Digital hjemmeoppfølging og velferdsteknologi (Introduksjon)
Ny ingress
Digital hjemmeoppfølging
Innebærer at hele eller deler av et behandlingstilbud foregår uten fysisk kontakt. Dialog og deling av informasjon mellom pasient/bruker og behandler(e) skjer digitalt.
Velferdsteknologi
Teknologisk assistanse som bidrar til økt trygghet, sikkerhet, sosial deltakelse, mobilitet, fysisk og kulturell aktivitet. Teknologien er med å styrke den enkeltes evne til å klare seg selv i hverdagen til tross for sykdom og sosial, psykisk eller fysisk nedsatt funksjonsevne. Velferdsteknologi kan fungere som støtte til pårørende, samt bidra til å forbedre tilgjengelighet, ressursutnyttelse og kvalitet på tjenestetilbudet.
Digital hjemmeoppfølging
Helsedirektoratet er bedt om å vurdere statlige virkemidler som kan øke bruken av digital hjemmeoppfølging og nettbasert behandling. Helsedirektoratet koordinerer arbeidet med 8 nasjonale tiltak:
Råd og veiledning (Helsedirektoratet er ansvarlig instans)
Indikatorer (Helsedirektoratet er ansvarlig instans)
Digitale behandlings. og egenbehandlingsplaner (Helsedirektoratet er ansvarlig instans)
Datadelings-infrastruktur (Direktoratet for e-helse er ansvarlig instans)
Bruk av video (Norsk helsenett og Helsedirektoratet er ledende instanser)
Pasientrapporterte opplysninger PROM/PREM (Helsedirektoratet er ansvarlig instans)
Metode- /kunnskapsvurdering (Folkehelseinstituttet er ansvarlig instans)
Bruk av pasientens eget utstyr/tryggere helseapper (Helsedirektoratet er ansvarlig instans)
Helsedirektoratet skal bidra til en kunnskapsbasert utvikling av tjenestene I tillegg skal vi bidra til at kommuner (fastlegetjenesten) og helseforetak kan ta beslutninger basert på oppdatert kunnskap om konsekvenser for alle berørte aktiviteter for kvalitet og samlet bærekraft av å flytte pasienter hjem.
Kunnskap om nytteverdi for pasienter og personell, sammen med nasjonale råd og anbefalinger er et etterspurt tiltak av sektoren.
Helsedirektoratet skal jobbe sammen med Direktoratet for e-helse, Legemiddelverket, Folkehelseinstituttet, NHN og sektoren.
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Nasjonalt velferdsteknologiprogram er et samarbeid mellom KS, Direktoratet for e-helse og Helsedirektoratet som skal bidra til at flere kommuner tar i bruk velferdsteknologi. Arbeidet ses også nært opp mot Helsedirektoratets arbeid med å flytte tjenester hjem ved hjelp av teknologi i forbindelse med Nasjonal helse- og sykehusplan.
Samfunnsmålet for Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Det overordnede samfunnsmålet for Nasjonalt velferdsteknologiprogram for perioden 2022-2024 er:
Velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging bidrar til god helse og mestring i befolkningen og bærekraftig samfunnsutvikling.
Det overordnede samfunnsmålet består av flere underliggende samfunnsmål som satsningen på velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging skal bidra til å nå.
De forskjellige tiltaksområdene
Formålet med å starte spredning av digital hjemmeoppfølging er å bidra til at kommuner, i samarbeid med fastleger og helseforetak/sykehus, tar i bruk digitale verktøy for å sikre bedre oppfølging av pasienter med kroniske lidelser.
Barn, unge og voksne med medfødte eller tidlig ervervede funksjonsnedsettelser har behov for sammenhengende tjenester hele livet og på alle arenaer. Ved å komme tidlig inn, tenke nye helhetlige digitale løsninger og velferdsteknologi, kan gevinsten vi kun ser konturer av hentes ut både for bruker og kommunen i form av spart tid og ressurser.
Formålet med etablering av varig struktur for nettverk er å bygge og sikre kompetanse og kompetansedeling i kommuner på tvers av landet.
En viktig suksessfaktor for å sikre fremdrift i prosjektene er å tilby prosessveiledning til prosjektene/kommunene. Dette er for å bygge varig kompetanse i eller nær de kommunale helse- og omsorgstjenestene i prosessveiledning. Slik skal kommunene beholde kompetansen og bruke den til å gjennomføre nødvendige omstillingsprosesser i tjenestene.
Formålet med tiltaket er å sørge for at normerende produkter og nasjonale samhandlingsløsninger videreutvikles slik at de ivaretar behov relatert til velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging.
Normerende produkter og definerte nasjonale samhandlingsløsninger gir aktørene i helse- og omsorgssektoren og leverandørmarkedet mulighet til å tilrettelegge utvikling og anskaffelser. På den måten er systemene i stand til å dele informasjon i en digital samhandlingsinfrastruktur på tvers av aktører i hele sektoren.
Formålet med tilskuddsordningen er å gi IKT-opplæring og veiledning som kan heve den digitale kompetansen i målgruppen for å
motvirke ensomhet og redusere digitalt utenforskap ved å tilrettelegge for møteplasser og samhandling som kan bidra til å vedlikeholde og styrke eldres muligheter for å opprettholde sosiale nettverk.
bedre den digitale helsekompetansen slik at eldre kan tilegne seg helseinformasjon på nett via bl.a. pc, nettbrett, smart-telefon og annet.
gjøre eldre bedre i stand til å motta digitale helsetjenester, (f.eks. via videokonsultasjon og e-konsultasjon) gjennom økt mestring og brukeropplevelse.
Formålet med dette tiltaket er at det etableres varige strukturer på tvers av NVP og Digi-hjem der det er nasjonale sammenfallende behovsområder. Digital hjemmeoppfølging er et område i utvikling og det er viktig å fange opp behov for å kunne utvikle virkemidler og strukturer som bidrar til å sikre god kvalitet i tjenesten og hindre uønsket variasjon.
Nasjonalt velferdsteknologiprogram er et samarbeid mellom KS, Direktoratet for e-helse og Helsedirektoratet som skal bidra til at flere kommuner tar i bruk velferdsteknologi. Arbeidet ses også nært opp mot Helsedirektoratets arbeid med å flytte tjenester hjem ved hjelp av teknologi i forbindelse med Nasjonal helse- og sykehusplan.
Begreper
Digitale innbyggertjenester
Digitale innbyggertjenester er blant annet innsyn i egen journal. Tjenesten gir pasienter oversikt over kritisk informasjon og resepter. I tillegg har pasienter mulighet til å bestille timer og kommunisere med helse- og omsorgstjenestene digitalt. Tjenestene finnes på helsenorge.no.
Når pasienter følges opp hjemme ved at målinger, egenrapporterte eller automatiske, sendes digitalt til den kommunale helse- og omsorgstjenesten eller spesialisthelsetjenesten.
Nettbasert behandling
Når hele eller deler av behandlingen gjennomføres over internett. Pasienten kan gjennomføre behandlingen alene eller med oppfølging fra helsepersonell.
Helsedirektoratet (2023). Digital hjemmeoppfølging og velferdsteknologi (Introduksjon) [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 27. juni 2023, lest 02. oktober 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/tema/digital-hjemmeoppfolging-hjemmesykehus-og-velferdsteknologi/digital-hjemmeoppfolging-og-velferdsteknologi-introduksjon