Skolenes samfunnsrolle
Skolene har en avgjørende rolle i sosial og faglig utvikling for ungdom. Det følger av opplæringsloven at ungdom har rett og plikt til grunnskoleopplæring (jf. opplæringsloven § 2-1).
Både FNs barnekonvensjon, Grunnloven (§ 109) og regelverket på opplæringsområdet anerkjenner betydning av skolen som arena for ungdommers læring, mestring og trivsel. Ansatte i skolen har derfor en sentral rolle for å ivareta elevene også i en pandemisituasjon.
Utbruddet har vart i lang tid, og det har stor betydning at elevene kan gå på skole i utbruddsperioden samtidig som smittevernet ivaretas, både for elevene og de ansatte.
Helsedirektoratet (2004). Skolenes samfunnsrolle [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 25. mars 2021, lest 16. mai 2022). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/smittevern-i-ungdomsskole-covid-19/ansvar-og-roller/skolenes-samfunnsrolle