Nøkkelhullet

Nøkkelhullet logo

Nøkkelhullet er et symbol som settes på sunnere matvarer og kan være en snarvei til gode matvaner. Ved hjelp av merket er det enkelt å finne sunnere alternativer i butikken.

Sammenliknet med andre matvarer av samme type, oppfyller produkter med Nøkkelhullet ett eller flere av disse kravene:
  • Mindre og sunnere fett
  • Mindre sukker
  • Mindre salt
  • Mer kostfiber og fullkorn

Det kan være vanskelig å skjelne mellom sunne og mindre sunne matvarer. Man har vi ikke alltid tid til å lese næringsdeklarasjonen, og det er det ikke alltid lett å forstå hva opplysningene betyr. I en travel handlesituasjon kan Nøkkelhullet være til god hjelp.
  

Produktutvikling

Målet med merkeordningen er at det skal bli enklere for forbrukerne å velge sunnere matvarer i butikken og sette sammen et sunt og variert kosthold. Det enkle symbolet skal bidra til god kjennskap og utstrakt bruk av mat med Nøkkelhullet i alle lag av befolkningen.
 
Et annet mål er at Nøkkelhullet skal bidra til utvikling av sunnere produkter. Myndighetene ønsker å stimulere matvareindustrien til å satse på sunnere produkter.
 
Nøkkelhullet er ett av flere tiltak for å bidra til et sunnere kosthold i befolkningen.

I Norge er det Mattilsynet og Helsedirekrotatet som har ansvar for merkeordningen. Myndighetene i Norge, Sverige og Danmark har sammen valgt Nøkkelhullet som symbol på sunnere matvarer.

Mange matvaregrupper

Matvarer som skal nøkkelhullsmerkes, må være ferdigpakket, med unntak av fersk fisk, frukt og grønnsaker. De har som regel næringsdeklarasjon. Nøkkelhullsordningen gjelder for forskjellige matvaregrupper:
 
  • Grønnsaker og poteter (friske eller frosne)

    Kostrådsfilmer på fremmedspråk

    Helsedirektoratet har nå utviklet korte informasjonsfilmer som viser hvor enkelt det er å velge sunt med nøkkelhullet.
     
    Filmene er gode verktøy for helsepersonell i samtale med flerspråklige, og finnes på disse språkene:
     
  • Frukt og bær (friske eller frosne)
  • Fisk og skalldyr (fiskeprodukter, ferske eller frosne)
  • Kjøtt og pålegg (fersk eller frossent)
  • Brød og kornprodukter (gryn, pasta, ris og frokostblandinger)
  • Meieriprodukter (melk, yoghurt, ost)
  • Oljer (margarin)
  • Ferdigretter (supper, pizza, wraps, smørbrød)
  • Vegetabilske produkter (soyamelk, havdredrikk, tofu og vegetabilske alternativer til kjøtt og fisk)