Hva er tiltaket pasientens kritiske informasjon?

Pasientens kritiske informasjon gjør det mulig for helsepersonell å se og dele kritisk informasjon fra kjernejournal i eget pasientjournalsystem.

Målet er å sikre at kritisk informasjon følger pasienten og er tilgjengelig der helsehjelpen gis. I dag deles kritisk informasjon for sjelden gjennom kjernejournal, noe som kan føre til at helsepersonell mangler avgjørende opplysninger i akutte situasjoner. 

Sykehusene i Helse Vest har siden 2024 innført en løsning som gir helsepersonell muligheten for å slå opp, lese og registrere kritisk informasjon fra eget pasientjournalsystem. Sykehusene i Helse Nord og Helse Sør-Øst planlegger også å ta i bruk samhandlingstjenesten. 

Det pågår også en anskaffelse via EPJ-løftet for fastleger og avtalespesialister. 

Mer informasjon

Teknisk informasjon hos NHN (nhn.no)

Les mer om status på tiltaket i nasjonal e-helse-portefølje fra NHN  
Les mer om tiltaket fra Helsedirektoratet 

 

 

Først publisert: 01.09.2025 Siste faglige endring: 20.10.2025 Se tidligere versjoner