ForsidenKoronavirus – beslutninger og anbefalingerPersonell, kompetanse og rekrutteringKurs og opplæringPsykososial støtte til medarbeidere

Ledere bør yte god kriseledelse og gi støtte til sine medarbeidere

Anbefaling

Stor arbeidsbelastning og risiko for egen helse setter enorme krav til de som er på jobb. Alle ledere må følge med på belastninger hos sine medarbeidere og gjøre det som er mulig for å unngå dem. God kriseledelse har stor betydning for å redusere skade og negative psykologiske senvirkninger. 

De fleste enheter vil komme til å oppleve større arbeidsbelastninger, vansker med å få løst alle oppgavene, turnuser som ikke går opp, bekymringer og engstelse, frustrasjon og slitne medarbeidere.

Medarbeidere må føle at de blir ivaretatt. Det er enda viktigere enn ellers at du som leder er tilgjengelig og forklarer hvilke tiltak som iverksettes og hvorfor. Du må være synlig i situasjonen og også bry deg om medarbeidernes situasjon utenom arbeidstid.

5 råd om ledelse under krise:

  • Sikkerhet og smittefare kommer først: Gjennomgå rutiner for å minimere smittefare, og prosedyrer ved smitte
  • Rolleklarhet: Sørg for å definere arbeidsoppgavene tydelig
  • Forutsigbarhet: Forsøk så godt du kan å avklare oppgaver, hvem som skal samarbeide for å løse oppgavene og hvem de skal rapportere til
  • Vær oppmerksom på fysiske og psykiske stressreaksjoner hos dine medarbeidere
  • Vær tilgjengelig: Dine medarbeidere har behov for å se deg og vite at du er tilgjengelig

Se de fullstendige rådene hos Nasjonalt kunnskapssenter for vold og traumatisk stress (NKVTS)

Les om kriseledelse og tjenestelederes rolle hos Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging (RVTS) Øst

Dette kan du som leder gjøre for å gi psykososial støtte til dine medarbeidere 

 

  • Sørge for omsorg, følge opp medarbeidere i karantene/sykmelding, nødvendige tilpasninger og forutsigbar informasjonsflyt 
  • Tilrettelegge for møter for å gi oppdateringer, sjekke hvilke utfordringer og frustrasjoner medarbeiderne opplever og gi rom for avlastende samtaler
  • Hjelpe medarbeidere å sette grenser for seg selv, fordele arbeidsbelastning og skape samhold og felles mestring 
  • Bidra til åpenhet rundt vanskelige temaer, vær åpen for samtaler og informer om hvor man kan finne hjelp.
  • Gi rom for medbestemmelse og autonomi. Medarbeidere som får bruke egen kompetanse og erfaring kan både trives bedre, og det kan også avlaste deg som leder.
  • Etablere tett dialog og samarbeid med tillitsvalgte og verneombud.
  • Gjøre det du kan for å bevare roen. Medarbeidere trenger en leder som er trygg og rolig når de selv står i en stressende situasjon. Skap trygghet ved å anerkjenne arbeidspress og potensielle følelser av stress og utilstrekkelighet.
  • Bidra til å redusere stress og øke ytelse og utholdenhet gjennom god forberedelse før og ivaretakelse etter en vakt. Hos NKVTS finner du seks konkrete råd til deg som leder om dette.

Finn mer informasjon om kriseledelse og psykososial støtte hos RVTS Øst og Klinikk for krisepsykologi. Les også om psykososial beredskap hos RVTS Øst.


Sist faglig oppdatert: 28.04.2020

Helsedirektoratet (2020). Ledere bør yte god kriseledelse og gi støtte til sine medarbeidere [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 28. april 2020, lest 14. april 2021). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/personell-kompetanse-og-rekruttering/kurs-og-opplaering/psykososial-stotte-til-medarbeidere-under-covid-19/ledere-bor-yte-god-kriseledelse-og-gi-stotte-til-sine-medarbeidere

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no
Kontakt oss

Helsedirektoratet
Vitaminveien 4
Postboks 220 Skøyen, 0213 Oslo
0483 Oslo

Nyheter
Presse
Abonnere på innhold
Ledige stillinger
Konferanser og kurs
Høringer
Personvernerklæring
Facebook
Twitter