Pasientens prøvesvar, Helsedirektoratet

Pasientens prøvesvar skal løse behovet for å dele prøvesvar, uavhengig av hvem som har bestilt undersøkelsen og hvor undersøkelsen er utført.

Nøkkelinformasjon

Eier

Helsedirektoratet

Risiko

Høy

Kontaktperson

Øyvind Øverland

Segment

Digital samhandling

Pasientens prøvesvar skal tilgjengeliggjøre prøvesvar på tvers av aktører og behandlingsnivå. Innbyggere vil få tilgang til alle sine prøvesvar i Helsenorge, og kan ta et større eierskap til egen helse og hvem som skal få tilgang til prøvesvarene. Helsepersonell som behandler pasienten, slipper å etterlyse informasjon hos andre kilder, noe som kan bidra til raskere diagnostisering og bedre kvalitet i helsetjenestene. Tjenesten vil også kunne medvirke til at færre prøver må tas på nytt hos en annen behandler. Pasientens prøvesvar er en del av satsningen Digital samhandling. Les mer om Digital samhandling på regjeringens hjemmeside.
Helsedirektoratet sin rolle/ansvar
I arbeidet med pasientens prøvesvar skal Helsedirektoratet sørge for at innbyggers så vel som helsefaglige behov er styrende. Direktoratet skal være pådriver og tilrettelegge for prosessen med prioritering av helse- og omsorgssektorens overordnede behov og forankre beslutninger. Gjennomføre evalueringer inkludert vurdering av helsefaglig forsvarlighet.

Status

Under kontroll

Oppstart av utprøving til helsehjelp hos fastlegene tok lenger tid enn forventet og kom først i gang 04.juni 2025. Alle etterfølgende leveranser hos aktørene vil nå bli skjøvet tilsvarende ut i tid.
Helsedirektoratets leveranser er likevel i henhold til plan
  • Nødvendige endringer i kjernejournalforskriften ble iverksettes 01.mai 2025
  • Tilbakemelding fra både behandling i NUIT 15.mai og Hdir sin evaluering av 15.sept, var at tjenesten fortsatt er umoden og innføring av plikt til betaling bør avvente til en utvidet utprøving er gjennomført. Denne må inkludere prøvesvar rekvirert på sykehus og i ulike kommunale tjenester
  • Sammen med Norsk Helsenett har Helsedirektoratet et tett samarbeid med aktørene som deltar i utprøvingen. Høsten 2025 fasiliterer Helsedirektoratet et innsiktsarbeid for å utdype hvilke prøvesvar som skal deles fra spesialisthelsetjenesten når de blir med i utprøvingen fra høsten 2026

Risiko

Høy

Risiko for forsinket fremdrift på videre utprøving hvis Norsk helsenett SF reduserer innsatsen ved overgang til forvaltning.
  • Tiltak: Helsedirektoratet vil få en styrket pådriver rolle og vil bruke den til å be aktørene opprettholde fremdriften. Men Helsedirektoratet er ikke driftsleverandør og har ikke den nødvendige nærhet til tjenesten. Ei heller den nødvendige kompetansen til å overta tomrommet NHN etterlater
Risiko for at uttak av nytte drar ut i tid. Prosessen for delegering av rettigheter og signering av bl.a. bruksvilkår oppleves tungvint og forsinker utbredelse til konsumenter/helsepersonell som ønsker å lese prøvesvar.
  • Tiltak: Oppfordre NHN til å forenkle prosessen
Risiko for forsinket oppstart av utvidet utprøving. Oppstart utprøving kom først i gang i sommer og det tar mer tid enn forventet å gjøre nødvendige avklaringer. Utvidet utprøving med sykehusrekvirerte prøvesvar kan i beste fall komme i gang annet halvår 2026.
  • Tiltak: Fortsette å fasilitere en prosess hvor aktørene møtes for å få de nødvendige avklaringer på plass
Risiko for at fastlegene ikke er tilstrekkelig kjent med tjenesten. Det er grunn til å tro at kanskje ikke alle fastleger har fått med seg informasjonen som har vært sendt ut. De er dermed ikke kjent med at mange prøvesvar faktisk blir delt.
  • Tiltak: Revidere kommunikasjonsplan. Sende ut informasjon på nytt til fastleger som jobber med pasientgrupper med særlig behov for bekyttelse, f.eks. "Helsestasjon for unge"
  • Tiltak: Planlegge ny innbyggerrettet kampanje når sykehusene skal bli me i utprøvingen

Leveranser

Prosjektet er ferdig med 4 av 11 leveranser.

  • Bekrefte at minimumskravene er oppfylt for løsningen før oppstart utprøving helsehjelp

    Ferdigstilt og levert: Ja

    |

    Leveransedato: 31.03.2025

    Bekrefte at minimumskravene som er definert og besluttet av Helsedirektoratet etter innspill fra helsefagligråd er oppfylt, inkludert lovkravene. Slik at vi sikrer at løsningen er helsefaglig forsvarlig å ta i bruk.

  • Kartlegge ROS-analyser

    Ferdigstilt og levert: Ja

    |

    Leveransedato: 31.03.2025

    Kartlegge og samle inn ROS- analyser for Pasientens prøvesvar fra relevante aktører som RHF og NHN

  • Gjennomføre personvernkonsekvensvurdering (DPIA for MVP og for videre utvikling)

    Ferdigstilt og levert: Ja

    |

    Leveransedato: 07.05.2025

    Leveransen vil være dynamisk. DPIA for MVP1 ferdigstilles først, deretter vil det vil det gjøres fortløpende vurderinger frem mot ferdigstillelse.

  • Leveranse 8 - Komme med anbefalinger, prøvesvar klar til formål helsehjelp

    Ferdigstilt og levert: Ja

    |

    Leveransedato: 30.06.2025

    Underlag til HOD som verifiserer at prøvesvar er klar til formål helsehjelp. Ny dato for leveransen er justert fra 01.10.2024 til Q2 2025.

  • Måling og evaluering skal sikre godt grunnlag for anbefaling om nasjonal innføring.

    Ferdigstilt og levert: Nei

    |

    Leveransedato: 15.09.2025

    Leveransen vil gi grunnlag for å prioritere utvikling av løsningen fra minimumsversjon til fullverdig versjon. Leveransen ivaretar helsefaglige behov, og sikrer et godt grunnlag for anbefaling om nasjonal innføring.

  • Tilrettelegge for oppdateringer og tilpasninger i kodeverk

    Ferdigstilt og levert: Nei

    |

    Leveransedato: 31.12.2025

    Etablere relevante kodeverk som understøtter bruk av løsningen, f.eks kodeverk knyttet til tilgangsbegrensninger og riktig bruk av standarder

  • Følge opp EHDS krav for deling av radiologi og laboratoriesvar

    Ferdigstilt og levert: Nei

    |

    Leveransedato: 31.12.2025

    Tilrettelegge for at løsningen understøtter EHDS krav gjennom overordnede beskrivelser som ivaretar nasjonale krav og føringer slik at aktørene tar høyde for dette som en del av innføringen

  • Avhengig av koordinering mot andre Nasjonale tjenester for eks pasientens journaldokumenter og måledata

    Ferdigstilt og levert: Nei

    |

    Leveransedato: 31.12.2025

    Koordinere med ansvarlige for innføring av de nasjonale tjenestene (Helsedirektoratet, NHN, KS, RHF-ene)

  • Meldeplikt

    Ferdigstilt og levert: Nei

    |

    Leveransedato: 31.12.2025

    Innføring av meldeplikt vil være sentralt virkemiddel for innføring av løsningen for produsenter (LAB/RAD) for å sikre at prøvesvar blir tilgjengeliggjort både for å sikre tillit til bruk av løsningen og at nytte oppnås for konsumentene

  • Kommunikasjonsplan og gjennomføring av tiltak

    Ferdigstilt og levert: Nei

    |

    Leveransedato: 31.12.2025

    Innbyggerrettet informasjon – overordnet om digital samhandling (deling av helseopplysninger og personvern) i pasientens prøvesvar. Helsedirektoratet samarbeider med Norsk Helsenett og sektor om planlegging og gjennomføring av prioriterte kommunikasjonstiltak. Evaluering av tiltak første halvår vil være grunnlag for beslutning om å videreføre tiltak andre halvår. Utarbeide budskap og tekster om pasientens prøvesvar i tråd med kommunikasjonsplan for prøvesvar.

  • Veileder til forskrift og kommunikasjonsmateriell for innføring av pasientens prøvesvar

    Ferdigstilt og levert: Nei

    |

    Leveransedato: 31.12.2026

    Utarbeide veileder til forskriftsbestemmelser som regulerer pasientens prøvesvar i kjernejournal, i henhold til Helsedirektoratets normerende produkt i kategorien veileder til lov og forskrift. Utarbeide overordnet informasjon og veiledning om hvordan man kommer i gang med pasientens prøvesvar i samarbeid med NHN, herunder også budskap og tekster om pasientens prøvesvar. Informasjonen skal gi forståelse for hva tjenesten innebærer for innbyggere og helsepersonell sin tilgang til prøvesvar både i forhold til endring av arbeidsprosesser og forståelse av rettigheter og muligheter for innbyggere.

Avhengigheter

Tiltaket har følgende avhengigheter.
Hva trenger tiltaket levert Hvilken aktør er tiltaket avhengig av? Hva skal det brukes til? Frist Kritikalitet Status
Bekreftelse av minimumskrav er avhengig av at det leveres en testrapport som bekrefter at minimumskravene er tilstrekkelig testet Norsk helsenett Avklare om minimumskravene er tilfredsstillende testet 31.03.2025 Høy Oppfylt
Kartlegging av ROS-analyser er avhengig av innspill fra relevante aktører RHF, Norsk helsenett Underlag når Hdir utarbeider DPIA for Pasientens prøvesvar 31.03.2025 Middels Oppfylt
DPIA- Ferdigstillelse er avhengig av underlag og innsikt i løsning og utprøvingsprosess RHF, Norsk helsenett Utarbeide DPIA for Prøvesvar 31.03.2025 Høy Oppfylt
Aktørene som skal ta løsningen i bruk er ansvarlig for innføring og må ta eierskap til deltakelse i utbredelsesaktiviteter. Tilgang til aktørenes nettverk og arenaer som kan brukes for oppfølging og gjennomføring av utbredelsesaktiviteter RHF, Norsk helsenett Informasjon om tjenesten til brukerne 26.05.2025 Middels Grønn
Ansvarlig for kommunikasjonsplan for pasientens prøvesvar Norsk helsenett Informere om utprøving formål helsehjelp 26.05.2025 Middels Grønn
Ansvarlig for Helsenorge, som er primær informasjonskanal til innbygger. Norsk helsenett Informere innbygger om pasientens prøvesvar 26.05.2025 Middels Grønn
Ansvarlig for tilpasset budskap for regionen på lokale nettsider RHF Informere innbygger og helsepersonell om tjenesten 26.05.2025 Middels Grønn
Utarbeidelse av leveransen totalt avhenger av fremdrift i utprøving Norsk helsenett Norsk Helsenett må utvikle og gjøre de nødvendige utprøvinger av Pasientens prøvesvar 31.12.2025 Høy Grønn
Koordinering av kommunikasjonsaktiviteter med sektor RHF, Norsk helsenett Informasjon til innbyggere og helsepersonell 31.12.2025 Høy Grønn
Fremdrift i utprøving påvirker når man kan og bør innføre meldeplikt LAB/ RAD Fremdrift i utprøving påvirker når man kan og bør innføre meldeplikt 31.12.2025 Høy Gul