Avsluttende samtale
I avsluttende samtale skal tilbakemelding fra pasient og/eller foreldre, ev. pårørende om hvordan de har opplevd tilbudet de har fått gjennomgås. Behandler, og ev. andre som har vært involvert i utredning og behandling, deltar sammen med pasient og/eller foreldre, ev. pårørende.
Det bør utarbeides en epikrise etter avsluttet Nasjonalt pasientforløp for tvangslidelse (OCD).
Det skal også utarbeides en plan for å legge til rette slik at pasienten kan overføre det han/hun har lært gjennom behandlingen, i tiden etter. Planen bør også omhandlet hvordan han/hun kan gjenkjenne og håndtere tilbakefall.
I tillegg bør bl.a. følgende gjennomgås og inngå i epikrisen:
- Plan for videre tiltak og ansvar for dem, inkludert ivaretakelse av somatisk helse
- Kriseplan som er forankret hos involverte aktører
- Aktuelle avtaler, henvisninger og søknader
- Oppdatert legemiddelliste
- Eventuelt sykemelding
- Risikovurdering der det er behov, med beskrivelse av aktuelle tiltak
Pasienten bør tilbys oppfølging 3 og 12 måneder etter avsluttet behandling. Oppfølgingen innebærer en evaluering av behandlingseffekten etter avsluttet Nasjonalt pasientforløp for tvangslidelse (OCD).
Pasienten og/eller foreldre, ev. pårørende bør få kontaktinformasjon til relevante bruker- og pårørendeorganisasjoner (se oversikt på helsenorge.no).
Det nasjonale pasientforløpet bør ikke avsluttes før det er sendt epikrise til henviser og fastlege. Hvis fastlege ikke er henviser, sendes epikrise både til henviser og fastlege.
Sist faglig oppdatert: 30. september 2022 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2018). Avsluttende samtale [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 30. september 2022, lest 02. oktober 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/nasjonale-forlop/tvangslidelse-ocd/avslutning-og-videre-oppfolging-tvangslidelse-pakkeforlop/avsluttende-samtale