Dette kapitlet har anbefalinger om tilrettelegging av tverrsektorielt samarbeid på systemnivå, og en tilgjengelig oversikt over kommunens helhetlige tilbud til barn og unge med ulike utfordringer og deres familie. Kompetanse og rutiner for å oppdage og følge opp psykiske plager og andre utfordringer står beskrevet i Nasjonal faglig retningslinje tidlig oppdagelse av utsatte barn og unge.
Kapittel 2.2: Ansvar for samarbeidsplikten på systemnivå. Her tydeliggjøres at det er kommuner, fylkeskommuner, statlige og private aktører som har det overordnede ansvaret for at de enkelte velferdstjenestene overholder plikten til samarbeid på systemnivå. Hvilke krav som stilles til helhetlig ledelse og internkontroll blir omtalt.
Kapittel 2.3: Barn og unge skal medvirke i samarbeid på systemnivå
Kapittel 2.4: Organisering av det tverrsektorielle samarbeidet. Kommunens ledelse må ta et overordnet ansvar der velferdstjenestene ligger til kommunen.
Etter folkehelseloven § 4 (lovdata.no) annet ledd følger det at kommunen skal fremme folkehelse innen de oppgaver og med de virkemidler kommunen er tillagt, herunder lokal utvikling, forvaltning og tjenesteyting. Videre skal kommunen medvirke til at helsemessige hensyn blir ivaretatt av andre myndigheter og virksomheter, og kommunen skal legge til rette for samarbeid med frivilling sektor, jf. tredje ledd.
Kommunen bør ha en tilgjengelig oversikt over det helhetlige tilbudet til barn og unge med ulike utfordringer, og deres familier. Ansatte som jobber med barn, unge og familier, og befolkningen for øvrig, bør vite hvilke tilbud og tjenester de kan forvente å finne i egen kommune. Oversikten bør være tilgjengelig digitalt, på tjenestesteder og på arenaer der barn og unge oppholder seg.
Et helhetlig tilbud inkluderer helsefremmende og forebyggende tilbud, samt oppfølgende og behandlende tjenester til barn, unge og deres familie.
Oversikten over ulike tilbud og tjenester bør være strukturert og blant annet inneholde:
kontaktinformasjon og åpningstid til hver tjeneste
informasjon om hvor og hvordan man kan ta kontakt ved bekymring for et barn, ungdom eller familie eller ved akutte situasjoner, for eksempel ved fare for liv og helse eller om avvergeplikten og meldeplikten trer i kraft
informasjon om hvor barn og unge selv kan ta kontakt dersom de trenger hjelp og støtte, eller ved akutte situasjoner, for eksempel utsatt for omsorgssvikt, vold eller overgrep
tilpasset og tilrettelagt informasjon for hele befolkningen slik at alle kan nå og bruke tjenestene uavhengig av nivå av helsekompetanse, språkkompetanse og digital kompetanse.
Ansatte som jobber med barn, unge og familier har behov for å vite hva slags tilbud og tjenester de kan forvente å finne i egen kommune, for å håndtere en praktisk problemstilling de står i. I tillegg er det et vesentlig aspekt at barn og unge og deres familie får tilrettelagt informasjon og tilgang til det tilbudet de har behov for. De aktuelle tilbudene er innenfor universelle arenaer som barnehage, skole, helsestasjon- og skolehelsetjenesten og fritidstilbud hvor frivillig sektor har en stor betydning. I tillegg er for eksempel hjelpetjenester som familievernkontor, barnevernstjenesten, Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT), krisesenter og NAV kontor, relevante tjenester å vise til (listen er ikke uttømmende).
Eksempler på tilgjengelig oversikter over det helhetlige tilbudet til barn og unge med ulike utfordringer og deres familie (listen er ikke uttømmende):
I kommunens oversikt kan det være relevant å vise til:
Ung.no, som er det offentliges informasjonskanal for ungdom (13-20 år). Ung.no driftes av Bufdir og samarbeider med en rekke offentlige tjenester. Ung.no tilbyr informasjon og veiledning gjennom nettsiden og en spørretjeneste.
En tilgjengelig oversikt over kommunens helhetlige tilbud til barn og unge er omtalt i Kommuneloven § 4-1 (lovdata.no) som sier at:
"Kommuner og fylkeskommuner skal aktivt informere om egen virksomhet og om virksomhet som andre rettssubjekter utfører på vegne av kommuner og fylkeskommuner. De skal også legge til rette for at alle kan få tilgang til slik informasjon".
"Et minimum av felles kunnskap om hverandres tjenester på tvers av sektorer er viktig for å kunne forebygge og oppdage behov på et tidlig tidspunkt. Kunnskap om hverandre kan også bidra til at tjenestene utvikler felles kultur og holdninger om hvordan man kan samarbeide".
Kommunen bør derfor ha en tilgjengelig oversikt over det helhetlige tilbudet til barn og unge med ulike utfordringer og deres familie. Ansatte og befolkningen bør vite hvilke tilbud og tjenester de kan forvente å finne i egen kommune.
Veilederen er utarbeidet i samarbeid med Arbeids- og velferdsdirektoratet, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Utdanningsdirektoratet, Husbanken og Helsedirektoratet