Skolenes samfunnsrolle
Skolene har en avgjørende rolle i sosial og faglig utvikling for barn. Det følger av opplæringsloven at barn har rett og plikt til grunnskoleopplæring. Både FNs barnekonvensjon, Grunnloven (§ 109) og regelverket på opplæringsområdet anerkjenner betydning av skolen som arena for barns læring, mestring og trivsel. Ansatte i skolen har derfor en sentral rolle for å ivareta elevene også i en pandemisituasjon.
Utbruddet har vart i lang tid, og det har stor betydning at elevene kan gå på skole i utbruddsperioden samtidig som smittevernet ivaretas, både for elevene og de ansatte.
Helsedirektoratet (2004). Skolenes samfunnsrolle [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 25. mars 2021, lest 16. mai 2022). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/smittevern-for-skoletrinn-1-7-covid-19/ansvar-og-roller/skolenes-samfunnsrolle