Gå til hovedinnhold
ForsidenBruker- og pårørendemedvirkning i rus- og psykisk helsefeltetBruker- og pårørendemedvirkning på tjenestenivå for barn, unge og voksne

Tjenesteledere i rus- og psykisk helsefeltet bør sikre dialog med bruker- og pårørendeorganisasjoner og andre aktører i bruker- og pårørendefeltet for å tilrettelegge for samarbeid med disse

Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".

Tjenesteledere bør vite hvordan representanter fra bruker- og pårørendeorganisasjoner og andre relevante aktører kan bidra med bruker- og pårørendemedvirkning i tjenesteutvikling og kvalitetsforbedring. Tjenesteleder har ansvar for at representantene får delta som likeverdig medlemmer i arbeidet.

Samarbeidet bør baseres på oversikt og kunnskap om relevante bruker- og pårørendeorganisasjoner, bruker- og pårørendestyrte senter og tiltak og kunnskap om ulike roller i bruker- og pårørendefeltet. Tjenesteleder bør ha oversikt over lokale ressurser i bruker- og pårørendefeltet og ta initiativ til samarbeid om hvordan, hvorfor og når man benytter bruker- og pårørendekunnskap.

Tjenesteledere bør kjenne til hvilke lovpålagte brukerråd og brukerutvalg som finnes på virksomhetsnivå og hvordan disse råd og utvalg kan delta i kvalitetsforbedring og tjenesteutvikling.

Noen ganger kan enkeltstående bruker- og pårørendestemmer representere perspektiver som ellers ikke ivaretas. Når enkeltstående bruker- og pårørendestemmer brukes i stedet for bruker- og pårørendeorganisasjoner, bør det begrunnes og dokumenteres.

Ansatte erfaringskonsulenter kan bidra som pådrivere for bruker- og pårørendemedvirkning på tjenestenivå.

Hvilke aktører tjenestene samarbeider med tilpasses oppgavene som skal forbedres eller utvikles. Vurder om brukerråd og brukerutvalg som finnes på virksomhetsnivå kan anvendes også på tjenestenivå. Geografiske hensyn, samt tilgjengelige lokale representanter fra bruker- og pårørendefeltet er av betydning for hvordan samarbeidet kan organiseres. Når lokale bruker- og pårørenderepresentanter ikke finnes, kan tjenesteledere kontakte bruker- og pårørendeorganisasjoner regionalt eller nasjonalt.

I arbeidet med bruker- og pårørendemedvirkning, og i tydeliggjøring av de ulike aktørenes rolle, funksjon og kunnskap, kan tjenestene prioritere organisasjoner og aktører med følgende egenskaper:

Bruker- og pårørendeorganisasjoner som:

  • er demokratiske, medlemsbaserte organisasjoner og drives av brukere og pårørende
  • har bruker- og/eller pårørendemedvirkning som sin kjernevirksomhet, og som kan dokumentere dette gjennom årsrapport og vedtekter
  • driver med bruker- og pårørendemedvirkning på individ-, tjeneste- og systemnivå
  • kan vise til hvordan de innhenter og systematiserer bruker- og/eller pårørendekunnskap, og hvordan denne blir aggregert fra individ- til gruppenivå
  • tilbyr opplæring i bruker- og pårørendemedvirkning til sine representanter

Bruker- og pårørendestyrte senter og tiltak som:

  • har en demokratisk struktur og systematisk bruker- og pårørendemedvirkning i egen drift, og jevnlige bruker- og pårørendeundersøkelser i eget tilbud
  • har rutiner for hvordan tilbudet sammenfatter bruker og pårørendekunnskapen, og hvordan den brukes
  • driftes av personer med egenerfaring og/ eller bruker- og pårørendeorganisasjoner fra rus- og psykisk helsefeltet
  • driver likepersonsarbeid, selvhjelpstilbud og andre aktivitetstilbud til målgruppene innen psykisk helse og rus
  • har opplæring av egne bruker- og pårørendestemmer i bruker- og pårørendemedvirkning

Forventninger til aktørenes kunnskap og rolle

Når det gjelder de ulike aktørenes kunnskap, kan tjenestene prioritere representanter med følgende egenskaper:

Bruker- og pårørenderepresentanter som har kunnskap og forståelse av:

  • egen rolle som representant for en organisasjon
  • skillet mellom brukergruppens utfordringer og egne erfaringer
  • bruker- og pårørendemedvirkning på individ-, tjeneste- og systemnivå
  • bruker- og pårørendes erfaringer og utfordringer på gruppe- og individnivå
  • rettigheter og føringer som er relevante for bruker- og pårørendegruppene
  • andre bruker- og pårørendeorganisasjoner på feltet
  • faglige- og interessepolitiske prosesser, og kunne skille mellom ulike arenaer for bruker- og pårørendemedvirkning

Bruker- og pårørendestemmer fra bruker- og pårørendestyrte senter og tiltak som har kunnskap om:

  • og forståelse av egen rolle som bruker- eller pårørendestemme for tilbudet
  • skillet mellom brukergruppens utfordringer og egne erfaringer
  • bruker- og pårørendemedvirkning på individ-, tjeneste- og systemnivå
  • bruker- og pårørendeorganisasjoner på feltet
  • lokale utfordringer innen psykisk helse- og rusfeltet, og kan representere tilbudets bruker- og/ eller pårørendes erfaringer og utfordringer

Arbeid og prosesser på tjenestenivå de ulike aktørene kan bidra inn i

Bruker- og pårørenderepresentanter kan blant annet inviteres inn i:

  • organisering av medvirkningsprosesser
  • brukerråd og utvalg på klinikk- og avdelingsnivå i spesialisthelsetjenester og i kommunale tjenester
  • helsefellesskap og andre tverrsektorielle råd og utvalg
  • arbeids- og prosjektgrupper eller liknende med et definert oppdrag og mandat av betydning for brukere og/eller pårørende
  • tjenesteutvikling og kvalitetsforbedring
  • undervisning og opplæring i bruker- og pårørendemedvirkning for ansatte i tjenestene
  • undervisning og opplæring i tema som selvhjelp, recovery, avhengighet, psykisk helse, traumer, bruker- og pårørendemedvirkning og liknende for ansatte i tjenestene, brukere og pårørende
  • planlegging, gjennomføring og evaluering av kunnskapsinnhenting
  • relevante faglige nettverk

Bruker og pårørendestemmer fra bruker- og pårørendestyrte senter og tiltak kan blant annet inviteres inn i:

  • lokale brukerråd eller erfaringspanel
  • relevante faglige nettverk
  • tjenesteutvikling og kvalitetsforbedringsprosesser; formelt oppnevnte arbeids- og prosjektgrupper eller liknende med et definert oppdrag og mandat av betydning for brukere og/eller pårørende
  • planlegging, gjennomføring og evaluering av kunnskapsinnhenting
  • bruker og pasientundervisning med fokus på egenmestring og individuelle rettigheter

Brukerinnsikt blant et representativt utvalg av brukere, pasienter og pårørende om deres personlig erfaringer og opplevelser kan bidra til et bredere perspektiv og mangfold i kunnskapsgrunnlaget, men erstatter ikke bruker- og pårørendemedvirkning. Brukerinnsikt kan hentes gjennom blant annet brukerundersøkelser, fokusgrupper eller lokale brukerpanel. Arbeidet med brukerinnsikt gjennomføres i samarbeid med bruker- og pårørenderepresentanter.

Ansatte erfaringskonsulenter

Rollen som erfaringskonsulent i helse- og omsorgstjenestene er forskjellig fra en bruker- og pårørenderepresentant. Erfaringskonsulenter

  • er ansatt i tjenesten som erfaringskonsulent med erfaring fra rus- og psykisk helsefeltet som bruker og/eller pårørende
  • erstatter ikke bruker- og pårørenderepresentanter, men kan bidra som pådrivere for bruker- og pårørendemedvirkning på tjenestenivå
  • vil ofte ha kjennskap til bruker - og pårørendeorganisasjoner på rus- og psykisk helsefeltet, og kunnskap om bruker- og pårørendemedvirkning på tjenestenivå

Avtale om samarbeid og arenaer for medvirkning og ansvar

Avtale om samarbeid

Hvis det er ønskelig, kan det inngås avtaler om samarbeid mellom tjenestene og bruker- og pårørendeorganisasjonene og andre relevante aktører. Avtalen kan formuleres generelt, eller være tilknyttet et konkret/arbeid/undervisning/ tiltak. Avtalene kan gi en gjensidig forpliktelse for eksempel når det gjelder:

  • hvilke råd, utvalg, prosesser eller arenaer det er avtalt at organisasjonene stiller med representanter i, og i hvilket omfang det er forventet deltakelse. Herunder:
    • et tentativt antall møter og møtenes varighet
    • forventet før og etterarbeid til møtene
    • forventet arbeidsinnsats mellom møtene
  • økonomiske rammer for samarbeidet, herunder:
    • regler for honorering og kompensasjon av bruker- og pårørenderepresentantene, avtale om økonomisk støtte eller kompensasjon til organisasjonen
    • frikjøp av representanter som er ansatt i organisasjonen for en tidsbegrenset periode

Eksempler på formelle arenaer for medvirkning:

  • brukerutvalg og brukerråd
  • oppnevnte arbeids- og prosjektgrupper eller liknende
  • undervisnings- og fagutviklingstiltak for ansatte i regi av tjenestene
  • undervisnings- og informasjonstiltak for pasienter, brukere og pårørende
  • formelle prosesser og arenaer knyttet til innbyggerinvolvering
  • bruker- og pårørendeundersøkelser som en del av innsiktsarbeidet
  • ulike høringsprosesser

Bruker- og pårørendeundervisning kan planlegges og gjennomføres i samarbeid med bruker- og pårørendeorganisasjonene. Det kan også være aktuelt å benytte andre med bruker- eller pårørendeerfaring. Der det finnes lærings- og mestringssentre og/eller frisklivsentraler kan disse også involveres i planlegging og gjennomføring av undervisning. Innhold i opplæringen kan med fordel kvalitetssikres av personer med fagkompetanse og bruker- og pårørendekompetanse.

Eksempler på uformelle arenaer for medvirkning:

  • bruker- eller erfaringspanel fra den aktuelle tjenesten
  • lavterskeltiltak i regi av organisasjoner eller tjenester der man treffer brukere og pårørende
  • brukerstyrte senter, og/eller tiltak drevet av brukere og/eller pårørende
  • tjenestenes egne møteplasser
  • åpne innspills- og dialogmøter, innbyggermedvirkning

Ansvar for å sikre bruker- og pårørendemedvirkning i tjenestene

Tjenesteledere har ansvar for å sikre bruker- og pårørendemedvirkning på tjenestenivå og har kompetanse om bruker- og pårørendemedvirkning på ulike nivåer, samt oversikt over bruker- og pårørendefeltet lokalt, regionalt og nasjonalt.

Ansvaret innebærer å

  • tilrettelegge for dialog og samarbeid med de ulike aktørene i bruker- og pårørendefeltet
  • være en ressursperson for ledelsen i brukerråd, utvalg, dialogmøter ol.
  • drive målrettet arbeid for økt bruker- og pårørendemedvirkning i samarbeid med aktuelle organisasjoner
  • sammen med organisasjonene legge til rette for og bidra til å rekruttere bruker- og pårørenderepresentanter og lokale bruker- og pårørendestemmer samt sikre likeverdig deltakelse
  • sammen med organisasjonene, lærings og mestringssentrene og/eller frisklivsentralene, koordinere bruker-, pårørende- og pasientopplæring
  • kvalitetssikre innhold og tilgjengelighet for brukergruppen i opplæringen
  • ha oversikt over tilgjengelige likepersons og selvhjelpstilbud, digitale og fysiske

Geografiske, kulturelle og språklige hensyn, antall innbyggere tjenesten skal ivareta, samt tilgjengelige lokale representanter fra bruker- og pårørendeorganisasjoner er av betydning for hvordan samarbeidet kan organiseres.

Dette rådet har sin bakgrunn i fag- og erfaringskunnskap, i et juridisk rammeverk og i forskning. Etter helse- og omsorgstjenesteloven § 3-10 første ledd og andre ledd (lovdata.no) og helseforetaksloven § 35 (lovdata.no) foreligger plikt til å sørge for pasient- og brukerinnflytelse på system- og tjenestenivå. Det er opp til kommunen eller det regionale helseforetaket, i samarbeid med bruker- og pårørendeorganisasjonene, å avgjøre hvordan arbeidet skal organiseres, og hvilke systemer som må etableres for å sikre innhenting av pasienters og brukeres erfaringer og synspunkter.

For å sikre at pliktene oppfylles tilsier kunnskapsbasert praksis at tjenesteledere i kommuner og spesialisthelsetjenester bør sikre dialog med bruker- og pårørendeorganisasjoner og andre aktører i bruker- og pårørendefeltet for å tilrettelegge for samarbeid med disse.

Forskning viser til utfordringer med brukermedvirkning og samarbeid på tjenestenivå (Hilden et al., 2021; Juhila et al., 2021; Kortteisto et al., 2021; Magnusson et al., 2020). En studie av Femdal et al. (2017) belyser brukermedvirkningens dynamiske karakter som oppstår i forhandlinger mellom brukere og fagpersoner. Diskurser om brukermedvirkning åpner for ulike posisjoneringer, og en bevissthet rundt dette er nødvendig for å øke samspillet og samarbeidet (Femdal et al., 2017), også blant tjenesteledere i kommuner og spesialisthelsetjenester. En studie av Sandvin Olsson (2024) fremhever betydningen av nettverk mellom fagpersoner og samarbeidspartnere innen bruker- og pårørendeorganisasjoner, nettopp for å kunne tilrettelegge for god tjenesteutvikling.

I innsiktsarbeidet med dette rådet kom det frem at forskere, klinikere, kompetansesenter og personer med bruker- eller pårørendeerfaring ofte opplevde brukermedvirkning som symbolsk på tjenestenivå. For å lykkes med økt brukermedvirkning ble det fremhevet at ledere og ansatte må ha kunnskap om medvirkning og ulike perspektiver, funksjoner og roller i bruker- og pårørendefeltet. Tilbakemeldinger fra deltakerne på innspillsmøtene beskrev liten oppmerksomhet fra tjenestene knyttet til ulikheter i roller og funksjon mellom erfaringskonsulenter, representanter fra organisasjoner, eller brukerstyrte senter og tiltak. Viktigheten av systematikk, likeverd, forutsigbarhet og tydelige rammebetingelser ble fremhevet som en forutsetning for godt samarbeid.

Tilsyn og kartlegginger bekrefter at det er stor variasjon i hvordan brukermedvirkning gjennomføres i praksis (Riksrevisjonen, 2021). Evalueringen av opptrappingsplanen for rusfeltet gjennomført av FAFO (Skog Hansen, 2021) peker på at kun tre av ti kommuner svarer at de sikrer bruker- og pårørendemedvirkning på systemnivå i tjenesteutvikling tilstrekkelig. Små kommuner har større utfordringer enn store. Det er behov for økt oppmerksomhet knyttet til bruker- og pårørendemedvirkning på systemnivå (Skog Hansen, 2021).

Semrau et al. (2016) påpeker at det er et behov for mer forskning på tjenestebrukeres involvering i utvikling av politikk og strategier, planlegging og utvikling av tjenester, samt i opplæring av helsepersonell innen psykisk helsevern. Forfatterne foreslår at å styrke brukerorganisasjoner kan være hensiktsmessig, slik at de kan være med i større grad på tjenesteutvikling. Det juridiske, faglige og forskningsmessige arbeidet bak dette rådet om behovet for dialog mellom tjenesteledere i kommuner og spesialisthelsetjenester innen rus- og psykisk helsefeltet og bruker- og pårørendeorganisasjoner og andre aktører i bruker- og pårørendefeltet, bekreftes av erfaringskunnskapen som kom frem i innspillsmøtene.

Femdal, I., & Knutsen, I. R. (2017). Dependence and resistance in community mental health care-Negotiations of user participation between staff and users. Journal of Psychiatric & Mental Health Nursing, 24(8), 600-609.

Hilden, H. M., Hautamaki, L., & Korkeila, J. (2021). Clinicians' experiences on patients' demands and shared decision making in Finnish specialized mental health care. Nordic Journal of Psychiatry, 75(3), 194-200.

Horberg, U., Benzein, E., Erlingsson, C., & Syren, S. (2015). Engaging with Families Is a Challenge: Beliefs among Healthcare Professionals in Forensic Psychiatric Care. Nursing Research and Practice, 2015, 843717.

Jansson, S., & Fridlund, B. (2016). Perceptions Among Psychiatric Staff of Creating a Therapeutic Alliance With Patients on Community Treatment Orders. Issues in Mental Health Nursing, 37(10), 701-707.

Juhila, K., Ranta, J., Raitakari, S., & Banks, S. (2021). Relational Autonomy and Service Choices in Social Worker–Client Conversations in an Outpatient Clinic for People Using Drugs. British Journal of Social Work, 51(1), 170-186.

Kortteisto, T., Laitila, M., & Pitkänen, A. (2021). Professionals' views on patient involvement in acute psychiatric wards: A qualitative study. Perspectives in Psychiatric Care, 57(3), 1489-1496.

Magnusson, E., Axelsson, A. K., & Lindroth, M. (2020). 'We try' - how nurses work with patient participation in forensic psychiatric care. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 34(3), 690-697.

Olsson, A. B. S.. (2024). Unrealized potentials of patient participation in primary healthcare service development : A qualitative study of collaboration, context, and impact (Doctoral thesis.). VID Specialized University,. Hentet fra https://hdl.handle.net/11250/3132249

Riksrevisjonen (2021). Riksrevisjonens undersøkelse av psykiske helsetjeenster Oslo, Norge: Riksrevisjonen.

Semrau, M., Lempp, H., Keynejad, R., Evans-Lacko, S., Mugisha, J., Raja, S., Lamichhane, J., Alem, A., ... Hanlon, C. (2016). Service user and caregiver involvement in mental health system strengthening in low-and middle-income countries: systematic review. BMC health services research, 16(1), 1-18.

Skog Hansen, I. L., Tofteng, M., Holst, L. S. (2021). Et tjenesteområde i utvikling. Evaluering av opptrappingsplanen på rusfeltet. Resultatrapport Oslo: FAFO. Hentet fra https://fafo.no/images/pub/2021/20784.pdf


Siste faglige endring: 30. april 2025 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2025). Tjenesteledere i rus- og psykisk helsefeltet bør sikre dialog med bruker- og pårørendeorganisasjoner og andre aktører i bruker- og pårørendefeltet for å tilrettelegge for samarbeid med disse [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 30. april 2025, lest 05. desember 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/bruker-og-parorendemedvirkning-i-rus-og-psykisk-helsefeltet/bruker-og-parorendemedvirkning-pa-tjenesteniva-for-barn-unge-og-voksne/tjenesteledere-i-rus-og-psykisk-helsefeltet-bor-sikre-dialog-med-bruker-og-parorendeorganisasjoner-og-andre-aktorer-i-bruker-og-parorendefeltet-for-a-tilrettelegge-for-samarbeid-med-disse

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

  • Om oss
  • Jobbe hos oss
  • Kontakt oss

    Postadresse:
    Helsedirektoratet
    Postboks 220, Skøyen
    0213 Oslo

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangementer
  • Høringer
  • Presse

Om nettstedet

  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
  • Besøksstatistikk og informasjonskapsler
  • Nyhetsvarsel og abonnement
  • Åpne data (API)
Følg oss: