Artikkelen er over ett år gammel, informasjonen kan være utdatert.
Kontaktregisteret kan brukes av kommuneleger, helseforetak, fastleger, teststasjoner, FHI eller andre som bruker Helsenettet og som trenger å kontakte kommunelegen i smittevernsituasjoner. Registeret kan også brukes i andre situasjoner som ikke kan vente, for eksempel i psykisk helsevernsituasjoner eller ved miljøhendelser regulert i Folkehelseloven.
Kommunene ansvar for oppdateringen
Det nye kontaktregisteret er laget av Norsk helsenett på oppdrag fra Helsedirektoratet. Arbeidet styres av KS, Folkehelseinstituttet, Norsk Helsenett, Legeforeningen og Helsedirektoratet i fellesskap. Registeret inneholder kontaktinformasjon som gjør det mulig å få tak i kommunelegefunksjonen i norske kommuner og til interkommunal ordning for de kommunene som har en slik organisering.
Den enkelte kommune har ansvar for registrering og vedlikehold av egen kontaktinformasjon.
Registeret endrer ikke beredskapsordningene i kommunene.
Dette skal stå i kontaktregisteret:
• Fylke
• Kommune
• Bydel
- Separat kontaktinformasjon – der det er ulike kommuneleger i de ulike bydelene. Dette gjelder kun de byene som har bydel (Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Drammen)
• Epost-adresse. Ved varsling av forhold som ikke kan vente må telefon brukes
• Telefonnummer (Generisk)
• Nødnett nummer (ISSI)
Les mer om kontaktregisteret her: Har lansert kontaktregister for kommunelegefunksjonen - Norsk helsenett (nhn.no)
Spørsmål om kontaktregisteret kan rettes til kundesenter@nhn.no