Hjelp til å ta i bruk samhandlingstjenesten pasientens kritiske informasjon

Eksempler på aktiviteter for forberedelse og innføring.

Sykehus 

Tabell 1 sykehus:

Fase og mål for fasen 

Aktiviteter 

Forberedelser. Helseaktøren har identifisert eget behov og mål. 

  • RHF-ene bestiller funksjonalitet og oppgradering fra pasientjournal leverandør. 

  • Rydde i historiske data om kritisk informasjon i pasientjournalsystemet. 

  • Forankring og beslutning hos ledelsen i virksomheten. 

  • Sette av tilstrekkelig tid og ressurser til opplæring. 

  • Sørge for innbyggerinformasjon. 

Utvikling og begrenset innføring. Tjenesten er tilstrekkelig til å prøves ut.

 

  • Sørge for at aktuelt helsepersonell har HelseID sikkerhetsnivå høyt.

  • Følge opp leverandør av pasientjournal og andre fagsystem.

  • Oppdatere ROS/DPIA. 

  • Brukertesting.

  • Evaluere, dele erfaringer med andre sykehus og gjøre nødvendige justeringer på:

  • brukervennlighet 

  • teknisk funksjonalitet 

  • vurdere mulighet for skalering 

  • opplæring 

  • innbyggerinformasjon 

Videreutvikling og innføring. Tjenesten er teknisk tilrettelagt og klar til å tas i bruk i virksomhetene. 

 

  • Følge opp leverandør av pasientjournal- og andre fagsystemer.

  • Kartlegge behov for innføring av nye HelseID-er.

  • Sette opp tilgang og delegeringer i pasientjournalsystemet.

  • Oppdatere rutiner for håndtering av konverterte data / duplikater.

  • Evaluere, dele erfaringer og justere: 

  • brukervennlighet 

  • teknisk funksjonalitet 

  • opplæring 

  • innbyggerinformasjon 

Tjenesteforvaltning. Virksomhetene bruker tjenesten som tiltenkt. 

 

 

  • Eventuelle endringer i arbeidsprosesser er gjennomført og innarbeidet. 

  • Opplæring av helsepersonell som skal registrere/lese kritisk informasjon er gjennomført. 

  • Følge opp måltall på nytte og justere i virksomheten etter behov.

  • Nytte kommuniseres fortløpende.   

  • Eventuelt bestille videreutvikling. 

 

Fastleger, legevakter og avtalespesialister

Tabell 2 fastleger, legevakter og avtalespesialister 

Fase og mål for fasen 

Aktiviteter 

Forberedelser. Helseaktøren har identifisert eget behov og mål. 

  • Bestille funksjonalitet og oppgradering fra pasientjournal leverandør via EPJ-løftet. 

  • Rydde i historiske data om kritisk informasjon i pasientjournal systemet.

  • Planlegge opplæring.

  • Sette av tilstrekkelig tid og ressurser til opplæring.

Utvikling og begrenset innføring. Tjenesten er tilstrekkelig til å prøves ut. 

 

  • Oppfølging av pasientjournalleverandører via EPJ-løftet.

  • Vurdere hvem som skal ha innlogging med HelseID.

  • Evaluere underveis og gjøre nødvendige justeringer på: 

  • brukervennlighet 

  • teknisk funksjonalitet 

  • opplæring 

  • innbyggerinformasjon 

Videreutvikling og innføring. Tjenesten er teknisk tilrettelagt og klar til å tas i bruk i virksomhetene. 

 

  • Sette av tilstrekkelig tid og ressurser til opplæring.

  • Gjennomføre opplæring. 

  • Evaluere, dele erfaringer og justere: 

  • brukervennlighet 

  • teknisk funksjonalitet 

  • opplæring 

Tjenesteforvaltning. Virksomhetene bruker tjenesten som tiltenkt. 

 

 

  • Nødvendige endringer i arbeidsprosesser er gjennomført og innarbeidet.

  • Opplæring for de som skal registre og lese kritisk informasjon er gjennomført.

  • Oppfølging av måltall og gevinst realisering. 

  • Eventuelt bestille videreutvikling hos pasientjournalleverandør via EPJ-løftet. 

 

Øvrige kommunale helsetjenester 

Tabell 3: Andre kommunale helsetjenester

Fase og mål for fasen 

Aktiviteter 

Forberedelser. Helseaktøren har identifisert eget behov og mål.

KS har i samarbeid med Norsk helsenett SF og kommuner, etablert Nasjonal koordineringsgruppe for felles innføringsløp e-helse i kommunal sektor.  Regionale grupper for e-helse er tilknyttet Digi-nettverkene og KS e-komp som kan bistå med å: 

  • Bestille nødvendig funksjonalitet og oppgradering fra pasientjournalleverandør. 

  • Rydde i historiske data om kritisk informasjon i pasientjournal systemet.

  • Få gjort nødvendig forankring i kommunen på politisk- og ledernivå. 

  • Planlegge opplæring. 

  • Bistå med innbyggerinformasjon i samarbeid med kommunikasjonsansvarlig i kommunen.

Utvikling og begrenset innføring. Tjenesten er tilstrekkelig til å prøves ut. 

 

Bistand fra Digi-nettverkene og KS e-komp til å: 

  • Anskaffe HelseID sikkerhetsnivå høyt for aktuelt helsepersonell. 

  • Følge opp pasientjournalleverandører.

  • Planlegge brukervennlighetstester.

  • Evaluere erfaringer og gjøre nødvendige justeringer på: 

  • brukervennlighet 

  • teknisk funksjonalitet 

  • vurdere mulighet for skalering 

  • opplæring 

  • innbyggerinformasjon 

Videreutvikling og innføring. Tjenesten er teknisk tilrettelagt og klar til å tas i bruk i virksomhetene. 

 

Med bistand fra Digi-nettverkene og KS e-komp sørge for: 

  • Oppfølging av pasientjournalleverandør 

  • Kartlegge behov for at flere helsepersonell har HelseID sikkerhetsnivå høyt 

  • Gjennomføre nødvendig opplæring 

  • Evaluere, dele erfaringer og justere: 

  • brukervennlighet 

  • teknisk funksjonalitet 

  • opplæring 

  • innbyggerinformasjon 

Tjenesteforvaltning. Virksomhetene bruker tjenesten som tiltenkt. 

 

 

  • Nødvendige endringer i arbeidsprosesser er gjennomført og innarbeidet.

  • Opplæring av helsepersonell som skal registrere og lese kritisk informasjon er gjennomført.

  • Følge opp måltall og gevinstrealisering.

  • Eventuelt bestille videreutvikling fra pasientjournalleverandør med bistand fra Digi-nettverkene og KS e-komp.

Først publisert: 01.09.2025 Siste faglige endring: 01.09.2025 Se tidligere versjoner