Helseforetaksloven § 35 andre ledd (lovdata.no) viser til at regionalt helseforetak skal sørge for at virksomheter som yter spesialisthelsetjenester og andre tjenester som hører naturlig sammen med dette, etablerer systemer for innhenting av pasienters og andre brukeres erfaringer og synspunkter. Denne operasjonaliseringen av brukerinnsikt bør tjenestene ha gode systemer for.

Helse- og omsorgstjenesteloven § 6-1 tredje ledd (lovdata.no) pålegger kommunen og regionalt helseforetak en særlig plikt til å sørge for at pasienter og brukeres erfaringer får påvirke planlegging og utførelse av tjenestene gjennom ordningen med lovpålagte avtaler. Dette forutsetter en forståelse av brukerinnsiktens og erfaringskompetansens betydning. Plikten innebærer at de synspunkter og tilbakemeldinger som kommer frem gjennom brukerundersøkelser skal legges til grunn for vurderingene i en avtale. Plikten innebærer også at pasientenes og brukernes organisasjoner skal få anledning til å medvirke i avtaleprosesser. Bestemmelsen angir ikke hvordan medvirkningen skal organiseres. Avtalepartene kan for eksempel avholde et orienteringsmøte med organisasjonene, eller organisasjonene kan få anledning til å uttale seg gjennom en høring

Fra arbeidet med dette rådet, påpekte bruker- og pårørendeorganisasjoner, praksisfeltet, kompetansemiljø, forskere og andre deltakere i innspillsmøtene at det er noen klare forutsetninger for at medvirkning skal fungere godt i tjenestene. Disse er: 1) klare mandat, rammebetingelser og tilrettelegging, 2) felles oppfattelse av det man skal samarbeide om (råd, avtaler eller tiltak), 3) bruker- og pårørendekompetanse er involvert i alle aspekter ved tjenesten, 4) bruker- og pårørendekunnskap er involvert fra oppstart, 5) prosedyrer for bruker og pårørendemedvirkning, samt 6) bruk av kunnskapsbaserte verktøy. Disse forutsetningene støtter opp om et faglig råd som vektlegger betydningen av operasjonalisering av brukerinnsikt.

Adnanes, M., & Steihaug, S. (2013). Obstacles to continuity of care in young mental health service users' pathways - an explorative study. International Journal of Integrated Care [Electronic Resource], 13, e031.

Henriksen, A. K. (2014). Adolescents' reflections on successful outpatient treatment and how they may inform therapeutic decision making-A holistic approach. Journal of Psychotherapy Integration, 24(4), 284-297.

Johansen, K. K., Marcussen, J., Hansen, J. P., Hounsgaard, L., & Fluttert, F. (2021). Early recognition method for patients with schizophrenia or bipolar disorder in community mental health care: Illness insight, self-management and control. Journal of Clinical Nursing, 21, 21.

Markstrom, U., & Lindqvist, R. (2015). Establishment of community mental health systems in a postdeinstitutional era: a study of organizational structures and service provision in Sweden. Journal of Social Work in Disability & Rehabilitation, 14(2), 124-44.

Ose, S. O., Kaspersen, S. L. (2021). Kommunalt psykisk helse-og rusarbeid 2021: Årsverk, kompetanse og innhold i tjenestene

Riksrevisjonen (2021). Riksrevisjonens undersøkelse av psykiske helsetjeenster Oslo, Norge: Riksrevisjonen.

Sather, E. W., Iversen, V. C., Svindseth, M. F., Crawford, P., & Vasset, F. (2019). Patients' perspectives on care pathways and informed shared decision making in the transition between psychiatric hospitalization and the community. Journal of Evaluation in Clinical Practice, 25(6), 1131-1141.

Skog Hansen, I. L., Tofteng, M., Holst, L. S. (2021). Et tjenesteområde i utvikling. Evaluering av opptrappingsplanen på rusfeltet. Resultatrapport Oslo: FAFO. Hentet fra https://fafo.no/images/pub/2021/20784.pdf

Wenaas, M., Andersson, H. W., Kiik, R., & Juberg, A. (2021). User involvement in interprofessional team meetings within services for substance use disorders. Nordisk Alkohol- & Narkotikatidskrift, 38(2), 190-203.


Siste faglige endring: 30. april 2025 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2025). Tjenesteledere i rus- og psykisk helsefeltet bør sørge for systematisk bruker- og pårørendemedvirkning for å utvikle helhetlige tjenester tilpasset brukernes behov [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 30. april 2025, lest 05. desember 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/bruker-og-parorendemedvirkning-i-rus-og-psykisk-helsefeltet/bruker-og-parorendemedvirkning-pa-tjenesteniva-for-barn-unge-og-voksne/tjenesteledere-i-rus-og-psykisk-helsefeltet-bor-sorge-for-systematisk-bruker-og-parorendemedvirkning-for-a-utvikle-helhetlige-tjenester-tilpasset-brukernes-behov

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

  • Om oss
  • Jobbe hos oss
  • Kontakt oss

    Postadresse:
    Helsedirektoratet
    Postboks 220, Skøyen
    0213 Oslo

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangementer
  • Høringer
  • Presse

Om nettstedet

  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
  • Besøksstatistikk og informasjonskapsler
  • Nyhetsvarsel og abonnement
  • Åpne data (API)
Følg oss: