Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Planlegge og prioritere aktiviteter

Tiltaket handler om å prioritere og samle aktiviteter for arbeid med internasjonale standarder. En omforent tilnærming til bruk av internasjonale standarder og europeiske føringer for nasjonale formål vil øke farten på digitaliseringen i helse- og omsorgssektoren.

Tiltak
 

Start: 2024
Slutt: 2028
Ansvarlig: Standardiseringsutvalget, koordinert ved Helsedirektoratet

Standardiseringstiltaket

  • Prioritere og planlegge standardiseringsaktiviteter innen e-helse som støtter opp under nasjonale prioriteringer og samhandlingsbehov i helse- og omsorgssektoren:
    • Legge til rette for helhetlige vurderinger om tilnærming til internasjonale standarder og føringer fra EU.
    • Bidra til at Samarbeidsmodellen for internasjonale standarder operasjonaliseres og forankres i sektoren.
    • Vurdere standardiseringsbehov gjennom hele verdikjeden fra primærdokumentasjon av helsehjelp til sekundærbruk.
  • Forankre prioriteringer, planer og ressursbehov i egne virksomheter.
  • Evaluere og videreutvikle tiltak i takt med utvikling nasjonalt og internasjonalt.

Hvorfor gjør vi det?

  • Det gir forutsigbarhet for leverandører og bestillere om utvikling og bruk av standarder.
  • Det bidrar til en felles tilnærming til europeiske krav.
  • Enhetlig bruk av internasjonale standarder og erfaringer og økt grad av samarbeid i helse- og omsorgssektoren gjør at vi kan lage gode tjenester raskere.
  • Det støtter opp under IKT-utviklingen i helse- og omsorgstjenesten og prioriteringer i Nasjonal rådsmodell.

Hva er planen fremover?

  • Vurdere hvordan standardiseringsaktiviteter i helse- og omsorgssektoren kan tilpasses europeisk utvikling.
  • Skape en tettere knytning mellom lokalt/regionalt standardiseringsarbeid og det som skjer internasjonalt.
  • Utvikle og forankre en felles plan som beskriver hvordan aktørene i sektoren skal jobbe for å tilnærme seg europeiske føringer om standardisering.
  • ​​​​​​​Legge opp til samarbeid, erfaringsdeling og læring.

Først publisert: 13.03.2024 Siste faglige endring: 13.03.2024 Se tidligere versjoner