Kontaktreduserende tiltak – råd for videregående skoler
Grønt nivå
Fysisk kontakt
- Unngå håndhilsning og klemming.
For ansatte
- Hold avstand til andre ansatte.
- Følg nasjonale smittevernanbefalinger.
Gult nivå
Det overordnede målet ved gult og rødt nivå er at elever og ansatte har et begrenset antall kontakter og holder oversikt over disse.
På gult nivå må man være spesielt oppmerksom på fellesarealer og friminutt der elevene kan treffes på tvers av de vanlige gruppene. Økt bemanning (for eksempel «koronaverter») kan bidra til bedre etterlevelse av smittevern.
Den enkelte skole bør tilstrebe å oppfylle så mange tiltak som mulig innenfor gult nivå, slik at summen av tiltak blir best mulig.
Fysisk kontakt
- Unngå håndhilsning og klemming
Avstand
- Hele klasser og andre faste grupper kan ha undervisning sammen.
- Elever bør ha fast plass i klasserommet og/eller faste samarbeidspartnere/-grupper.
- Registrer hvem som sitter hvor (klassekart).
- Unngå større samlinger.
- Hold én meters avstand utenfor klasserommet (gjelder både ansatte og elever).
- Unngå trengsel på vei inn og ut av undervisningslokalene, i garderober og på toaletter.
- Vurder å merke gulvet for å sikre avstand i områder det kan oppstå trengsel.
Friminutt og fellesarealer
- Hold minst én meters avstand i friminutt og pauser.
- Vurder å øke bemanningen for å bidra til at smittevern bedre etterleves i fellesarealer/ friminutt.
- Vurder alternerende bruk av fellesarealer.
Begrens deling av mat og gjenstander
- Elevene skal ikke dele mat og drikke.
- Elevene bør sitte på sine faste plasser når de spiser.
- Mat kan tilberedes og serveres på skolen etter vanlige retningslinjer for mat og måltider i skolen. Det er ikke vist at covid-19 smitter gjennom mat.
- Begrens bruk av felles kantine. Ved bruk må det sikres avstand mellom elever.
Transport og skoleskyss
- Bruk av offentlig transport til og fra skolen begrenses der det er mulig.
- Skoleskyss til og fra skolen: Elever som er avhengige av skoleskyss kan ta buss eller annen transport for å komme seg til og fra skolen. Følg gjeldende nasjonale retningslinjer eller lokale retningslinjer for kollektivtransport, inkludert anbefalinger eller påbud om munnbind.
- Skoleturer som innebærer samling av elever på tvers av klasser og på offentlige transportmidler begrenses.
For ansatte
- Unngå håndhilsning og klemming.
- Hold avstand (minst én meter) til kolleger i alle situasjoner.
- Hold avstand (minst én meter) til elever der det er mulig.
- Ansatte kan ambulere på tvers av klasser, mens elevene har faste klasserom og faste plasser så langt det lar seg gjøre.
- Digitale møter i stedet for fysiske møter så langt det er mulig.
- Begrens bruk av offentlig transport i rushtid til og fra arbeidsplassen når det er mulig. Følg lokale anbefalinger for bruk av munnbind.
- Vikarbruk og omrokkering av personell bør begrenses, men ikke på bekostning av opplæring på skolen.
- Vikarer bør ikke jobbe på flere ulike skoler samme dag. Dersom det er ansatte/vikarer som arbeider på flere skoler, må de få opplæring i gjeldende lokale rutiner i hver skole.
Rødt nivå
Det overordnede målet ved gult og rødt nivå er at elever og ansatte har et begrenset antall kontakter og holder oversikt over disse.
På rødt nivå bør antall kontakter (i løpet av en uke) halveres i forhold til gult nivå. Dette organiseres etter lokale behov og hensyn, For å få til en reduksjon av antall kontakter må skolene være spesielt bevisste på oppmøtetid, tidspunkt for friminutt og annen bruk av fellesarealer. Koronaverter kan bidra til bedre etterlevelse av smitteverntiltak i fellesarealer.
Fysisk kontakt
- Unngå håndhilsning og klemming.
Avstand
- Elevene deles i mindre grupper, eksempelvis halve klasser. Gruppene må være små nok til at man kan holde avstand i klasserommet.
- Hold minst én meters avstand mellom alle personer, både elever og ansatte, så langt det er mulig.
- Elever har fast plass i klasserommet og/eller faste samarbeidspartnere/grupper.
- Plassene bør være orientert samme vei slik at man ikke sitter ansikt til ansikt.
- Registrer hvem som sitter hvor (klassekart).
- Unngå større samlinger.
- Unngå trengsel på vei inn og ut av undervisningslokalene, i garderober og på toaletter.
- Vurder behov for delvis digital undervisning.
- Vurder ulik oppmøtetid, oppmøte alternerende dager, og/eller bruk av alternative lokaler.
- Vurder spredte oppmøtesteder før skoledagen begynner.
- Vurder å merke gulvet for å sikre avstand i områder der det kan oppstå trengsel.
Friminutt/pauser
- Hold minst én meter avstand i friminutt og pauser.
- Minn elevene på betydningen av å holde avstand.
- Det anbefales å øke bemanningen for å bidra til at smittevern bedre etterleves i fellesarealer/ friminutt. Tilrettelegg for alternerende bruk av fellesarealer og ha pauser på ulikt tidspunkt for å begrense antall elever som er ute samtidig.
- Tilrettelegg for at pauser kan foregå utendørs.
Begrens deling av mat og gjenstander
- Elevene skal ikke dele mat og drikke.
- Elevene bør sitte på sine faste plasser når de spiser.
- Mat kan tilberedes og serveres på skolen etter vanlige retningslinjer for mat og måltider i skolen. Det er ikke vist at covid-19 smitter gjennom mat.
- Ved bruk av felles kantine, må avstand overholdes (minst én meter).
Transport og skoleskyss
- Bruk av offentlig transport til og fra skolen begrenses der det er mulig.
- Skoleskyss: Elever som er avhengige av skoleskyss kan ta buss eller annen transport for å komme seg til og fra skolen. Følg gjeldende nasjonale retningslinjer eller lokale retningslinjer for kollektivtransport, inkludert anbefalinger eller påbud om munnbind.
- Skoleturer som innebærer samling av elever i større grupper og/ eller på offentlige transportmidler må avlyses.
For ansatte
- Unngå håndhilsning og klemming.
- Hold avstand til kolleger i alle situasjoner (minst én meter).
- Hold avstand (minst én meter) til elever der det er mulig.
- Ansatte kan ambulere på tvers av klasser, mens elevene har faste klasserom og faste plasser så langt det lar seg gjøre.
- Digitale møter i stedet for fysiske møter så langt det er mulig.
- Begrense bruk av offentlig transport i rushtid til og fra arbeidsplassen når det er mulig. Følg lokale anbefalinger for bruk av munnbind.
- Vikarbruk og omrokkering av personell bør begrenses, men ikke på bekostning av opplæring på skolen.
- Vikarer skal ikke jobbe på flere ulike skoler samme dag. Dersom det er ansatte/vikarer eller støttefunksjoner som PPT som arbeider på flere skoler, må de få opplæring i gjeldende lokale rutiner ved hver skole.
Hvordan tilrettelegge for så mye tilstedeværelse som mulig på rødt nivå
Ved fysisk plassmangel på skolen vil det ofte være nødvendig med delvis digital undervisning. Dette kan løses med alternerende dager eller ulik oppmøtetid i løpet av samme dag for å begrense antall elever som er på skolen samtidig.
For økt tilstedeværelse kan skoleeier vurdere å ta i bruk alternative lokaler, for eksempel gymsal og andre spesialrom. Også lokaler utenfor skolen bør benyttes der det er mulig.
Tilrettelegg gjerne for økt bruk av undervisning ute der det aktuelt, eksempelvis i kroppsøving eller noen programfag på idrett.
Skolehelsetjeneste, bibliotek og andre tjenester (gjelder alle tiltaksnivå)
Skolehelsetjenesten
- Helsesykepleiere har viktige roller som rådgivere i det smittevernfaglige arbeidet på skolen og bør involveres ved spørsmål om organisering og tilrettelegging lokalt.
- Ansatte i skolehelsetjenesten er viktige samtalepartnere for elever, og gir helsemessig og psykososial støtte. Tjenesten bør derfor være lett tilgjengelig under pandemien. Se også nasjonal faglig retningslinje for helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
- Skolehelsetjenesten bør være fysisk til stede på alle tiltaksnivå, inkludert rødt nivå. Det er særlig viktig at helsesykepleier er tilgjengelig i perioder med mindre tilstedeværende undervisning. Bruk av digitale løsninger må vurderes utfra elevens behov. Se Råd til helsestasjons- og skolehelsetjenesten (fhi.no).
- Undervisning, samtaler, undersøkelser, oppfølging og vaksinasjon av elever kan gjennomføres, følg smittevernanbefalinger beskrevet i Råd til helsestasjons- og skolehelsetjenesten (fhi.no).
Andre tjenester
- Støttetjenester (PPT, logoped og andre) skal følge grunnleggende smittevernrutiner etter gjeldende anbefalinger (god hånd- og hostehygiene, ikke møte opp ved sykdom, osv.), men kan ellers utføre sitt arbeid som normalt.
- De skal holde avstand til andre ansatte (minst én meter) og til elever så langt det lar seg gjøre.
Skolebibliotek
- Sørg for mulighet for håndhygiene ved ankomst skolebiblioteket.
- Antall besøkende bestemmes av muligheten til å holde avstand mellom personer.
- Innlevering av bøker etter sykdom: Elever skal holdes seg hjemme ved sykdom, og bøker kan innleveres når eleven selv kan komme tilbake på skolen.
Helsedirektoratet (2020). Kontaktreduserende tiltak – råd for videregående skoler [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 24. mars 2021, lest 14. april 2021). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/smittevern-i-videregaende-skole-covid-19/smitteforebyggende-tiltak/kontaktreduserende-tiltak